Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Seagate Laptop Thin SSHD lösningen till Macbook Pro?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Behöver en ny hårddisk till en gammal Macbook Pro 15" Mid 2009 och behöver minst 500 GB och inser då att SSD är uteslutet ekonomiskt. Efter att ha läst tråden http://www.99mac.se/forum/t/277889-hybriddiskar-kombinerar-traditionell-harddisk-med-ssd?p=1så verkar SSHD ett vettigt alternativ till vanlig hårddisk men flertalet anmärkte på ljudnivå och kraftig vibrationer vilket inte kändes ok.

Seagate har släppt Seagate Laptop Thin SSHD (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1704041) som, tillskillnad från Momentus XT, har:

  • 5400 RPM istället för 7200 RPM (borde väl dra ner vibrationerna)

  • 8 GB SSD istället för 4 GB (Ökar väl på prestanda till flera applikationer?)

  • 64 MB cache istället för 32 GB (Ökad prestanda?)

  • 7 mm i höjd (500 GB) istället för 9,7 mm (garanterat plats?)

Bör inte detta åtgärda de flesta sakerna som ni lyft upp som problem med den andra? Visserligen är RPM betydligt lägre men borde inte det vägas upp av fördubblad SSD och cache?

Två kort frågor kring
-Macbook Pro har SATA II medan Seagate Laptop Thin SSHD kör SATA III, visst borde det ändå fungera fast jag får bara ut SATA II hastighet?
-Finns det någon fara för att den är för tunn?

Tack på förhand!

(Modifierat SATA benämningen, Tack ketang för påpekandet)

Senast redigerat 2013-06-15 11:57

Den kör SATA III också, SATA 6 finns inte.
Bara att köra på, det kommer nog funka fint.

  • Medlem
  • Älvkarleby
  • 2013-06-30 16:01

Har du bytt disk, funkar den bra? Funderar på samma byte i min Macbook Pro.

Jag använder denna disk i min PS3 och bättre flyt blir det efter ett tag.
Men jag måste ändå nämna att har man pengar så tveka inte på en SSD istället.

Jag väntar fortfarande på att Crucials 960 GB m500 skall komma ut i det vilda så att den faktiskt går att köpa... Är ju en riktig SSD med bra pris och stor lagringsyta. 960 GB-versionen är dessutom snabbare än de mindre diskarna i samma modellserie.

Ursprungligen av Ken:

Har du bytt disk, funkar den bra? Funderar på samma byte i min Macbook Pro.

Gav faktiskt efter och köpte en 250 GB SSD istället. Ju mer jag läste desto lägre blev förväntningarna på SSHD, som jag förstått det så behöver SSD delen av HDn vara på runt 100 GB för att det verkligen ska funka bra (som i t.ex. Fusion Drive).

Är jättenöjd med SSDn även fast utrymmet är begränsat. Märks verkligen skillnad.

1
Bevaka tråden