Vätska i datorn - kan jag använda AppleCare?

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Min kaffetermos exploderade i min väska vilket resulterade i att min MBP 15" inte längre har förmågan att ladda och innan batteriet tog slut levde musen sitt eget liv och rörde sig hej villt, startade program med mera.

Det jag undrar är om applecare på något sätt täcker sådana situationer eller gäller den bara "produktionsfel" och dylikt?
Har letat runt men inte fått något konkret svar.

AppleCare är bara en förlängd garanti plus att du har fri support i 3 år. Ditt problem är en fråga för hemförsäkringen.

Apple Care kan ses som en förlängd garanti. Det är ingen drulleförsäkring.

Så den typen av skador får du ta på din hemförsäkring.

Kanon då vet jag, tack!

• Medlem
  • 2013-03-29 20:14

Varför får alla för sig att AppleCare är förlängd garanti?
Det är det inte, läs igenom villkoren.

AppleCare+ är förlängd garanti och det finns inte i Norden ännu.

AppleCare innebär att du har fri support 3år FRÅN det datum du köpte datorn, inte 3år från det tillfälle du skaffar AppleCare.
Annars har man endast 90dagars support.

http://www.apple.com/se/support/products/

Skydd för mjukvaran
Förlängd support
Service och support samlad på ett ställe

Den hårdvaregaranti som du får förlängd är att apple kan hjälpa dig kostnadsfritt via support att lokalisera felet.
Du får fortfarande betala för reparationen.

se även denna länk:
http://www.apple.com/se/legal/statutory-warra...

Ursprungligen av devos:

Varför får alla för sig att AppleCare är förlängd garanti?
Det är det inte, läs igenom villkoren.

AppleCare+ är förlängd garanti och det finns inte i Norden ännu.

AppleCare innebär att du har fri support 3år FRÅN det datum du köpte datorn, inte 3år från det tillfälle du skaffar AppleCare.
Annars har man endast 90dagars support.

http://www.apple.com/se/support/products/

Skydd för mjukvaran
Förlängd support
Service och support samlad på ett ställe

Den hårdvaregaranti som du får förlängd är att apple kan hjälpa dig kostnadsfritt via support att lokalisera felet.
Du får fortfarande betala för reparationen.

se även denna länk:
http://www.apple.com/se/legal/statutory-warra...

Egentligen brukar jag inte mata trollen, men detta är kvalificerat skitsnack. AppleCare Protection Plan är i praktiken en garanti förlängd från 1 till 3 år.

• Medlem
  • 2013-03-29 20:26
Ursprungligen av pmarriott:

Egentligen brukar jag inte mata trollen, men detta är kvalificerat skitsnack. AppleCare Protection Plan är i praktiken en garanti förlängd från 1 till 3 år.

Troll, du jag är så seriös som det går.

Du får utökad reklamationsrätt inte GARANTI!

läs om skillnaderna så ser du, gav dig källor på allt.

och som att lagen här i Sverige ger oss 3års reklamationsrätt ändå så spelar det ingen roll.

Källa på det med:
http://www.konsumentverket.se/vara-omraden/te...

Lite saxat från apple.se vad AppleCare gör:
Kostnad för service: Tillgänglig mot extra kostnad
Reklamationsrätt: 3 år från dagen för köpet för Mac eller Apple display, 2 år från dagen för köpet för Apple TV, iPad, iPhone, eller iPod

Så snälla, kalla mig inte troll.

Ursprungligen av devos:

Troll, du jag är så seriös som det går.

Du får utökad reklamationsrätt inte GARANTI!

läs om skillnaderna så ser du, gav dig källor på allt.

Vilket i praktiken är en garanti. (Inte att förväxla med konsumentköplagens reklamationsrätt.)
Min MBP stekte logikkortet efter 2 år. Hade APP. Datorn var köpt på firman, alltså ingen reklamationsrätt enligt KKL. Datorn reparerades kostnadsfritt under APP. På vilket sätt hade scenariot utspelats annorlunda med förlängd garanti kontra förlängd reklamationsrätt?

• Medlem
  • Överallt
  • 2013-03-29 20:34

Apple väljer att kalla det [reparations]service istället för garanti, det täcker både delar och arbete som utförs av auktoriserad verkstad under den utökade tiden.

• Medlem
  • 2013-03-29 20:34

Vilket i praktiken är en garanti. (Inte att förväxla med konsumentköplagens reklamationsrätt.)
Min MBP stekte logikkortet efter 2 år. Hade APP. Datorn var köpt på firman, alltså ingen reklamationsrätt enligt KKL. Datorn reparerades kostnadsfritt under APP. På vilket sätt hade scenariot utspelats annorlunda med förlängd garanti kontra förlängd reklamationsrätt?

Saken hör att reklamation skall kunden påvisa att det är fel från fabrik, vilket ditt uppenbarligen var.
Medans garnati så skall företaget ifråga bevisa att kunden har gjort så att skadan har uppstått.

Om inte annat så kan det även vara godwill.

Läs igenom mina källor så skall du få se, jag vill inte vara en besserwisser men det är tråkigt att folk tror en sak som är mer komplicerad än så.

Om du inte tror mina källor, så kan du alltid skicka ett mail till AppleCare och fråga dom själva.

AppleCare är jätte bra för det, då man får support, man får snabb service om det krävs m.m.
Så det är ingen dålig produkt för det.

• Medlem
  • 2013-03-29 20:35
Ursprungligen av Mija:

Apple väljer att kalla det [reparations]service istället för garanti, det täcker både delar och arbete som utförs av auktoriserad verkstad under den utökade tiden.

Okej, men om man läser i villkoren så står det:

Kostnad för service: Tillgänglig mot extra kostnad

Det framkommer inte att man får fri service (reparation) någonstans.

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2013-03-29 20:36

Skall man vara petig så står det faktiskt så...

Jag är beredd att hålla med Devos här. Som konsument är applecare världens onödigaste produkt.

• Medlem
  • Överallt
  • 2013-03-29 20:36
Ursprungligen av devos:

Det framkommer inte att man får fri service (reparation) någonstans.

http://store.apple.com/se/product/MD015S/A/ma...

"AppleCare Protection Plan täcker global reparationsservice, både delar och arbete, som utförs av Apple-auktoriserade tekniker runt om i världen. Skyddet för Apple-maskinvara omfattar:
Din Mac-dator
Medföljande tillbehör som exempelvis nätadaptern
Apple-minne (RAM)
AirPort Express-basstation, AirPort Extreme-basstation och Time Capsule2
Apple USB SuperDrive (gäller endast MacBook Pro med Retina-skärm, MacBook Air och Mac mini)
Apple-bildskärm som köptes med datorn"

http://store.apple.com/se/product/MC265S/A/ap...

"AppleCare Protection Plan täcker reparations- eller utbytesservice, både reservdelar och arbete, som utförs av Apple-auktoriserade tekniker. Servicetäckningen omfattar följande:
Din iPhone
Batteri
Medföljande hörlurar och tillbehör"

Ursprungligen av devos:

Saken hör att reklamation skall kunden påvisa att det är fel från fabrik, vilket ditt uppenbarligen var.
Medans garnati så skall företaget ifråga bevisa att kunden har gjort så att skadan har uppstått.

Om inte annat så kan det även vara godwill.

Läs igenom mina källor så skall du få se, jag vill inte vara en besserwisser men det är tråkigt att folk tror en sak som är mer komplicerad än så.

Om du inte tror mina källor, så kan du alltid skicka ett mail till AppleCare och fråga dom själva.

AppleCare är jätte bra för det, då man får support, man får snabb service om det krävs m.m.
Så det är ingen dålig produkt för det.

Kan inte påminna mig om någon som någonsin har anmält att vederbörande fått bevisa att felet varit ursprungligt under APP. APP=fel på grejen inom 3 år som du inte själv orsakat blir kostnadsfritt åtgärdade. End of story.

• Medlem
  • 2013-03-29 20:40
Ursprungligen av Mija:

http://store.apple.com/se/product/MD015S/A/ma...

"AppleCare Protection Plan täcker global reparationsservice, både delar och arbete, som utförs av Apple-auktoriserade tekniker runt om i världen. Skyddet för Apple-maskinvara omfattar:
Din Mac-dator
Medföljande tillbehör som exempelvis nätadaptern
Apple-minne (RAM)
AirPort Express-basstation, AirPort Extreme-basstation och Time Capsule2
Apple USB SuperDrive (gäller endast MacBook Pro med Retina-skärm, MacBook Air och Mac mini)
Apple-bildskärm som köptes med datorn"

http://store.apple.com/se/product/MC265S/A/ap...

"AppleCare Protection Plan täcker reparations- eller utbytesservice, både reservdelar och arbete, som utförs av Apple-auktoriserade tekniker. Servicetäckningen omfattar följande:
Din iPhone
Batteri
Medföljande hörlurar och tillbehör"

Läs igenom denna:
http://images.apple.com/legal/applecare/docs/...

Som jag säger AppleCare täcker inte mer än vad konsumentlagen i Sverige täcker.

Dvs har du pajat datorn själv så får du betala inte svårare än så, det skall vara ett tillverkningsfel!

• Medlem
  • 2013-03-29 20:41

Kan inte påminna mig om någon som någonsin har anmält att vederbörande fått bevisa att felet varit ursprungligt under APP. APP=fel på grejen inom 3 år som du inte själv orsakat blir kostnadsfritt åtgärdade. End of story.

Må så vara, men det jag vill få fram är att det täcker varken mer eller mindre gällande hårdvara än vad reklamationsrätten gör.

Edit:
Sen om apple väljer att vara mer snäll gällande AppleCare vet jag inte, men det skall dom inte vara enligt avtalet.

Ursprungligen av illerG:

Skall man vara petig så står det faktiskt så...

http://img843.imageshack.us/img843/2272/screenshot20130329at203.png

Jag är beredd att hålla med Devos här. Som konsument är applecare världens onödigaste produkt.

Precis som med alla dessa försäkringar som folk köper till sina platt-TV och mobiltelefoner. Men som företagare kan den vara bra om burken blir en rökmaskin efter 18 månader.

• Medlem
  • Överallt
  • 2013-03-29 20:43

Alla som köpt Apple Care och fått sina grejer reparerade utan kostnad vet att du har fel. Så är det.

• Medlem
  • 2013-03-29 20:44

Precis som med alla dessa försäkringar som folk köper till sina platt-TV och mobiltelefoner. Men som företagare kan den vara bra om burken blir en rökmaskin efter 18 månader.

Håller med dig där, dock så är te.x Elgigantens en försäkring och AppleCare skall inte förväxlas med en försäkring.

Sen tycker jag personligen att AppleCare är en skit bra produkt för folk som behöver support ofta m.m.

Italien stämde t.o.m Apple för just detta, dvs att dom ansåg att AppleCare var falsk marknadsföring för oss inom EU.
I USA är den jätte bra då det knappt finns några garantier eller reklamationsrätter förutom det bolagen väljer.

AppleCare tar hand om exakt samma saker som Apples 12-månaders begränsade hårdvarugaranti. Punkt.

Vätskeskador kan täckas av garanti MEN det är verkar vara mer godtyckligt än ristat i sten. Enligt villkoren är det upp till servicetekniker att bedöma om det ska omfattas av garantin eller ej.

Oavsett vad så finns det saker garantin OCH AppleCare täcker och saker det inte täcker vad som gäller finns att läsa i villkoren.

• Medlem
  • 2013-03-29 20:46
Ursprungligen av Mija:

Alla som köpt Apple Care och fått sina grejer reparerade utan kostnad vet att du har fel. Så är det.

Ja, må så vara.
Men fortfarande så säger villkoren att det är exakt samma gällande hårdvaran som reklamationsrätten, jag försöker inte motbevisa dig / er jag försöker bara få fram att vi i Sverige är exakt lika mycket skyddade utav konsumentköpslagen.

• Medlem
  • 2013-03-29 20:47
Ursprungligen av grenhall:

AppleCare tar hand om exakt samma saker som Apples 12-månaders begränsade hårdvarugaranti. Punkt.

Vätskeskador kan täckas av garanti MEN det är verkar vara mer godtyckligt än ristat i sten. Enligt villkoren är det upp till servicetekniker att bedöma om det ska omfattas av garantin eller ej.

Oavsett vad så finns det saker garantin OCH AppleCare täcker och saker det inte täcker vad som gäller finns att läsa i villkoren.

Ja, jag har aldrig sagt något annat heller. PUNKT!

Det jag vill få fram är att du är skyddad exakt lika mycket med konsumentköpslagen.

Någon kan ju googla om ni är intresserade utav hur stämningnsansökan som Italien gjorde mot AppleCare så får ni se svart på vitt.

Efter det så ändrade AppleCare från 2år till 3år för Italien har bara reklamationsrätt i 2år (standard inom eu om jag inte missminner mig) men sverige har 3år.

Puh, hoppas ni förstod vad jag menade.

Var trevliga nu, 1:1 diskussioner kan skötas i PM mellan varandra.

Rensat.

Mvh

• Medlem
  • 2013-03-29 20:58

Nu har jag suttit och läst igenom hela avtalet.

Punkt 4 i avtalet är intressant som det står vad som inte täcker vilket det klart FRAMGÅR att detta inte är någon form utav garanti.
Utom detta avtal (APPLECARE) är precis som reklamationsrätten.
Det som nog är mest intressant för er är punkt 4.1.

Vill tacka för mig, och hoppas att ni får en trevlig påsk.

Edit:
Länk till avtalet

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2013-03-29 21:15
Ursprungligen av devos:

Punkt 4 i avtalet är intressant som det står vad som inte täcker vilket det klart FRAMGÅR att detta inte är någon form utav garanti.

Edit:
Länk till avtalet

Då får man kontra med att du bör läsa paragraf 3.1.

Detta är förlängd garanti.
Det är dock inte någon försäkring för olyckor.

• Medlem
  • 2013-03-29 21:26
Ursprungligen av illerG:

Då får man kontra med att du bör läsa paragraf 3.1.

Detta är förlängd garanti.
Det är dock inte någon försäkring för olyckor.

Precis, och sen så avtalar dom bort div saker också.

Men fortfarande, en helt onödig sak som att vi har konsumentköpslagen. Och reklamationsrätt i 3år i sverige.

"Om du under Garantiperioden framställer ett giltigt anspråk genom att meddela Apple att (i) ett fel i
material eller fackmässighet har uppstått i den Skyddade Utrustningen" antar att det är denna du menar?

Om du kollar under 4.1 så ser du där vad som inte ingår i AppleCare.

Jag skulle ändå vilja säga att detta är en onödig produkt fall om ens hårdvara går sönder.
Detta skall inte förknippas som du säger med en försäkring, utom detta täcker endast fabriksfel.

Såg dock i avtalet att dom har varit lite skyssta gällande batterier, om batteriets kapacitet sjunker under 50% under AppleCare tiden så fixar dom det.
Detta ingår inte i "vanliga" garantin iofs.

Sen bör du även läsa punkt 8. (Ansvarsbegränsning)

Ursprungligen av devos:

Edit:
Länk till avtalet

Hur ska du ha det? I inlägg #5 säger du att man får betala reparationen själv, sedan när du får mothugg växlar du över till att APP är en förlängd reklamationsrätt.

• Medlem
  • 2013-03-29 21:30
Ursprungligen av grenhall:

Nej, vattenskador kan inte täckas utav garantin aka AppleCare, citat från villkoren:
(ii) Skada orsakad av (a) en produkt som inte är den Skyddade Utrustningen, (b) olycka, missbruk,
felanvändning, kontakt med vätska, brand, jordbävning eller annan extern orsak, (c) användning av
den Skyddade Utrustningen utanför den tillåtna eller avsedda användningen angiven av tillverkaren,
eller (d) service (inklusive uppgraderingar och expansioner) utfört av någon som inte är en
representant för Apple eller en Apple-auktoriserad Serviceleverantör (“AAS”);

Så det är snarare om teknikern upptäcker det eller förbiser det.
Med andra ord om teknikern förbiser det så är det mot apples villkor och tror inte dom blir så glad om dom kommer på det.
Om inte dom har godkänt goodwill.

• Medlem
  • 2013-03-29 21:31

Hur ska du ha det? I inlägg #5 säger du att man får betala reparationen själv, sedan när du får mothugg växlar du över till att APP är en förlängd reklamationsrätt.

Det jag menar, vilket kanske inte framgår är att du får betala reparationerna själv om det inte täcks utav reklamationsrätten.

Det jag vill få fram är att AppleCare täcker inte saker som inte reklamationsrätten inte skulle täcka.
Förutom det generösa delen gällande batterier.

Enklast är att vi gör så här;
Jag tror det jag läser i avtalet.

Ni tror på det ni vill tro och på era källor, då är alla nöjda.

Glad påsk på er, ingen idé att brusa upp över detta.

Ursprungligen av devos:

Ja, jag har aldrig sagt något annat heller. PUNKT!

Det jag vill få fram är att du är skyddad exakt lika mycket med konsumentköpslagen.

Någon kan ju googla om ni är intresserade utav hur stämningnsansökan som Italien gjorde mot AppleCare så får ni se svart på vitt.

Efter det så ändrade AppleCare från 2år till 3år för Italien har bara reklamationsrätt i 2år (standard inom eu om jag inte missminner mig) men sverige har 3år.

Puh, hoppas ni förstod vad jag menade.

Nej AppleCare är inte att jämnställa med konsumentköplagen där bevisbördan ligger på din planhalva efter 12 månader.

Angående vattenskador/vätskeskador kan dom i vissa fall vara extremt svåra att upptäcka beroende på hur väl kunden dolt dessa.

Bevaka tråden