Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

4:3 i iMovie 10.0.2

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2014-02-04 19:25

Har en del material filmat i 4:3.

I tidigare iMovie-versioner har man, vid skapande av nytt projekt/film, valt huruvida det är 4:3 eller 16:9 som skall gälla.

Nu gjorde jag en film i senaste iMovieversionen, 10.0.2 - och konstaterar när jag tittar på det färdiga resultatet att det blivit 16:9.

Trodde att jag valt fel någonstans men när jag påbörjar ny film/projekt så får jag inte någon option på detta.

?

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2014-02-04 21:22

Mange tack!

Jag får dock erkänna att jag inte lyckas ändå... Vilket verktyg är Cropping tool, in swedish?
(Om jag förstår det rätt så skall man hitta det under Ändra... och när man är klar med sin film...?)

Avsluta iMovie
Gå till systeminställningar och välj språk till engelska
Starta iMovie och nu är det på engelska och du kan hitta crop tool
Nu kan du välja tillbaka språk

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-02-04 22:37

Beskära ett klipp.
iMovie 10 kan inte skapa film i 4:3 format, men med tipsen i länken ovan kan du få en full 4:3 filmruta inuti en 16:9 ruta, som då har svarta fält till höger och vänster.

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2014-02-14 12:29
Ursprungligen av reboot81:

Beskära ett klipp.
iMovie 10 kan inte skapa film i 4:3 format, men med tipsen i länken ovan kan du få en full 4:3 filmruta inuti en 16:9 ruta, som då har svarta fält till höger och vänster.

Låter bra. Jag hittade verktyget enl länken du tipsade om. Tack för det!

Resultatet i iMovie blir också det förväntade, det kan man se, men när jag väljer Dela (och i mitt fall iTunes, för visning via en AppleTV3) så ter det sig som att ngt stökar till det i a f.

Bilden på platt-TV:n (eller för den delen iMacens bildskärm) blir "16:9" i a f. D v s utan de svarta vertikala fälten vid sidorna (samt med avklippt bild upp/nedtill).

Det finns ett valbart läge efter att man valt Dela, man väljer Storlek, är det månne där jag väljer fel?
Jag har hittills inte testat att välja ngt annat än det som föreslås default: "HD 720P (1280 x 720)".

Man vill ju samtidigt välja största möjliga filstorlek - för bild/ljudkvalitén.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-02-15 11:29

Det går nog inte dela/skapa en filmfil som är av större pixeldimension än källmaterialet.

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2014-02-16 10:08
Ursprungligen av reboot81:

Det går nog inte dela/skapa en filmfil som är av större pixeldimension än källmaterialet.

Nä, det lär det inte göra.

Men det jag inte lyckas med är att - trots/med tipsen - få slutresultatet att visas i 4:3. (Se förra kommentaren.)

Vet inte vad jag gör för fel (när det då inte heller verka vara fel val vid "Storlek", efter klick på "Dela")?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-02-16 19:42

Val av storlek är just bara storlek, storlekarna du har att välja mellan har alla proportioner. Slutresultatet kan inte bli 4:3 från iMovie. Du gör nog inget fel, eller har jag missuppfattat dig? På vilken enhet vill du spela upp 4:3 material?

(Någon gång har jag stött på att iMovie 10 spottat ut något i en annan proportion vill jag minnas. Den gången hade jag lagt till div stillbilder i diverse storlekar och format. Lyckas inte återskapa det nu dock.)

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2014-02-16 21:19

Jag jobbar (redigerar) just nu gammalt material (70- och 80-talsmaterial) och har med framgång gjort det i iMovie - tills jag nu stötte på detta problem i samband med övergången till Mavericks.

Låt vara att fokus såklart är idag och framtiden men inte kan man ha tagit bort möjligheten att skapa 4:3-material i nya iMovie-versionen...?

Efter ditt tips (länk), där man klickar på "Justera" följt av "Beskärning", så ser man i sin film (eller Projekt, som det hette i tidigare versioner) att bilden blir 4:3 - med de svarta vertikala fälten på sidorna.

När jag sedan väljer "Dela" och i mitt fall då iTunes, så blir det dock ingen skillnad i det färdiga resultatet - jämfört med innan jag justerade/beskar. Fortsatt 16:9, åtminstone när jag visar det på platt-TV:n (streaming via ATV3) eller på datorns (iMacens) bildskärm.

Misstänker därför att jag gör ngt fel i ngt steg.
För annars förstår jag inte heller verktyget, Justering/Beskärning.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-02-17 15:42

Laborerade med anpassa/beskär och fann att vid direkt export till iTunes så uppför sig förändringar lite skumt. Bäst är att exportera till fil för att jämföra i en extern spelare (VLC).

Anpassa & beskär:

Anpassa & beskär:

Notera att undertecknad gungar högst.

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2014-02-20 20:12
Ursprungligen av reboot81:

Val av storlek är just bara storlek, storlekarna du har att välja mellan har alla proportioner. Slutresultatet kan inte bli 4:3 från iMovie.

Jag är inte tillräckligt kunnig för att begripa vad du menar med ovanstående? "KAN inte."
Men det resultat som blir fallet när man Anpassar/Beskär, vad kallas/är då det?
Är det en workaround som tekniskt ger 16:9 men för publiken ger 4:3 (utan andra minustecken)?

Tittar man på filen/ikonen i iTunes och jämför hur den ser ut så skiljer sig storleken med ikonerna för tidigare (i förr iMovieversionen) skapade 4:3-filmer. Den är liksom lägre. Tyder ju på ngn skillnad, "teknisk 16:9" månne?

När jag exporterar till Fil och sedan väljer Öppna med iTunes så funkar det bättre - men tyvärr inte helt och hållet.
Övergångar som jag skapat i filmen (i iMovie) blir kaiko...

Verkar m a o som att jag behöver jobba med mina 4:3-material i gamla iMovie. Suck.
Å då uppstår ny fråga för mig, hur gör jag för att konvertera bakåt - till den versionen?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-02-21 10:21
Ursprungligen av Tommy66:

Jag är inte tillräckligt kunnig för att begripa vad du menar med ovanstående? "KAN inte."
Men det resultat som blir fallet när man Anpassar/Beskär, vad kallas/är då det?
Är det en workaround som tekniskt ger 16:9 men för publiken ger 4:3 (utan andra minustecken)?

Tittar man på filen/ikonen i iTunes och jämför hur den ser ut så skiljer sig storleken med ikonerna för tidigare (i förr iMovieversionen) skapade 4:3-filmer. Den är liksom lägre. Tyder ju på ngn skillnad, "teknisk 16:9" månne?

När jag exporterar till Fil och sedan väljer Öppna med iTunes så funkar det bättre - men tyvärr inte helt och hållet.
Övergångar som jag skapat i filmen (i iMovie) blir kaiko...

Verkar m a o som att jag behöver jobba med mina 4:3-material i gamla iMovie. Suck.
Å då uppstår ny fråga för mig, hur gör jag för att konvertera bakåt - till den versionen?

iMovie kan inte producera en film i proportionerna 4:3, utan endast 16:9. Har man 4:3 material så står man mellan två val: att visa hela 4:3 bilden inuti en 16:9 bild (anpassa). Då får man två svarta fält till vänster, vet inte dess svenska term men engelskan kör med pillarbox.
Det andra alternativet är beskär, som skär ut en 16:9 bild ur 4:3 bilden, då försvinner dock en del av bilden uppe och nere.
(Tredje alternativet är att du beskär som du vill, kanske ett mellanting mellan dessa två?)

Det kan ju tyckas korkat att Apple tog bort 4:3 stödet, men samtidigt så är det sällan man har 4:3 material som är såpass högupplöst att man går miste om bildinformation om man trycker in den i en 16:9 bild. Jag vill inte beskär mitt 4:3 material, jag kör med anpassa och pillarbox. Svarta fält är vi ju vana från tiden då vi kollade på film på 4:3-klump-tv. (fast då var de upp&nere)

Gratisprogrammet Handbrake kan automatiskt känna av dessa svarta fält och skala om dem. Öppna filmen i programmet, öppna Picture Settings och välj Cropping: Automatic.
I exemplet nedan skalar den bort det svarta fältet på sidorna som är 148pixlar breda. Sen får jag en film som är ~4:3!

När jag uppgraderade till iMovie 10 så sparades den gamla iMovie 9 i en mapp i programmappen med namnet iMovie 9.0.9. Har du kvar den kanske?

Vad är det som strular med övergångar för dig?

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2014-02-21 10:34
Ursprungligen av reboot81:

iMovie kan inte producera en film i proportionerna 4:3, utan endast 16:9. Har man 4:3 material så står man mellan två val: att visa hela 4:3 bilden inuti en 16:9 bild (anpassa). Då får man två svarta fält till vänster, vet inte dess svenska term men engelskan kör med pillarbox.
Det andra alternativet är beskär, som skär ut en 16:9 bild ur 4:3 bilden, då försvinner dock en del av bilden uppe och nere.
(Tredje alternativet är att du beskär som du vill, kanske ett mellanting mellan dessa två?)

Det kan ju tyckas korkat att Apple tog bort 4:3 stödet, men samtidigt så är det sällan man har 4:3 material som är såpass högupplöst att man går miste om bildinformation om man trycker in den i en 16:9 bild. Jag vill inte beskär mitt 4:3 material, jag kör med anpassa och pillarbox. Svarta fält är vi ju vana från tiden då vi kollade på film på 4:3-klump-tv. (fast då var de upp&nere)

Gratisprogrammet Handbrake kan automatiskt känna av dessa svarta fält och skala om dem. Öppna filmen i programmet, öppna Picture Settings och välj Cropping: Automatic.
I exemplet nedan skalar den bort det svarta fältet på sidorna som är 148pixlar breda. Sen får jag en film som är ~4:3!
När jag uppgraderade till iMovie 10 så sparades den gamla iMovie 9 i en mapp i programmappen med namnet iMovie 9.0.9. Har du kvar den kanske?

Vad är det som strular med övergångar för dig?

Att få med hela 4:3-bilden måste ju (i a f solklart för mig) komma med, så då är det ju som du skriver att anpassa (fullt ut).

Att det ändå ger ngn skillnad (mot filmskapande i tidigare iMovie-version) kan ju då ändå konstateras, apropå det jag skrev om "storleken på ikonerna" (vad det nu betyder).

Nä, högupplöst kan man ju inte säga att gammalt Super8-material är precis.
Inte heller om man har VHS eller Video8.
Annat läge för Mini-DV, där jag inte bara har 16:9 utan också en del 4:3 (missade funktionen 16:9 på kameran under ngt år...).

Jag hittade den igår, iMovie 9, precis som du skriver. Det löser då biffen för mig. (För det funkar det ju med 4:3 "rakt av".)

Övergångarna blev "pixliga" och i typ lila färger, som de inte var skapade i iMovie. Kass alltså.

Kan vara läge att även i denna tråd (liksom denna) påminna om att nyare versioner av iMovie inte är lämpliga för att importera gammalt - ej HD - material till datorn:

Ursprungligen av mig själv:

Men, tänk även på att vare sig 08, 09 eller 11 är optimala för att importera gamla DV-band då iMovie med flit "kastar" hälften av bildinformationen. För bästa resultat skall man importera med iMovie HD 06.

Börja med att läsa i den här tråden: http://www.99mac.se/forum/p/2151733 Inkluderar länk för att hämta hem 06 samt instruktioner hur man kan installera det.

http://www.99mac.se/forum/t/306794-drivrutin-...

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2014-02-21 11:36
Ursprungligen av johan_tanying:

Kan vara läge att även i denna tråd (liksom denna) påminna om att nyare versioner av iMovie inte är lämpliga för att importera gammalt - ej HD - material till datorn:

http://www.99mac.se/forum/t/306794-drivrutin-...

Yes, korrekt! Bra att du lägger in det här också.

1
Bevaka tråden