Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

komma åt någon annans icloud

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • stockholm
  • 2012-11-26 15:47

läste en intressant artikel om någon som fick sitt apple id kapat och allt raderat ifrån sina apple produkter. det lät ju lite lagom jobbigt..

men jag började tänka på att jag har tillgång till en persons apple id och gmail. skulle jag t.ex kunna få tillgång till hans bilder på iphonen eller macbook pro om han använder sig av icloud?

jag talar inte för att göra dataintrång, men däremot så känns det väldigt lätt för mig att synca min ipad mot hans icloud och få tillgång till en massa privata saker. är det verkligen så lätt?

Ursprungligen av iamdoe:

...är det verkligen så lätt?

Ja, om du har tillgång till personens inloggningsuppgifter, så är det väl självklart att det är så lätt.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-11-26 16:44

Ja, poängen med iCloud är ju att man inte ska vara bunden till en viss enhet. Man ska kunna tappa bort sin telefon och återställa den nya i precis samma skick som den gamla, enbart med hjälp av iCloud/AppleID.

Om du har tillgång till någon annans Apple ID är det bara ditt samvete som hindrar dig från att snoka. Fast det är svårt att snoka oupptäckt, för vissa saker kommer det mail eller notiser om till kontoägaren eller de andra enheterna.

Om du är orolig för ditt eget konto får du se till att ha ett säkert lösenord och inte ge ut det till nån.

  • Medlem
  • stockholm
  • 2012-11-26 17:37

tack för hjälpen Vassius.

vad är det man får notiser om? när jag har syncat min iphone med min ipad så har jag fått mail om att mitt apple id var inloggad på imessage, facetime, icloud (obs på min egen, inte någon annans). är det det du menar? det här verkar ju vara endast när man första gången syncar ihop enheterna.

det jag tänker på då.. om det är enda sättet att upptäcka det på, om man då har tillgång till mailen som man använder till sitt apple id, så är det ju lätt att radera mailet. eller på vilket annat sätt kan man upptäcka det?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-11-26 17:53
Ursprungligen av iamdoe:

tack för hjälpen Vassius.

vad är det man får notiser om? när jag har syncat min iphone med min ipad så har jag fått mail om att mitt apple id var inloggad på imessage, facetime, icloud (obs på min egen, inte någon annans). är det det du menar? det här verkar ju vara endast när man första gången syncar ihop enheterna.

det jag tänker på då.. om det är enda sättet att upptäcka det på, om man då har tillgång till mailen som man använder till sitt apple id, så är det ju lätt att radera mailet. eller på vilket annat sätt kan man upptäcka det?

Om man lägger in sitt Apple ID på en ny enhet för t.ex. iMessage eller Facetime så kommer det upp en popup-notis på de andra enheterna som använder samma ID. Det, och mailen, är de saker jag har märkt iaf. Det finns säkert fler.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-11-26 17:42

Det är ju inte bara AppleID du behöver från den andra personen, utan även lösenordet. Eller menar du att du har tillgång till båda?
Eftersom du skriver även gmail, där har du alltså tillgång till både namn och lösenord? Om den personen har satt upp det gmail-kontot som en inväg till iCloud, kan du återställa AppleIDts lösenord mha gmail. Felet ligger ju i att den personen låter dej ha tillgång till det.
Har du det är det förstås så enkelt. Men utan lösenordet är det inte så enkelt, det är ju därför de finns.

  • Medlem
  • stockholm
  • 2012-11-26 18:04

Kenjon, precis.. jag har fått lösenord till både och. jag var alltså bara lite nyfiken på vad man kan få tillgång till med denna information. och om det skulle upptäckas eller inte.

jag skulle aldrig tänka mig ta bort något ifrån någons konto, men skulle nog tycka att det vore lite kul om jag skulle få tillgång till t.ex nytagna bilder, men tror dock att samvetet skulle sätta stop för det.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-11-26 21:19
Ursprungligen av iamdoe:

Kenjon, precis.. jag har fått lösenord till både och. jag var alltså bara lite nyfiken på vad man kan få tillgång till med denna information. och om det skulle upptäckas eller inte.

jag skulle aldrig tänka mig ta bort något ifrån någons konto, men skulle nog tycka att det vore lite kul om jag skulle få tillgång till t.ex nytagna bilder, men tror dock att samvetet skulle sätta stop för det.

Du har uppenbarligen kommit över någon annans inloggning och lösenord.
Antagligen utan dennes vetskap, för varför skulle du annars blanda in ditt samvete?
Det är ett jävla tilltag, håll dig till ditt och låt andras privatliv vara i fred.

Ursprungligen av iamdoe:

läste en intressant artikel om någon som fick sitt apple id kapat och allt raderat ifrån sina apple produkter. det lät ju lite lagom jobbigt..

men jag började tänka på att jag har tillgång till en persons apple id och gmail. skulle jag t.ex kunna få tillgång till hans bilder på iphonen eller macbook pro om han använder sig av icloud?

jag talar inte för att göra dataintrång, men däremot så känns det väldigt lätt för mig att synca min ipad mot hans icloud och få tillgång till en massa privata saker. är det verkligen så lätt?

Kom ihåg att så fort du ansluter till någon annans iCloud, utan dennes tillåtelse så är det ett brott som är straffbart. På samma sätt som du inte får läsa en e-post som inte tillhör dig, eller logga in på någon annan användarkonto bara för att du råkar ha ett lösenord som möjliggör detta.

1
Bevaka tråden