Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mål: Fusion Drive i en Macbook Pro, early 2011

Tråden skapades och har fått 72 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Självklart gör jag det själv!
Jag vill vara på verkstaden med allt vad anti-stat osv heter, bara lite säkerhet.
Fast jag är så sugen på att göra det så risken finns att jag slaktar burken hemma idag...

Håller på att backupa SATA disken, 45 min kvar, ladda ner och förbereda en USB-sticka med ML på.
Så om ett par timmar styft kan allt vara förberett.

Vi får se om jag får tid idag.

Senast redigerat 2012-11-17 09:03
  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-11-17 09:45
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Självklart gör jag det själv!
Jag vill vara på verkstaden med allt vad anti-stat osv heter, bara lite säkerhet.
Fast jag är så sugen på att göra det så risken finns att jag slaktar burken hemma idag...

Håller på att backupa SATA disken, 45 min kvar, ladda ner och förbereda en USB-sticka med ML på.
Så om ett par timmar styft kan allt vara förberett.

Vi får se om jag får tid idag.

Du får ursäkta men jag anser detta vara bull

Är utbildad Tv-reparatör och har skruvat mycket i datorer,Xbox,Xbox360 och det räcker att jorda sig i ett element om man känner sig paranoid

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-11-17 10:26

Du skulle behöva ett studiebesök på Bofors elektronikutveckling här i Karlskoga. Säg till om du passerar ska jag se om jag kan ordna det.
Statisk elektricitet kan delvis bränna av ledare i kretsar, alltså inte hela ledaren. Det ger sämre strömtålighet, ökad värme, vilket till slut kan leda till fel. Att jorda sej i elementet gör dej neutral just då, men det kan räcka med att ta ett-två steg, vända sej om, för att bli uppladdad igen.
Har du tur märker du inget. Har du otur....

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2012-11-19 10:41
Ursprungligen av kenjon:

Har du tur märker du inget. Har du otur....

Skulle nästan vilja säga att har du tur så märker du något (direkt) och har du otur så märker du inget (förrns efter ett tag). Sen kommer felen smygande, intermittenta krashar några månader efter, precis som kenjon säger sämre strömtålighet pga avbrännda ledare mm. Dessa fel skulle jag vilja säga är vanligare än typ fel som dator startar ej.

Ursprungligen av kenjon:

Du skulle behöva ett studiebesök på Bofors elektronikutveckling här i Karlskoga. Säg till om du passerar ska jag se om jag kan ordna det.
Statisk elektricitet kan delvis bränna av ledare i kretsar, alltså inte hela ledaren. Det ger sämre strömtålighet, ökad värme, vilket till slut kan leda till fel. Att jorda sej i elementet gör dej neutral just då, men det kan räcka med att ta ett-två steg, vända sej om, för att bli uppladdad igen.
Har du tur märker du inget. Har du otur....

Men om man är konstant kopplad till elementet med ett antistatarmband då?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-11-19 15:04
Ursprungligen av ill_chrill:

Men om man är konstant kopplad till elementet med ett antistatarmband då?

Jag sitter med stortån instoppad i elementet

Då är det dags... börjar med att montera SSD disken och installerar ett system på den. Sedan släden för SATA disken och SATA disken.

Wish me luck!

  • Medlem
  • Lund
  • 2012-11-17 15:35

Good luck Men ska du köra fusion drive så skapar du den innan du installerar något system

Det gick som jag hade hoppats, steg 1 åtminstone!
Nu har jag formatterat disk0 och disk1 enligt JHFS+ coreStorage är inte inblandat ännu.

Denna gång gick det alldeles utmärkt att skapa min coreStorage-volym.
Den syns i Skivverktyget.

Inga fel på vägen alltså. Skönt!

Nu ska vi se om jag kan installera 10.8.2 på volymen också.

Senast redigerat 2012-11-19 07:37

Jag måste förtydliga att själva skrivandet har gått alldeles utmärkt inga som helst problem där. Bara så ni vet.
Jag kan självklart inte garantera att något statisk elektricitet drabbat mig men av vad la märke till så inte fallet så.

Online igen... från jobbet...

Det har inte gått så bra helgen. Fan vet vad som gått fel men allt gick bra fram tills dess att jag skulle formattera coreStorage volymen till JHFS+.
Då fick jag ett fel 69xxx nåt. Efter det var det utför. Till slut firewire-bootade jag datorn och kopplade in den i en annan dator och då såg jag dels disken men också volymen. Kollade i terminalen och allt såg rätt ut, så jag formaterade volymen med skivverktyget och allt gick bra (!).
Glad i hågen startade jag från USB-minnet och ville sedan installera men då sa installeraren att den där disken kan jag då inte använda som bootvolym.

Så mitt mål nu är att börja om helt och hållet, vilket då inte verkar vara helt lätt.
För diskutil cs delete <UDID> fungerar inte eller så ska det ta ett par tre timmar...

Det jag gjort nu är att jag tagit ur SSD disken, formatterat den på en Win-burk, eftersom macarna hemma inte ville veta av den, de klagade på coreStorage. Moneterat den igen.
Det jag hoppas på nu är att SATA-disken ska vara förvirrad och sakna sin kompis SSDn och säga att coreStorage är paj och att jag måste formattera om allt.

Så kan det gå. Skönt att allt är backupat så jag kan leka på som jag vill.

Installationen "startades" den började med Kontrollerar skivor, jag ser aldrig att jag får välja vad jag ska installera på. Den har stått så nu i över 2 timmar, skärmen har gått i vila och jag kan inte väcka skärmen.
Hmm undrar vad som händer.

Är det någon annan som gjort detta som märkt av detta?

Går inget vidare detta... tror jag får skapa min egen "Fusion Drive".
SSD: System, Program. och Användare (vissa länkar till vissa mappar som inte används så ofta som får ligga på SATA)
SATA: Användare

Vi får se vart detta tar vägen.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-11-19 12:28
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Installationen "startades" den började med Kontrollerar skivor, jag ser aldrig att jag får välja vad jag ska installera på. Den har stått så nu i över 2 timmar, skärmen har gått i vila och jag kan inte väcka skärmen.
Hmm undrar vad som händer.

Är det någon annan som gjort detta som märkt av detta?

Går inget vidare detta... tror jag får skapa min egen "Fusion Drive".
SSD: System, Program. och Användare (vissa länkar till vissa mappar som inte används så ofta som får ligga på SATA)
SATA: Användare

Vi får se vart detta tar vägen.

Nått steg på vägen måste du har gjort fel för när jag startade installationen fick jag välja hdd och eftersom jag valde det enkla namnet vid skapande av Fusion Drive till "Macintosh HD" var valet enkelt
Så här ser det ut när jag kollar i Skivverktyg.

Jag har försökt skapa en Fusion Drive tre gånger nu. Ingen av gångerna har jag inte lyckats installera OS X en enda gång.
Så nu har jag gett upp.
Det får bli så att SSDn är systemdisk och SATA disken är data-disk.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-11-19 18:26
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Jag har försökt skapa en Fusion Drive tre gånger nu. Ingen av gångerna har jag inte lyckats installera OS X en enda gång.
Så nu har jag gett upp.
Det får bli så att SSDn är systemdisk och SATA disken är data-disk.

Vilken guide är det du följer?

Tre olika, en för varje gång.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-11-19 18:35
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Tre olika, en för varje gång.

Konstigt att du inte får till det.
Jag som inte är van att skriva i Terminal tyckte att denna guide var bra samt Yotube klippet hjälpte en del.
Create a "Fusion Drive" on your CustoMac

Den guiden följde jag första gången. Sedan har jag hittat två till och ingen av dem gjorde så att den ny LVMn gick att installera på.

Det är inte så att du stoppat en SATA3-SSD i din "Optibay"?
2011 MacBook Pro SATA Problems Resolved! | Other World Computing Blog

Ursprungligen av ill_chrill:

Det är inte så att du stoppat en SATA3-SSD i din "Optibay"?
2011 MacBook Pro SATA Problems Resolved! | Other World Computing Blog

Hmmm intressant! Måste läsa och undersöka om det kan vara så.

Tack!

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Hmmm intressant! Måste läsa och undersöka om det kan vara så.

Tack!

På min 15" MBP early 2011 funkar det INTE o köra SATA3 på DVD-platsen, har testat Samsung 830 och Crucial M4.
Jag kunde formatera men inte installera om jag minns rätt
Nu kör jag tvärt om, SSDn på originalplatsen alltså. Funkar bra

Det verkar minsann vara precis som Ill_chrill säger...
Detta är den SATA-disk jag har: Momentus XT Hybrid Drive | Seagate.
Och den klarar överföringar på upp till 6 Gb/s även om gränssnittet den sitter i nu bara klarar 3 Gb/s.
Då får jag läsa på mer får vi se hur jag ska komma åt detta.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-11-20 08:57
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Det verkar minsann vara precis som Ill_chrill säger...
Detta är den SATA-disk jag har: Momentus XT Hybrid Drive | Seagate.
Och den klarar överföringar på upp till 6 Gb/s även om gränssnittet den sitter i nu bara klarar 3 Gb/s.
Då får jag läsa på mer får vi se hur jag ska komma åt detta.

Du försöker göra en hybridlösning med en ssd och en hybrid-disk?
Det är inte så att det är det som ställer till det?

Då kör vi på samma sätt ill_chrill. SSD som bootvolym och SATA3 som datadisk.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Då kör vi på samma sätt ill_chrill. SSD som bootvolym och SATA3 som datadisk.

Ditt problem är väl att båda diskarna är SATA3.
Min SATA3 SSD sitter i originalplatsen, och så har jag en SATA2-disk i DVD-platsen. Western Digital Scorpio Blue WD10JPVT

Det tänkte jag inte på när jag beställde. Att byta SATA-disk till en som är SATA2 kostar fasen inget. Tid ja.
Men bra att veta, när jag känner för att börja skruva igen, köper jag en SATA2 disk till Opti-bayen.

Skönt att veta vad det var som gjorde att det falerade i alla fall!
Tack!

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-11-19 20:45

Är inte som är rådet man kan läsa om MBP att ssd SKA sitta där den vanliga hdd´n sitter och den flyttar man till optiaby?

Jo tårta på tårta är sällan bra... tänkte inte på det. Det var ett tag sedan jag köpte SATA-disken så att det var en hybrid-disk hade jag glömt sedan länge. Men ill_chrill påpekade detta.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Jo tårta på tårta är sällan bra... tänkte inte på det. Det var ett tag sedan jag köpte SATA-disken så att det var en hybrid-disk hade jag glömt sedan länge. Men ill_chrill påpekade detta.

Det är inte säkert att det är hybridgrejen som ställer till det.
Jag tror problemet är att du kör en SATA3-disk i DVD-platsen. Se till så du får en SATA2 om du nu skaffar en ny

Tror säkert att jag har någon SATA2 som ligger hemma och skräpar... Men just nu orkar jag inte hålla på och kladda.
Måste använda datorn också.

Bevaka tråden