Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

kan ej ladda ned email från Yahoo till Apples Mail-klient på ena arbetsplatsen

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
[jag har två jobb: "jobb 1" med uppkopplingsproblem. "jobb 2" utan uppkopplingsproblem. Jag har en Macbook pro 10.6.8 och kör Mail 4.6.

I femton års tid har jag kunnat plugga in min Macbook pro i mitt sjukhus (jobb 1) via ethernet-sladd och ladda ned email och skicka email. För något år sedan fick jag problem med detta och behöver sedan dess köra VPN för att kunna ladda ned och skicka email.
Nu efter sommaren kan jag dock bara skicka email från min dator när den är inkopplad på jobb 1. Däremot kan jag inte ladda ned mail från Yahoo till datorn. Att ladda ned email till datorn (och klienten Mail) fungerar dock a) hemma; b) via bredbandsmodemet runt om i Sverige; c) på SJs tåg-stationer, samt d) på jobb 2 (vars VPN jag använt för att surfa från Jobb 1 de senaste åren).

När jag kopplar upp mig på jobb 1 så kan jag ladda ned filer från internet, jag kan surfa från Safari, koppla upp mig till olika databaser men jag kan inte ladda hem email från Yahoo. Då får jag bara meddelandet "Servern svarade med ett fel: Servern ”pop.mail.yahoo.com” nekade anslutning via port 110."

Vad kan problemet vara eftersom svårigheten att ladda hem email bara förekommer på jobb 1, men att det samtidigt går att surfa och att skicka email? vad kan jag göra?

med vänl hälsn Jonas

Låter helt enkelt som att porten är blockerad i nätverket.
Har du provat med att köra via SSL? (om nu Yahoo har det alternativet för POP3).

Hej!
tack för tips.
jag prövade att klicka i SSL. Tyvärr funkar inte det heller men denna gång får jag meddelande:
"Servern svarade med ett fel: Servern ”pop.mail.yahoo.com” nekade anslutning via port 995."

Alla förslag på åtgärd emottages tacksamt....

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-08-11 19:49

Prata med sjukhusets IT-avdelning.

1
Bevaka tråden