Mecenat och student loan

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Umeå
  • 2003-09-24 14:33

Hej

Tjejen är intresserad av en iBook, går det att köpa en sådan via mecenat och betala med Apple Student loan (Ikanobanken)?

• Medlem
  • Umeå
  • 2003-09-24 15:52

Ja, det ska gå bra. Jag hade först tänkt ta en del av betalningen på nya pb'n jag beställt via Ikano.

jag har testat detta och kan säga att:

1. dom är stenhårda på att man betalar i tid. gör du inte det får man besked om att dom säger upp avtalet och får bums förseningsavgift + aviavgift.

2. dom vill helst att man delar upp på så lång tid som möjligt...det tjänar dom bra ränta på...

.....

så - skall du köpa ngt för säg 10-15 000 försök ha hälften kontant och betala av resterande på ett år...jag skall betala av så fort jag kan - får in 6500 i återbäring i december...för jag vill inte ha dessa hyenor i hasorna.

• Medlem
  • Umeå
  • 2003-09-24 18:58

Hmm, är det Ikano som håller i Mecenat avbetalningen också? Eller några andra, har tidigare haft ett lån via Ikano och enbart haft goda erfarenheter av dem.

jo - Ikano är det - fast jag har aldrig betalat på avbetalning - utan lekt "cash is king" och tänkte vara lite överflödig och leva på marginalen...

...men fick lite känslan av att dom vill att man skall "fastna" i en avbetalningsfälla...

• Medlem
  • Umeå
  • 2003-09-24 23:00

Eftersom jag själv är notoriskt dålig på att tänka logiskt och förnuftigt vad det gäller om jag har råd med Apple prylar eller ej, så har jag prövat Ikanobanken.
Jag tyckte det var trevligt att om man skötte avbetalningarna i ett par månader så fick man betalningsfria månader att utnyttja (ränta och sånt lades dock på även denna månad). Detta är naturligtvis för att de i längden tjänar på det, men det kom lämpligt vid jul och så när man behövde de pengarna...

Nu är mitt lån återbetalt och överlag skulle jag inte vara rädd för att ta ett nytt lån via dem. Även om det inte är ekonomiskt sunt att ta lån och jag är osäker på att deras ränta är den bästa... men måste jag välja mellan att köpa en mac eller att ha en förnuftig ekonomisk planering så... tja ni förstår kanske...

Min flickvän är dock mer skeptisk...

I'm a mac junkie yes I am...

• Medlem
  • Umeå
  • 2003-09-24 23:41
Citat:

Skrevs ursprungligen av Bonish
Hmm, är det Ikano som håller i Mecenat avbetalningen också? Eller några andra, har tidigare haft ett lån via Ikano och enbart haft goda erfarenheter av dem.

Som jag sa tidigare så tänkte jag ta min pb via ikano (nu tog jag den kontant istället). Jag frågade säljaren på apple store hur det funkade med ikano. Hon sa att hela beloppet betalas av ikano, men du kan välja att betala en viss del kontant, vilket du då gör till ikano. Du får väl en separat räkning för kontantbetalningen.

Regel nr1: kan man betala kontant...GÖR DET!

Regel nr2: skall du ta lån...Gör det hos en riktigt bank!

Regel nr3: Ikanobanken är bättre än skumrasket som håller till hos OnOff etc. Det har nyligen kommenterats av konsumentverket att måånga fastnar i en avbetalningsfälla hos OnOff och liknande återförsäljare. FYI, merparten av postorder tjänar uteslutande sina pengar på "krediter"...

Regel nr4: "Hyrköp" aldrig hos - vad heter dom nu...dom där man hyr av...

1
Bevaka tråden