Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med anslutning till wifi

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Lyckas inte lista ut anledningen till att anslutningen till wifi krånglar för mig. Hoppas att någon här kan hjälpa mig!

När jag ska försöka ansluta till ett publikt (skyddat) nätverk på campus, där jag har inlogg och lösen som ska användas, så börjar wifi automatiskt försöka ansluta till nätverket när jag klickar på det, utan att jag får upp rutan där jag ska skriva i inlogg och lösen. Detta resulterar i att en ruta kommer upp 30 sekunder senare där det står att anslutningen misslyckades. Jag måste ha skrivit in fel inlogg och lösen första gången jag försökte ansluta till nätverket - och nu ger wifi anslutningen mig alltså inte möjligheten längre.

Har varit inne på de avancerade inställningarna och försökt hitta inställningen som tar bort den automatiska inloggningen på just det nätverket, men lyckas inte alls.

All hjälp mottages tacksamt!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-02-04 23:38

Handlar det om inlogg och lösen är väl inte själva nätverket (WLAN) skyddat, utan det brukar vara öppet. Sedan när man startar Safari ska man komma till en inloggningssida. Är det i Safari du menar att du har skrivit fel?
Eller missförstår jag inlogg med nätverkets namn (SSID)?

Ursprungligen av carl_sten:

...publikt (skyddat) nätverk på campus, där jag har inlogg och lösen som ska användas...

Både publikt och skyddat? Låter som en motsägelse.

Vad menar du med "inlogg och lösen"? Menar du användarnamn och lösenord? Eller menar du nätverksnamn och lösen? Eller något annat?

Ursprungligen av carl_sten:

...Har varit inne på de avancerade inställningarna och försökt hitta inställningen...

Lite svårt att ge konkreta tips angående inställningarna, när vi inte ens vet om det handlar om en dator, telefon eller något annat?

Vilket operativsystem?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-02-05 12:23

Vilket campus? Undersök om de är med i eduroam. Lite att ställa in första gången men sen sker det automagiskt, även på andra eduroam anslutna skolor världen runt!

Tack för alla svar! Det visade sig vara så enkelt att jag bara behövde gå in i nyckelhanteraren och radera Eduroam (nätverket) för att få bort den automatiska (felaktiga) inloggningen varje gång jag försökte ansluta mig till det nätverket. (Jag hade tidigare bara varit inne i nätverksinställningarna för att försöka finna en lösning)

Tack igen! Väl mött!

1
Bevaka tråden