Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stream till Apple-tv hänger sig

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan,
Jag har ett problem med min apple-tv/macbook pro som jag har försökt att hitta svar på, men kan varken hitta svar på google eller här på forumet där jag endast har varit inne och läst innan. Bestämde mig därför för att skapa ett konto för att kanske kunna få hjälp här.

Till mitt problem då, jag använder min apple-tv för att spela upp filmer från min macbook pro, detta görs då via aiplay.
Problemet är att ganska precis var tionde minut så hakar streamen upp sig ( bilden på tv:n fryser), man får då pausa filmen från datorn och efter kanske 30-60 sekunder så hoppar bilden på tv:n tillbaka och man kan starta filmen igen. Detta händer alltså var tionde minut konstant, men en gång i timmen så hänger det sig extra mycket och man måste koppla från och till airplay från datorn några gånger för att streamen ska kunna återupptas.

Jag streamar över wifi och emellan frysningarna så flyter det på utmärkt.

Jag använder mig av D-link routrar om det nu skulle spela någon roll.

Hoppas att någon har en lösning på detta problem för det håller på att driva mig till vansinne nu!

Tack på förhand

Mvh André

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-03-24 00:00

Det finns ingen "enkel" lösning, bara gör så och så, så funkar det. Utan det är en trial-and-error...
Testa med att (tillfälligt) koppla in din AppleTV till routern med kabel. Blir det bättre?
Du skrev D-Link routrar, alltså i plural. Har du mer än en router inkopplad, eller har du testat med flera olika? Kan du låna en annan av en kompis och testa med?
Har du kollat om det finns någon nyare firmware till din router?

Hej och tack för snabbt svar!

Har testat lite nu och det verkar som att det fungerar klockrent när jag kopplar in en internet kabel till aplle-tvn!
Japp, jag har två d-link routrar ihopkopplade för att få bättre täckning över wifi, har även testat med en annan och det var samma problem då!
Ja enligt routern själv ska det vara senaste firmwaren.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-03-24 16:30

Hur har du kopplat de två routerna? Kör du en i Bridge då?

Nej ingen bridge mellan de två routrarna.

Först sitter det en dovado tiny som fungerar som en brygga till en D-link Dir-855 som sedan är kopplad till en D-link Dir-857 via lan till lan.

Så det blir alltså tre routrar egentligen men dovadon fungerar mer som ett moden kan man ju säga

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-03-24 21:09

Du kan inte ha två enheter som agerar router på samma nät. Den ena måste bryggas och då per definition agera switch.

Ingen av d-link routrarna är egentligen kopplad som brygga nu, men eftersom de är kopplade lan -> lan så fungerar det bra ändå.
Dhcp är ju också urkopplat på router numer 2.

Jag har inget problem med internet i övrigt utan det är bara att streamen hänger sig vilket det även gör när jag bara har en router inkopplad.

Men det känns ju konstigt att det fungerar utmärkt när jag kopplar in en internet kabel till Apple-tvn.

Här har du lösningen på problemet:
http://9to5mac.com/2013/04/15/apple-says-smal...

Har du samma serienummer så kan du få den utbytt.

Ursprungligen av sh0an:

Här har du lösningen på problemet:
http://9to5mac.com/2013/04/15/apple-says-smal...

Har du samma serienummer så kan du få den utbytt.

Överlägset, tack så mycket! har nu lyckats dra mig bort till mediamarkt för att lämna in den, återstår väl att se om jag får en ny nudå...

1
Bevaka tråden