Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rensa MacBook Air utan fungerande OS

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2014-03-10 17:02

Efter en omstart ville plötsligt vår MacBook air inte starta upp i OSX (Mountain lion).

Vi kommer bara till möjligheten att installera om operativsystemet.

Problemet är dock att där inte finns tillräckligt mycket ledigt utrymme på disken, och att jag därför inte har möjlighet att ominstallera systemet. Då det är en variant med mini display port och inte Thunderbolt finns det mig veterligen heller inget sätt att starta den i target disk mode och rensa filer den vägen.

Med andra ord, finns det något sätt att rensa den på filer utan fungerande OS, exempelvis från annan enhet eller via terminalen? Jag vill helst inte behöva radera den och installera om då backupen inte är helt färsk. Mycket tacksam för tips och idéer!

Target Disk Mode ska fungera även via Thunderbolt: http://support.apple.com/kb/PH10725?viewlocale=sv_SE

Om du inte vill det så borde det gå genom att boota upp den i Single User mode (Kommando+S vid uppstart), montera filsystemet skrivbart och sedan montera en USB-disk dit du flyttar filer.

Jag hade använt mig av en Thunderboltkabel om jag var du.

  • Medlem
  • 2014-03-10 17:33
Ursprungligen av suddgummi:

Target Disk Mode ska fungera även via Thunderbolt: http://support.apple.com/kb/PH10725?viewlocale=sv_SE

Om du inte vill det så borde det gå genom att boota upp den i Single User mode (Kommando+S vid uppstart), montera filsystemet skrivbart och sedan montera en USB-disk dit du flyttar filer.

Jag hade använt mig av en Thunderboltkabel om jag var du.

Tack för svar, dock är det dessvärre en modell utan Thunderbolt så det alternativet finns inte. Det andra alternativet ska jag dock prova i så fall!

Ah, såg inte att det var en utan Thunderbolt

Om du har ett tillräckligt stort USB-minne kan du installera OS X på det, starta Airen via det (hålla nere Alt vid uppstart och välja USB-minnet) och sedan flytta filer från din Airs hårddisk till USB-minnet. Men det beror på hur mycket tid man vill lägga ner på det.

1
Bevaka tråden