Ett års garanti på Segate Barracuda HDD?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-19 08:02

Jag blev lite chockad igår när en disk i min NAS rasar. Gräver fram kvittot från Webhallen, ingen info om garanti mer än att det är mitt garantibevis, hittar till slut produkten på deras sida…

Ett års garanti på en Segate Barracuda 3TB (ST3000DM001) HDD?! Kan det verkligen stämma?

Självfallet köptes "skiten" in 2012-02-14… Nu blir jag lite kluven i att köpa samma disk igen men är väl illa tvungen. Dustin verkar ha 2 år garanti på samma HDD vilket känns lite men mer rimligt. Western Digital har 3 år på sina RED diskar i snarlik prisklass.

Du har ju alltid rätten att reklamera, även om garantitiden gått ut, så reklamera skiten! Om du sedan även påpekar att det är 5dagar efter garantitiden gått ut kan du säga att du haft svårigheter att ta dig till butiken osv osv, samt påpeka andra butikers frikostighet för att få webhallen att vara lite snälla.

Om du vill ha lite mer fakta så kan du läsa mer här: http://www.konsumentverket.se/vara-omraden/tele-tv-och-internet/handla-pa-internet/efter-kop/reklamationfel-pa-varan/

Men personligen skulle jag rekommendera RED diskarna då dessa är skapta för att vara placerade i en NAS, samt 3år garantitid då inga frågor eller diskussioner krävs är skönt att ha som du nu märkt.

PS. Dessutom kan det ju vara som så att HDD du köpte vid tillfället av köpet hade 2års garantitid? Webhallen kan ju utan svårigheter ändra sin sida efter köpet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-19 08:31
Ursprungligen av citronsyra:

Du har ju alltid rätten att reklamera, även om garantitiden gått ut, så reklamera skiten! Om du sedan även påpekar att det är 5dagar efter garantitiden gått ut kan du säga att du haft svårigheter att ta dig till butiken osv osv, samt påpeka andra butikers frikostighet för att få webhallen att vara lite snälla.

Om du vill ha lite mer fakta så kan du läsa mer här: http://www.konsumentverket.se/vara-omraden/tele-tv-och-internet/handla-pa-internet/efter-kop/reklamationfel-pa-varan/

Men personligen skulle jag rekommendera RED diskarna då dessa är skapta för att vara placerade i en NAS, samt 3år garantitid då inga frågor eller diskussioner krävs är skönt att ha som du nu märkt.

PS. Dessutom kan det ju vara som så att HDD du köpte vid tillfället av köpet hade 2års garantitid? Webhallen kan ju utan svårigheter ändra sin sida efter köpet.

Ja, det trista är att jag utgick från recensioner av diskarna från hösten 2011 när man hade 5 års garanti. Tydligen gick både Segate och WD ner till i garantitid julen 2011 om jag läser artiklar på Google korrekt.

Jag får köra en "battle" med Webhallen helt enkelt och se vad de säger. Ska jag gå över på RED-diskar måste jag väl egentligen byta hela settet om 5 diskar? Dessa fanns förstås inte när jag byggde NAS:en.

Ursprungligen av Erik.dv:

Ja, det trista är att jag utgick från recensioner av diskarna från hösten 2011 när man hade 5 års garanti. Tydligen gick både Segate och WD ner till i garantitid julen 2011 om jag läser artiklar på Google korrekt.

Jag får köra en "battle" med Webhallen helt enkelt och se vad de säger. Ska jag gå över på RED-diskar måste jag väl egentligen byta hela settet om 5 diskar? Dessa fanns förstås inte när jag byggde NAS:en.

Jag önskar dig lycka till, men många butiker kämpar med att behålla kunder och borde därmed inte gnälla när de endast gäller 5 dagar. Så stå på dig!

Vet inte hur din NAS fungerar, men min NAS (QNAP) är inte så känslig för olika fabrikat av hårddiskar, men om det är hälsosamt osv är en helt annan fråga. Jag har utan konstigheter kört en NAS med tre olika fabrikat under en längre tid utan konstigheter. Så länge du har en bra RAID samt dagligen kör en SMART kontroll på hårddiskarna så får man helt enkelt hoppas att man klarar sig från korrupta filer och annat som kan förstöra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-19 08:43
Ursprungligen av citronsyra:

Jag önskar dig lycka till, men många butiker kämpar med att behålla kunder och borde därmed inte gnälla när de endast gäller 5 dagar. Så stå på dig!

Vet inte hur din NAS fungerar, men min NAS (QNAP) är inte så känslig för olika fabrikat av hårddiskar, men om det är hälsosamt osv är en helt annan fråga. Jag har utan konstigheter kört en NAS med tre olika fabrikat under en längre tid utan konstigheter. Så länge du har en bra RAID samt dagligen kör en SMART kontroll på hårddiskarna så får man helt enkelt hoppas att man klarar sig från korrupta filer och annat som kan förstöra.

Tack…

Det är en Synology 1511+ så inte världens "sämsta" NAS. Hoppas jag har en dålig disk bara så får vi se…

Ursprungligen av Erik.dv:

Tack…

Det är en Synology 1511+ så inte världens "sämsta" NAS. Hoppas jag har en dålig disk bara så får vi se…

Nu börjar jag trilla in på områden som jag inte alls är insatt i, men det enda jag kan tänka mig som kan skapa problem är om storleken på hårddisken är några bit för liten och din RAID får problem att återställa då du inte stoppat in en "lika stor eller större HDD".

  • Medlem
  • Överallt
  • 2013-02-19 09:18

Du kan skicka diskarna direkt till Seagate för utbyte.

Knappa in serienummret på deras hemsida och se om det är garanti kvar, borde vara minst 2-3 år på den.
Få ett RMA-nummer om den är godkänd.
Skicka till en adress i Stockholm.
Vänta en vecka och få en en annan från Kina tillbaka.

"SPP members asked us for a better deal on our warranty policy. So we're delighted to say that's exactly what we're now giving you. From 30 June 2012, we increased our warranty periods to:

five years for Nearline drives (Constellation®.2 and Constellation ES.2)
three years for Consumer Electronics drives (SV35 Series™ – Video Surveillance, Pipeline HD® Mini, Pipeline HD)
two years for Mainstream Desktop drives (Barracuda® and Barracuda Green 3.5” drives)
two years for Notebook bare drives (Momentus® 2.5” drives (5400 RPM and 7200 RPM)).

The limited warranty period on our Desktop Performance Barracuda XT and Notebook Momentus XT drives remains at 3 years and the warranty periods on our Mission-Critical and Retail products remain unchanged. Please check their datasheets as they vary across product range."

( från Partner Program Newsletter KD94 augusti 2012)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-19 09:36
Ursprungligen av Mija:

Du kan skicka diskarna direkt till Seagate för utbyte.

Knappa in serienummret på deras hemsida och se om det är garanti kvar, borde vara minst 2-3 år på den.
Få ett RMA-nummer om den är godkänd.
Skicka till en adress i Stockholm.
Vänta en vecka och få en en annan från Kina tillbaka.

"SPP members asked us for a better deal on our warranty policy. So we're delighted to say that's exactly what we're now giving you. From 30 June 2012, we increased our warranty periods to:

five years for Nearline drives (Constellation®.2 and Constellation ES.2)
three years for Consumer Electronics drives (SV35 Series™ – Video Surveillance, Pipeline HD® Mini, Pipeline HD)
two years for Mainstream Desktop drives (Barracuda® and Barracuda Green 3.5” drives)
two years for Notebook bare drives (Momentus® 2.5” drives (5400 RPM and 7200 RPM)).

The limited warranty period on our Desktop Performance Barracuda XT and Notebook Momentus XT drives remains at 3 years and the warranty periods on our Mission-Critical and Retail products remain unchanged. Please check their datasheets as they vary across product range."

( från Partner Program Newsletter KD94 augusti 2012)

Har försökt detta men sidan som kommer tillbaka visar inget om garanti. Snackar med Webhallen nu vid 10-tiden, löser annars ovan.

Tack så mycket!

  • Medlem
  • Överallt
  • 2013-02-19 09:39
Ursprungligen av Erik.dv:

Har försökt detta men sidan som kommer tillbaka visar inget om garanti. Snackar med Webhallen nu vid 10-tiden, löser annars ovan.

Tack så mycket!

Har du provat där -> http://www.seagate.com/em/en/support/warranty...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-19 09:43

Nu fungerade sidan faktiskt. Grymt. Garanti tom 28 januari 2014, dvs 3 år. Igår kväll fick jag bara "Can't validate warranty".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-19 13:15

Webhallen ville inte ta på sig returen utan jag får göra det direkt mot Seagate.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-02-19 13:49

Dåligt av webhallen. De är de som är din kontakt, inte Seagate. Bara sluta att handla med webhallen då.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-19 14:05
Ursprungligen av kenjon:

Dåligt av webhallen. De är de som är din kontakt, inte Seagate. Bara sluta att handla med webhallen då.

Om det var så enkelt. De var villiga att köra en reklamation vilket i sammanhanget kändes ganska onödigt.

1
Bevaka tråden