Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hindra gäst från att radera skrivbordsikoner?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Håller på att sätta upp ett par imacs, när jag sätter upp gästanvändaren så kan jag inte hindra gästanvändaren från att radera ikoner jag placerat på skrivbordet. Finns det något sätt att stoppa detta? Idealet vore att låsa ikonerna helt så att de bara kan användas, inte flyttas eller raderas alls.

Löste det just nu med chmodfixande, men vore smidigt att kunna sköta det via administratörskontot där man begränsar gästen rättigheter direkt. Men ja, löst nu. Låste ner .DS_store också för att tvinga alla ikoner tillbaka till rätt plats vid varje omstart, men finns det något sätt att göra att de inte ens går att flytta från första början?

  • Medlem
  • 2013-03-29 00:00

Du kan ju testa att skapa ett konto med "Managed with parental controls " vet dock inte om du kan begränsa just det där.

Sen skall du komma ihåg att ikonerna på skrivbordet är "user-specific" dvs det den personen ändrar på sitt skrivbord påverkar inte andra användares skrivbord.

Sen finns ju lösningen att du går in i aktuell användarens home folder och sedan desktop när du själv är inloggad som admin.
Så ändrar du rättigheterna till ikonen manuellt.

Edit:
Är ganska säker på att sharing only account fungerar som du beskriver på ett utav dina alternativ.
Dvs om det kontot ändrar något och så startar man om datorn så hoppar allt tillbaka till som det var.
Dvs inga permanenta ändringar kan ske.

1
Bevaka tråden