Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hitta filer(bilder) på TC

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-09 11:05

Här kommer verkligen en nybörjarfråga...

Jag har just laddat ned en himla massa foton på min MBA. När en backup på TC är gjord tänkte jag radera dessa foton på datorn. Möjligen kör jag en backup på en extern hårddisk också.

Men nu till frågan. Säg att jag om ett år eller mer vill hitta dessa foton på TC och inte kommer ihåg när jag laddade ned dem. Hur hittar man dem då? Vad söker man på? Foton har jag i mängder på min TC då jag fotar mycket.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-02-09 11:08

TC/Time Machine raderar gamla backuper när disken blir full, så den ska absolut inte användas som arkiv.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-09 11:14
Ursprungligen av Vassius:

TC/Time Machine raderar gamla backuper när disken blir full, så den ska absolut inte användas som arkiv.

Bra att du påpekar det. Men jag ligger långt från att den ska bli full så jag är inte orolig för det. Inte just nu i alla fall. Att jag sedan ännu inte hittat ett bra lagringssystem är en annan sak..:) Och då är ju alltid risken att TC blir full och raderar något man borde ha sparat..:(

Steg ett är att skaffa en lös hårddisk bara för foton. Kopiera manuellt eller med hjälp av något backupprogram från din dator. Se till att dagligdags förvara den fysiskt åtskild från din dator (hos förädrar e.dyl.) om tjuven eller den röde hanen är framme.

Vill du inte ha foton alls på datorn behöver du skaffa två lösa hårddiskar. En har du hemma och den andra förvarad fysiskt åtskild från datorn. Fyll på och byt ut efter ett rullande schema. Det bästa är att komplettera med någon automagisk molntjänst typ Crashplan (finns trådar på forumet) då manuella backuper plägar göras alldeles för sällan.

Som påpekats ovan - TC är _inte_ ett arkiv, och om du gör som du föreslår i första posten kommer du garanterat förr eller senare att bli av med dina foton...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-02-09 11:33

Dessutom får TM för sej emellanåt att den vill börja om från början med backupandet, för den har hittat något fel....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-09 22:52

Poängen med en backup är att du ska ha en oberoende kopia av ditt data när (inte om) originalet förstörs.

Du måste alltså ha dina foton på (minst) två ställen om du vill ha dem kvar i längden.

En Time Capsule är inte oförstörbar. Data som ENBART ligger på en TC eller en annan typ av extern disk bör betraktas som temporär.

1
Bevaka tråden