Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gratis webeditor

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Luleå
  • 2013-02-09 17:53

Jag vill ha ett gratisprogram jag kan göra hemsidor med. Jag vill kunna se html-koden. Jag har kollat upp CoffeCup och tänkte ladda ner det. Men är det någon av er som tycker man ska köra på nåt annat?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-09 19:52

Du kan kolla upp Kompozer också
www.kompozer.net
den är gratis

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-11 15:08

Du nämner att du vill "se html-koden".

Ska det vara WYSIWYG eller vill du knacka kod själv?

  • Medlem
  • Luleå
  • 2013-02-11 21:56

html-kod

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-11 22:11

Hm ok har dålig koll på gratis-alternativ men Coda, TextMate och Sublime Text kostar ju relativt lite och finns i 30-dagars demos.. och är bra alla tre! Kanske allra mest Coda om du fokuserar på html/css.

Är Smultron fortfarande gratis kanske?

Senast redigerat 2013-02-11 22:26
  • Medlem
  • Luleå
  • 2013-02-11 22:23

Aha, bra, tänkte väl att inte alla hade DW(som ju är svindyrt)

Tack!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-11 22:27
Ursprungligen av KOL:

Aha, bra, tänkte väl att inte alla hade DW(som ju är svindyrt)

Tack!

DW används nog inte av så många "proffs"

Skulle gissa att den absoluta majoriteten som utvecklar webbsidor mer än på absolut amatörnivå på macen använder någon av de nämnda tre. Och det är ju en nolla mindre i priset än för DW..

  • Medlem
  • Luleå
  • 2013-02-11 23:08

Hur kommer det sig då att det i så många annonser från företag som söker webdesigner att man ska kunna just dw och alla de andra jättedyra adobeprogrammen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-12 09:12
Ursprungligen av KOL:

Hur kommer det sig då att det i så många annonser från företag som söker webdesigner att man ska kunna just dw och alla de andra jättedyra adobeprogrammen?

Adobe-sviten är ju nödvändig som webbdesigner, men då främst Photoshop. Dreamweaver används inte i skarpt läge på webbyråer i någon större utsträckning. Isåfall är den byrån/webbdesignern väldigt inriktad på just "design".

Ursprungligen av KOL:

Hur kommer det sig då att det i så många annonser från företag som söker webdesigner att man ska kunna just dw och alla de andra jättedyra adobeprogrammen?

Håller med om att det ser ut såhär. Jag anser att detta är samma firmor som fortfarande utvecklar webbsidor i Flash.

De som gör detta är väl webbdesigners och inte webbutvecklare i min mening. De utvecklar inte webben något särskilt alls är mitt tycke.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2013-02-12 11:29

Tack för era intressanta svar.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2013-02-12 12:04

Är det helt ute att göra hemsidor i flash? Har ingen kunskap om flash mer än att jag tror att det är det som vissa hemsidor brukar börja med(flashintro), eller? Var det det som var inbäddat i html5?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-02-12 16:45
Ursprungligen av KOL:

Är det helt ute att göra hemsidor i flash? Har ingen kunskap om flash mer än att jag tror att det är det som vissa hemsidor brukar börja med(flashintro), eller? Var det det som var inbäddat i html5?

Vill du att iOS-enheter ska kunna ta del av materialet så kan du stryka flash. Sedan tycker jag att man generellt sett bör ha synen på Flash som förlegat, det är endast upphov till säkerhetsbrister och löjligt mycket prestandaanvändning på berörda klienter.

Jag kör bara Smultron, en gammal version från då programmet fortfarande var gratis. Jag har funderat på att testa Coda men kan inte riktigt motivera prislappen då Smultron alltid har fungerat perfekt för mig.

Flash är skräp.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2013-02-12 19:10

Okej, tack! Försöker leta efter smultron. Hoppas det är den som finns i App Store som heter Smultron 5 som ni menar. Det är den jag skaffat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-12 19:48
Ursprungligen av Papperskatt:

Jag kör bara Smultron, en gammal version från då programmet fortfarande var gratis. Jag har funderat på att testa Coda men kan inte riktigt motivera prislappen då Smultron alltid har fungerat perfekt för mig.

Om du mäter din tid i pengar kommer du tjäna in kostnaden på några dagar bara med autocomplete i css i Coda..

Coda FTW!

Ursprungligen av Papperskatt:

Jag kör bara Smultron, en gammal version från då programmet fortfarande var gratis. Jag har funderat på att testa Coda men kan inte riktigt motivera prislappen då Smultron alltid har fungerat perfekt för mig.

Flash är skräp.

Jag har kört Smultron en del men föredrar Coda numera. Det är störtskönt att ha allt samlat, med ftp, databaser och en rätt trevlig uppdelning i projekt. Dessutom fina funktioner som kodkomplettering, drag-och-släpp-länkar till filer (typ släpp in bakgrundsbilden i css-en så skriver Coda länken och allt).

  • Medlem
  • Luleå
  • 2013-02-20 14:42

Dum fråga kanske, men vad gör programmen Emacs och aptana? Kan jag göra hemsidor med dessa program? Jag vill försöka lära mig html5, CSS och Javascript. Om det går bra och jag tycker det är kul, så kanske man kan gå någon utbildning och sedan få ett jobb(alt. söka och få jobb direkt)
Just för tillfället använder jag Smultron. Duger det? Eller ska jag ha nåt annat?

Ursprungligen av KOL:

Dum fråga kanske, men vad gör programmet Emacs?

Det är en texteditor.

http://en.wikipedia.org/wiki/Emacs

1
Bevaka tråden