Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Säkerhet 2014

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lund
  • 2014-03-13 08:48

Sitter och funderar på säkerheten efter att ha hört en massa om övertagande av datorer och sånt. Jag har visserligen inte som vana att ladda ner program men undrar ändå om man kan kolla sin dator och iPhone på ett enkelt sätt. Dessutom säger folk att man måste ha skydd och då är frågan vilka skydd idag bör man ha till sin dator för att vara säker. Finns det program som man kan lita på som gör grundläggande kontroller och som är värda pengarna?

Inbyggda system i moderna operativsystem är så bra så man behöver inga tredjepartsskydd.

Använda sunt förnuft när man surfar och får suspekta mail så klarar man sig.

Är man ändå osäker, använd något utav alla säkerhetsprogram som finns.

  • Medlem
  • Lund
  • 2014-03-13 09:06
Ursprungligen av keptang:

Inbyggda system i moderna operativsystem är så bra så man behöver inga tredjepartsskydd.

Använda sunt förnuft när man surfar och får suspekta mail så klarar man sig.

Är man ändå osäker, använd något utav alla säkerhetsprogram som finns.

OK, låter bra. är det någon som har erfarenhet av säkerhetsprogram? Vilket är bäst? Jag ser att jag har Onyx, kan det vara till hjälp för att kolla eventuella problem? Jag ber om ursäkt om frågorna är dumma men jag är bara en användare och inte insatt, tyvärr.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-03-13 09:26

Både iOS och OS X har flera inbyggda mekanismer för att höja säkerheten och skydda dig mot skadlig kod. Men de är inte perfekta. Du är aldrig immun. Inte ens om du installerar säkerhetsprogram.
http://www.thesafemac.com/mmg/

Utöver vad keptang skrev skulle jag rekommendera:
- Se till att köra senaste uppdateringen av operativsystemet och annan programvara.
- Se till att du har bra och regelbunden backup.

För mig är ett bra backup-system långt viktigare än skydd mot malware.

Senast redigerat 2014-03-13 10:03
  • Medlem
  • Lund
  • 2014-03-13 14:22
Ursprungligen av pesc:

Både iOS och OS X har flera inbyggda mekanismer för att höja säkerheten och skydda dig mot skadlig kod. Men de är inte perfekta. Du är aldrig immun. Inte ens om du installerar säkerhetsprogram.
http://www.thesafemac.com/mmg/

Utöver vad keptang skrev skulle jag rekommendera:
- Se till att köra senaste uppdateringen av operativsystemet och annan programvara.
- Se till att du har bra och regelbunden backup.

För mig är ett bra backup-system långt viktigare än skydd mot malware.

Ja jag är ju inte rik och kör min gamla iMac så länge som jag kan och det senaste systemet kan jag nog inte köra, tyvärr. De andra datorerna är också i den klassen. Som backup har jag time-machine vet inte om det räcker men det är det jag har.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-03-13 18:00

Senaste OS X (Mavericks) är gratis och borde fungera på din iMac om den är nyare än sju år. Rekommenderas om du inte är beroende av annan gammal mjukvara.

Time Machine är utmärkt om den körs regelbundet. Det finns andra lösningar (och trådar på 99mac.se) om man vill gå vidare från det.

https://support.apple.com/kb/ht5842

  • Medlem
  • International user
  • 2014-03-13 18:17
Ursprungligen av pesc:

Både iOS och OS X har flera inbyggda mekanismer för att höja säkerheten och skydda dig mot skadlig kod. Men de är inte perfekta. Du är aldrig immun. Inte ens om du installerar säkerhetsprogram.
http://www.thesafemac.com/mmg/

Utöver vad keptang skrev skulle jag rekommendera:
- Se till att köra senaste uppdateringen av operativsystemet och annan programvara.
- Se till att du har bra och regelbunden backup.

För mig är ett bra backup-system långt viktigare än skydd mot malware.

Det säger du nog inte den dagen ditt bankkonto är länsat

När det gäller säkerhet idag så är det viktigaste att avinstallera Flash och Java.
Om du tvunget måste ha dem, installera NoScript och liknande i din webbläsare.

1
Bevaka tråden