Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

BlueTooth-relä

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-12-05 22:26

Nej, det är precis tvärtom jag vill göra. När iPhonen kommer nära en "enhet" ska enheten dra ett relä. Utan någon åtgärd alls.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-12-06 08:21
Ursprungligen av kenjon:

Nej, det är precis tvärtom jag vill göra. När iPhonen kommer nära en "enhet" ska enheten dra ett relä. Utan någon åtgärd alls.

Det är ju bara att invertera utgången eller ännu enklare bara koppla reläet så att det slår om när signalen försvinner (de flesta reläer kan detta).

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-12-06 14:04

Då missuppfattade nog jag, jag trodde det var iPhonen som reagerade på närheten, inte "burken"

Ursprungligen av kenjon:

Då missuppfattade nog jag, jag trodde det var iPhonen som reagerade på närheten, inte "burken"

Hur mycket utveckling/integration tänker du dig att göra själv, Kenjon?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-12-06 14:21

Hårdvarumässigt och konfigurationsmässigt har jag nog inga större problem med. Programmering var dock måååånga år sedan jag pysslade med (när Pascal och Forth var populärt).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-12-06 15:27
Ursprungligen av kenjon:

Då missuppfattade nog jag, jag trodde det var iPhonen som reagerade på närheten, inte "burken"

Ursprungligen av kenjon:

Hårdvarumässigt och konfigurationsmässigt har jag nog inga större problem med. Programmering var dock måååånga år sedan jag pysslade med (när Pascal och Forth var populärt).

Det är jag som missförstår dig, jag trodde att den grunkan att det fungerade så som du beskriver ovan och att det som att problemet var att den larmade när telefonen inte var där iställer för när den var där.

En liten arduino och bt-modul + lite kod åstadkommer enkelt detta. Total kostnad ca 600 kr + relä som passar lasten du vil driva. Har exempelkod, det enda du behöver är att veta MAC adressen på din BT enhet. Du kan lägga in flera enheter att söka efter och säga till om de kommer inom räckvidd. Du behöver altså inte para telefonen med denna lösning, bara bränna in vilka macadresser du letar efter i ROMet på arduinon. Lätt att lägga till en LCD display för textinformation om det är intressant.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-12-06 18:12
Ursprungligen av kenjon:

Nej, det är precis tvärtom jag vill göra. När iPhonen kommer nära en "enhet" ska enheten dra ett relä. Utan någon åtgärd alls.

Det vill säga, precis vad den BlueGuard som jag refererade till i inlägg #21 gör..!?

Är det något fel på den..?

Senast redigerat 2013-12-07 02:20
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-12-07 19:53

Nej @Torkel, det tror jag inte. Jag har bara inte hunnit läsa ikapp än
Måste jobba ibland.
@beh: Arduino har jag förstått ska vara kalas för att styra saker, jag har inte testat den än, håller just nu på med RaspberryPi. Men Arduino låter smidigare när det gäller just styrning...

Bevaka tråden