Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sniffande granne

Tråden skapades och har fått 52 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-11-18 10:03

Delar ut min iPhone t PS3 för bilspel, plötsligt säger telefonen 2 delningar.

Kan jag på ngt vis se till vad iPhone delar?
Kan jag på ngt vis öka säkerheten?

Apples egna airportverktyg säger en kompis här nu... the search continues.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-11-18 10:09

-Har du telefonen inkopplad till datorn? Isåfall kan den delas ut den vägen... (ser detta när jag laddar telefonen från datorn).

Eller slår du på delning och får siffran två uppe på displayen direkt?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-11-18 10:14

supersnabbt!

siffran 2 dyker upp då och då, kollat alla mina fem wifienheter, bara ps3 som varit igång.

har förstått det som att jailbreakade iPhones har appar som kan hitta och scrambla fram ssid & pwd, sjukt störande.

Detta har av och till drabbat mig också. Vet inte varför. Startar upp den och innan någon av mina enheter har kopplat upp sig har jag 1 delning aktiv.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-11-18 13:01

Högst troligt ngn som kan ssid & pwd för om pwd ej anges blinkar delningsfältet på sin höjd till i någon sekund. Tror att det här är ett megaproblem faktiskt. Själv skyr jag jailbreakat som pesten men de som har det och är lite lätt 'savvy' kan göra allt, säkert även stjäla iTunes-inköp och låsa upp detta. Foton, videoklipp, säkert heller inga problem för en jailbreakare att plocka från närbelägen iPhone. Pwdscrambling tar längre tid med långt pwd så nu kör jag 40 tecken eller ngt sånt. Finns det nån AppleStore-iApp som kan se vad telefonen delar till, uppkopplade 'tethrade' prylar? Eller ska man köra ngt wifiverktyg med sin iPad? Kan jag låsa MAC-adresser? AdHoc-wifinätverk från min Mac? Vilken säkerhetsklass är mest überbra? Har IT-nissar som vänner som 'aldrig i livet' kör wifi hemma... samtidigt är iOS-charmen att man ju kan slippa spika upp nätverkssladdar. Har kört iPhone som enda lösning för bredband och telefoni sedan 2009.

Tror knappt det är någon som kan mitt SSID och har nyckeln när jag för första gången på en ny plats startar upp min internetdelning.

  • Medlem
  • 2012-11-19 08:25
Ursprungligen av pmarriott:

Tror knappt det är någon som kan mitt SSID och har nyckeln när jag för första gången på en ny plats startar upp min internetdelning.

Ditt ssid? Det är väl alltid "iPhone" och går inte att ändra väl?
Körs krypteringen med WEP eller WPA på iPhones?

Ursprungligen av Dalle:

Ditt ssid? Det är väl alltid "iPhone" och går inte att ändra väl?
Körs krypteringen med WEP eller WPA på iPhones?

Om min iPhone heter "Kalles iPhone" i inställningarna är det också detta SSID som nätverket får. Vore lite jobbigt på en flygplats att hitta rätt bland 87 nätverk som heter "iPhone" annars.
Vet inte vad det är för kryptering. Hur kan man se det?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-11-19 06:56

Nej, har heller aldrig sagt det, men verktygen får fram även dolda ssid & lösenord på en halvtimme så vitt jag förstår. Riskzonen är våra hem och grannar som vill leka hackers alternativt inte betalar interneträkningar som alla andra.

Var är de kunniga svaren på mina frågor¿

Eftersom det allt som oftast dyker upp inom 1 sekund för mig, trots att jag aldrig har varit på den aktuella platsen förut så gissar jag att det inte handlar om obehörig användning utan någon bugg.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-11-19 08:54

Jag är rätt säker på att Apple kör WPA2-PSK som kryptering, och har du en hackare i närheten som knäcker det på en halvtimme tror jag att många skulle vilja ha ett snack med den killen eftersom den hittills enda kända metoden att ta sig in är wordlist-attacker på 4-vägs-handskakningar...

Jag använde "How secure is my password", och ett 40 tecken långt lösenord med specialtecken tar så här lång tid att knäcka med dagens datorer:

2 duovigintillion years

Nån som vet hur lång tid det är? Jag har ingen aning, men jorden är nog inte kvar

Ursprungligen av Daniel Eriksson:

Jag använde "How secure is my password", och ett 40 tecken långt lösenord med specialtecken tar så här lång tid att knäcka med dagens datorer:

2 duovigintillion years

Nån som vet hur lång tid det är? Jag har ingen aning, men jorden är nog inte kvar

Alltså 2x10^69 år. Eller 20 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 år.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-11-19 11:29
Ursprungligen av pmarriott:

Alltså 2x10^69 år. Eller 20 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 år.

Oj, då är det bäst att jag sätter igång direkt för att hinna bli klar!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-19 09:54
Ursprungligen av Daniel Eriksson:

Jag använde "How secure is my password"...

Om man är det minsta paranoid ska man nog inte testa sitt password på en websajt. Inte ens om den påstås vara byggd i Javascript av säkerhetsskäl. Det där låter som en perfekt sajt för en hacker att utöka sitt password dictionary...

Ursprungligen av Daniel Eriksson:

Jag använde "How secure is my password", och ett 40 tecken långt lösenord med specialtecken tar så här lång tid att knäcka med dagens datorer:

2 duovigintillion years

Nån som vet hur lång tid det är? Jag har ingen aning, men jorden är nog inte kvar

Detta gäller vanliga datorer. Den dag kvantdatorer blir tillgängliga för den vanlige gemene blir det mycket lättare att knäcka (då det tar mycket kortare tid). Men å andra sidan kan kvantdatorer också skapa mycket svårare kryptonycklar… Alltså en katt och råtta lek…

Exakt. Har du ett 40-teckens lösenord där allt inte är ett ord, och innehåller lite specialtecken... då finns det inte en chans att någon använder ditt nätverk förutom dig. Förrän någon brute forcat sig in.... om sisådär jättemånga år.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-11-19 10:25

öh.

jag kör alltså 40 tecken nu, inte förut.

mitt gamla pwd knäcktes och det lär ha varit simpelt att göra.

tror inte iphone kör så hög säkerhetsklass på internetdelning.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-11-19 10:38

Googlade just runt ett par varv igen i frågan och det finns en uppsjö verktyg inom Cydia-sfären, även iTunes-hack så det finns helt klart anledningar att se upp med wifi.

Ursprungligen av PF:

Googlade just runt ett par varv igen i frågan och det finns en uppsjö verktyg inom Cydia-sfären, även iTunes-hack så det finns helt klart anledningar att se upp med wifi.

Självklart. Alla WiFi-nät kan hackas. Frågan är hur sannolikt det är att någon kommer att hacka just ditt WiFi och varför.
Om det är en granne som är ute efter gratis internet så tror jag att 9 av 10 bara snyltar på oskyddade WiFi-nät. Det 10:e fallet kanske knäcker en WEP-kryptering. Om det finns någon liten skara som ger sig på och lyckas knäcka WPA så är det nog så pass ovanligt att man kan bortse från det. Du behöver inte ett 40-tecken långt lösenord. Bara ett som inte är så uppenbart enkelt att gissa för någon som vet vem du är. När du sitter på en offentlig plats lär det ju till exempel inte vara någon där som vet vem du är.
Om det är någon som vill hacka ditt WiFi för att komma åt dina data har du större anledning att skydda dig. I så fall är hackaren så klart beredd att gå långt längre för att knäcka din nyckel än den snyltande grannen. Men hur sannolikt är detta?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-11-19 10:54

den här grannen är en loser som lever på soc och tidigare har bett mig dela internet. en kille som gått på it-gymnasium och kör jailbreakad murbräcka, vad är det som gör att jag bemöts med näsan i vädret av fisförnäma otrevliga 99mac'are?! hajar inte.

Ursprungligen av PF:

...vad är det som gör att jag bemöts med näsan i vädret av fisförnäma otrevliga 99mac'are?! hajar inte.

Om folk inte upplever detta som ett lika stort problem som du gör, så får de väl lov att uttrycka den åsikten, eller?

Var ser du något fisförnämt och otrevligt?

Bara för att folk inte håller med, betyder inte att de är fisförnäma och otrevliga.

Ursprungligen av PF:

den här grannen är en loser som lever på soc och tidigare har bett mig dela internet. en kille som gått på it-gymnasium och kör jailbreakad murbräcka, vad är det som gör att jag bemöts med näsan i vädret av fisförnäma otrevliga 99mac'are?! hajar inte.

Ursäkta dig? Har inte sett något annat här en diskussion kring WiFi-säkerhet i allmänhet och internetdelning i synnerhet, i högst normalt tonläge. Näsan i vädret? Fisförnäm? Otrevlig?
Din attityd får säkert jättemånga jätteduktiga människor att bli jättesugna på att hjälpa till.

Fast det är klart, vi får väl skylla oss själva. Din kommentar i inlägg #7 borde ju fått oss att fatta vad du är för en: "Var är de kunniga svaren på mina frågor¿"

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-11-19 11:03

tonen här är att det minsann inte är säkerhetsproblem med iphone's tethering när den själva verket är som en grevéost, full med öppningar. dessutom ett farligt hackarverktyg i orätta händer.

beskriver ett tydligt problemscenario och har ställt ett antal bra frågor men bemöts i stället av ett samlat "höhö..."

inte så skoj att behöva byta lösenord på ps3, xbox 360, ipad 2, mac mini, bärbar win 8-pc, apple tv... och ändå känna sig osäker på om man får ha sin 3G-surfning i fred. ad hoc, bra lösning? ...frågar jag då igen.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-11-19 11:16

ja, de behöver jag tack.

Ursprungligen av PF:

ja, de behöver jag tack.

Du har möjligen eventuellt kommit till fel ställe. Telia har till exempel ett betalnummer man kan ringa till med allehanda problem där det sitter kunnigt IT-folk som hjälper till med i princip alla problem. De har ett tak på 395:- per ärende. När man betalar för en tjänst kan man börja ställa krav.

årets "folie-hatt tråd" helt klart.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-11-19 11:30

PF min vän, du kan vara helt lugn.

Om du nu är lite rädd så skulle man kunna göra ett väldigt enkelt test:
ha alla dina maskiner avstängda utom din dator, slå på internetdelningen och invänta den extra "snyltaren".
Kör en tcpdump på ditt nät och prova även en arp -a för att se vilka datorer du ser på ditt nät och vad de gör.
Om du verkligen ser att det finns en extra klient vars MAC-adress du inte kan hänföra till någon maskin du själv äger, ja då kanske det är dags att fundera: Har du lånat ut lösenordet till någon? Kan det vara så att någon maskin du inte räknar med har sitt wifi igång?

Vad gäller knäckandet av WPA/WPA2-PSK så är det synnerligen komplicerat och kräver tillgång till massiv datakraft och/eller gigantiska ordlistor, och om du kör med iPhonens-standardlösen så kan du nog vara helt lugn för att någon scriptkiddie på soc inte lyckats lista ut ditt lösen.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-11-19 11:42

Caset här är enbart iPhone (4 med iOS 6) & ej USB-kopplad, delning enbart till en påslagen enhet. Siffran 2 delningar försvann efter lösenordsbyte, återkommer vid återgång till äldre pwd. Åtta tecken, använt i cirka två veckor.

https://discussions.apple.com/thread/3053330?start=0&tstart=0

Hotspot connections can they be indetified?

verkar som att det kan visas en anslutning mellan det att någon försöker ansluta och sedan blir nekad pga avsaknad av lösenord.

Bevaka tråden