Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Linux på Macbook Air

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Någon som har en linux-distrubition att rekommendera om man ska köra det på en Macbook Air? Fungerar Fedora bra? Försöker att undvika Ubuntu eftersom det är så fruktansvärt fult.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-01-13 20:19
Ursprungligen av maskh:

Någon som har en linux-distrubition att rekommendera om man ska köra det på en Macbook Air? Fungerar Fedora bra? Försöker att undvika Ubuntu eftersom det är så fruktansvärt fult.

Har du kollat på elementary OS? Jag vill minnas att det bygger på Ubuntu 12.04 dock. Ganska likt OSX fast man ser ändå att det är lite Linux här och var. Har själv inte provat att installera det på min AIR, bara kört de i Virtualbox. Borde inte vara omöjligt att installlera med tanke på "Ubuntu-rötterna".

Hittade denna om de kan vara något, http://elementaryos.org/answers/how-do-i-crea...

Fast vill jag köra något som liknar OS X så kör jag mest troligt.. OS X.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-01-13 20:32
Ursprungligen av maskh:

Fast vill jag köra något som liknar OS X så kör jag mest troligt.. OS X.

haha Ok, de tänkte jag ju såklart inte på

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2014-01-13 21:00

Såvitt jag vet fungerar alla x86/x64 linux på macar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-01-13 23:07

Skulle inte kört en i386/x86 build, det är verkligen dags att lägga 32 bitars OS bakom oss.

Ursprungligen av maskh:

Någon som har en linux-distrubition att rekommendera om man ska köra det på en Macbook Air? Fungerar Fedora bra? Försöker att undvika Ubuntu eftersom det är så fruktansvärt fult.

Det finns inget som hindrar att du kör Ubuntu med valfri skrivbordsmiljö och/eller fönsterhanterare. Det finns installationsavbilder för ett par olika smaker. Vill man göra allt helt själv kan man använda mini.iso och helt välja precis vad man vill och inte vill installera.

Ursprungligen av Json_81:

Såvitt jag vet fungerar alla x86/x64 linux på macar.

Jo, dock varierar det mellan distributionerna hur bra det fungerar. Rent generellt är nog Ubuntu det som de flesta som kör Linux på Mac kör vilket har lett till att det är relativt väldokumenterat hur man ser till att det fungerar tillfredsställande.

1
Bevaka tråden