Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skicka SMS från OSX via iPhone

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Crossplatform-fråga men kör här:
Visst är det väl trevligt att iMessage nu funkar via nya appen Meddelanden i OSX. Men det funkar ju som sagt bara till iPhone och användare som är anslutna till iMessage.

Tidigare hade jag en Ericsson T650i och körde programmet BluPhone på Macen, som då anslöt luren till datorn med Bluetooth och skickade SMS via telefonen. Jäkligt skönt att sitta och skicka meddelanden från datan istället för att knappa på mobilen. En liknande lösning har jag ännu inte hittat gällande iPhone - har jag missat något? Att det bara funkar med iMessage känns ju verkligen som en halvdan lösning.

(Kör OS X 10.8.2 och iOS 6)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-22 18:42

Halvdan lösning? Hardly

Det du söker är oerhört speciellt och har inget med iMessage att göra. Dessutom är nog målgruppen för funktionen du söker försumbar.

Dessutom fördröjer Meddelanden leveransen till iPhonen å det grövsta. Teknikskymning..

  • Medlem
  • 2012-09-23 13:15
Ursprungligen av zinned:

Halvdan lösning? Hardly

Det du söker är oerhört speciellt och har inget med iMessage att göra. Dessutom är nog målgruppen för funktionen du söker försumbar.

Målgruppen för iPod var också försumbar tills det kom en iPod.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-23 13:34
Ursprungligen av zinned:

Halvdan lösning? Hardly

Det du söker är oerhört speciellt och har inget med iMessage att göra. Dessutom är nog målgruppen för funktionen du söker försumbar.

Jag skulle tro motsatsen - att målgruppen för att kunna skicka SMS via iPhone från en dator är enormt stor om funktionen fungerade enkelt, i stil med iMessages. Jag tror att många personer som sitter vid en dator och jobbar skulle tycka det var enormt smidigt att göra detta. Jag kan även se förlängningen i att system som ex. ringer upp åt dig genom iPhone vore intressant. Apple hade denna typen av lösningar på 90-talet tom.

Men nej, om det är löst omständigt och bökigt lär ingen vara intresserad.

Fast nog är det en halvdan lösning när det bara funkar för 1/3 av telefonboken? Varför skulle målgruppen för en total lösning vara mindre än den för Meddelande-appens iMessage-funktion? I min värld ska det funka till alla kontakter i telefonboken - annars är det ju i princip skitsamma. Jag vill kunna lämna luren i jackfickan när jag kommer hem och ändå kunna smsa, ringa och iMessagea via datorn.

Det är ju ändå 2012! Inga svävande bilar, och inte ens sms från datorn...framtiden skulle känt sig kränkt om den såg den här utveckligen...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-22 18:56

Apple utvecklar iPhone som kör ett egenutvecklat OS i form av iOS. I detta finns funktionen iMessage som möjliggör att man kan skicka "sms" över internet till annan enhet som också kör iOS. Nu har de möjliggjort att man kan skicka även från datorn.

Du vill kunna skicka meddelanden till telefoner som kör andra OS och tycker då att iMessage är en halvdan lösning då den inte erbjuder det? Nej, nu är du ute och reser.

Det finns andra lösningar, t ex WhatsApp. Där kan du skicka meddelanden över nätet till alla som använder den applikationen, om de sedan har eller inte har en klient för datorn vet jag inte. Om de inte har det så är kanske det en halvdan lösning också?

I rest my case.

Som sagt så fanns ett program till datorn tidigare (BluePhoneElite - vilket tyvärr slutade utvecklas). Som gjorde exakt det jag efterfrågar. Det är alltså inte direkt så att det är någon teknisk omöjlighet. Ett program som kopplar telefonen till datorn och låter mig använda datorns otroligt mycket smidigare tangentbord, kamera och mikrofon.

Jag är inte ute efter skicka SMS gratis, utan det ska gå via telefonen och telefonoperatören. Sedan skiter jag fullständigt i om det är Apple eller någon annan utvecklare som tillgodoser behovet. I merparten av alla abonnemang som säljs idag är antalet SMS ändå fria (typ) så faktorn med att iMessage är gratis känns ganska oviktig. Det viktiga för mig är att jag kan nå alla i min telefonbok och att jag kan skicka och ta emot sms på min bärbara när denna är parkopplad med min iPhone.

Sedan får du får resta ditt case precis hur mycket du vill

Jag känner inte till någon sådan lösning. Men precis som zinned säger är det ju knappast något du kan lasta iMessage/Apple för.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-09-22 19:15

Hade varit fint om BluePhoneElite 2 hade funkat med iPhone men Apple har ju bestämt att man inte kan parkoppla den med en dator. Jag har också letat efter något liknande. Med min gamla Nokia var det perfekt med BluePhoneElite. Skötte allt från datorn.

Det är väl inte orimligt att tänka sig en funktion där man skriver meddelandet på macen som sedan skickas vidare till iphonen och sedan som sms om mottagaren inte kör iOS. Så fungerar ju meddelande-appen idag, så det är ju inte helt orimligt att tänka sig att man skulle kunna göra detsamma via datorn.
Sedan är det väl inte nödvändigtvis så att man måste "lasta" Apple för att det inte går - men visst skulle det vara en utveckling av nuvarande app om man dessutom kunde skicka sms?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-22 20:22

Allra snyggast vore om appen Meddelanden på Mac vore lika transparent som appen Meddelanden är på iPhone...!!

Om mottagaren har en iPhone eller iPad så skickas meddelandet som ett iMeddelande, annars som ett SMS...

Då ett eventuellt SMS ju måste debiteras dig som avsändare, så skulle det antingen ske via en gateway hos Apple, alternativt via Din mobiloperatör.

Appen Meddelande på Mac stödjer "Plug-ins", så det är inte omöjligt att någon skapar en dito plugg...

  • Medlem
  • Sverige
  • 2012-09-22 20:32
  • Medlem
  • Gävle
  • 2012-09-22 20:33

Det måste ju finnas någon app att ladda ner. Nu har jag ingen iPhone, men jag har en app i min telefon som heter GtalkSMS, där jag har ett google-konto. Jag kan chatta med detta google-konto (jag gör det genom iMessage på min Mac, men fungerar via alla chatprogram som stödjer Jabber) för att skicka och ta emot SMS bland annat.

De flesta operatörer låter dig väl skicka sms via webben? Telenor gör det iallafall.

Nu börjar det komma konstruktiva svar här, härligt!

Först och främst. Det var inte min mening att belasta Apple eller Meddelanden eller iMessage för detta, man förstår ju att ett av världens största företag inte vill spendera tusentals kronor på att koda lite extra. Och jag gillar verkligen hur ni tar dom i försvar då de själva inte är en närvarande part i frågan. Stort!

Nä men skämt åsido! Bryr mig som sagt inte i vem som utvecklar programmet - tycker bara som jag nämnde tidigare, att det är konstigt att det finns så många låsningar i kopplingen dator telefon. Det är ju ändå 2012, nog borde dom kunna prata med varandra bra nog för att jag ska kunna sköta telefonen från datorn när jag är hemma. Finns säkert massa funktioner jag ännu inte upptäckt iofs. Men jag skulle vilja att iPhonen parkopplades med MacBooken direkt dom är anslutna till samma nätverk - och att jag har en liten IPhone-ikon till vilken jag kan släppa bilder, länkar, text - redigera iPhones anteckningar osv osv. Och det är fortfarande HELT bego att jag inte kan lägga till kommentarer till foton i Kamerarullen. Har t.ex. fotat en del konst till ett arbete i veckan - och att inte kunna skriva typ namn, konstnär osv till varje bild är ju tamejfan stenålder. Det här är inte det Apple jag signade upp på för 5-6 år sedan. Utvecklingen tar inte dom jättesprång som jag vill. Skickade SMS på datorn gjorde man ju via ICQ 2001. Slut parentes.

Tillbaka till frågan:
pmarriott: Det är mycket möjligt. Men då blir det som sagt en webbaserad lösning som inte skickar notifications när mess kommer in. Gränssnittet är heller inte direkt gynnsamt för att sitta och messa med 5-6 pers simultant. Skicka mess via webben gjorde jag med Djuice 2003. Det har snart gått tio år sedan dess. Skärpning framtiden.

Peppe: Ska kolla upp den där! Denna rad känns dock tveksam "Sending the SMS message must be confirmed on the iPhone due to security reasons". Betyder det att jag skriver på datan, men ändå måste klicka på en "Send"-knapp på iPhone? Det känns ju också lite stenålder och eliminerar egentligen inte telefonen fysiskt ur kedjan.

onnyt, billyjam & Torkel: Det är precis vad jag menar! Håller med er och jag håller tummarna!

Senast redigerat 2012-09-23 01:02
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-23 00:54

Skicka SMS via Webben känns som sagt lite stenålder. Man vill ju spara alla mess på telefonen gärna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-23 00:56

WhatsApp är även det en halvdan lösning i frågan. Fall-back för all "short message communication" kan vara SMS. WhatsApp används någon av färre människor än iMessage och har de ens en desktop-klient?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-23 00:52

Som trådskaparen skriver kunde man faktiskt fram till OS 10.4 tror jag skicka SMS via en par-kopplad Bluetooth-lur genom adressboken i OSX. Oerhört smidigt. Lite märkligt Apple inte löst detta med iMessage. De kan ju ändå låt mobilen skicka meddelandet dvs operatören kan ta betalt för tjänsten om de vill det.

Sammanfattning:

BluePhoneElite: Skickade SMS till alla oavsett operatör, gick även att ringa med. Funkade prima, utvecklas dock inte längre och skulle inte funka med nyare iPhones.
Meddelanden (för OS X): bra gränssnitt, men kräver att mottagaren har iPhone och iOS 5 eller senare - täcker inte upp hela telefonboken. Inte ens halva faktiskt.
Meddelanden (för iOS): perfekt, allt man vill ha. Men tyvärr i telefonen, och att skriva många och/eller långa meddelanden på den, dessutom med autocorrect, är själsdödande.
SMS Sender: skriver på datorn, men måste klicka på iPhone för att konfirmera sändning.
Webbaserade lösningar: Opraktiska då de inte spar historik till iPhone. Saknar ett bra gränssnitt - blir lätt osmidigt om man konverserar med flera personer. Skickar inga notiser vid mottagna meddelanden.
WhatsApp: ingen desktop-klient. Kräver att mottagaren har WhatsApp - alltså ett magert utbud. Egentligen inte heller ett SMS mer än t.ex, Facebook-chaten.

  • Medlem
  • Sverige
  • 2012-09-23 10:48

"mysms", det verkar som det är precis vad du är ute efter.
Mac App Store - mysms - Phone, Computer & Tablet Texting

Ursprungligen av Peppe:

"mysms", det verkar som det är precis vad du är ute efter.
Mac App Store - mysms - Phone, Computer & Tablet Texting

Nej, det tror jag inte; appen bygger på att du skickar meddelanden till andra som är anslutna till samma tjänst - men det kräver alltså att mottagaren också har mysms installerat. Det petersays är ute efter som jag uppfattat det är en app som tillåter att man från datorn skickar vanliga sms, dvs. till vem som helst med ett mobilnr utan att det krävs att mottagaren har någon speciell plattform.

  • Medlem
  • Sverige
  • 2012-09-23 14:54
Ursprungligen av billyjam:

Nej, det tror jag inte; appen bygger på att du skickar meddelanden till andra som är anslutna till samma tjänst - men det kräver alltså att mottagaren också har mysms installerat. Det petersays är ute efter som jag uppfattat det är en app som tillåter att man från datorn skickar vanliga sms, dvs. till vem som helst med ett mobilnr utan att det krävs att mottagaren har någon speciell plattform.

Jag missade det, sorry. Jag läste bara hastigt igenom det på deras hemsida och jag läste bara vad som var möjligt för Android appen som har mer funktioner.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-23 12:37

PC Suite for iPhone | iPhone on your Desktop | myPhoneDesktop

Hittade ovan igår. Dock blir det lite handhavande på iPhonen tror jag.

Frågan är väl också den om inte en utvecklare kunde lösa pucken själv så länge man i iOS får tillgång till SMS-databasen. Då kan man skriva ett program som tar emot saker från nätet, från en desktop-klient dvs.

Jag tror även nedan diskussion är åt samma håll:

Sending iphone sms from my mac

Personen i fråga vill bl.a:

Citat:

- display my iPhone screen on my MacBook Pro screen

- open & close apps and generally interact with my iPhone using my MacBook Pro screen, keyboard & mouse

- compose SMS messages on my MacBook and send them through my iPhone

- read SMS messages on my MacBook that have been received on my iPhone

- get my iPhone to dial numbers from my OS X Address Book simply by clicking on the number in the OS X Address Book App (e.g. no interaction with iPhone involved). Would like to get a similar means of controlling my Cisco/Linksys VoIP phone in the same way if I could, but hey - one thing at a time.

Det hela låter trivialt att lösa OM Apple skulle tillåta det eftersom vi haft det fungera för 10 år sedan mot en uppsjö enheter över USB eller Bluetooth.

Funktionen fanns ju inbyggd i Adressboken innan. Känns ju lite sisådär att de tog bort den.

Ursprungligen av Christopher Anderton:

Funktionen fanns ju inbyggd i Adressboken innan. Känns ju lite sisådär att de tog bort den.

Jag provade en gång denna funktion i Adressboken och det gick utmärkt. Lite märkligt att Apple tog bort den istället för att ha kvar den eller flytta över funktionen till iMessage (om iMessage inte kan leverera den via iMessage systemet skickas en speciell signal till avsändande iMessage att sända på nytt över sms istället – precis som iPhone's iMessage gör).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-28 11:56

När jag ser en tjänst som iMessages inser jag Apple skulle kunna innovera 10-falldigt på denna punkt.

Tänk om iMessages var så pass smarta att man genom sin OSX-maskin skickade meddelanden från ett program - iMessage, det gick ut via nätet eller iPhone och beroende på vad för uppgifter man hade på sina kontakter löstes det hela dynamiskt och automatiskt baserat på val man gjort?

Ex. skickas iMessages till alla med iPhone, SMS till alla med vanliga telefoner och / eller smartphones utan någon special-tjänst. Det senare skickas givetvis vis iPhonen som ett vanligt SMS. Har man ställt in att kontakten har en förvald Skype-adress skickas det dit, eller om man förvalt WhatsApp skickas det det.

Detsamma skulle även kunna gälla ljud och bild… Gå via vanlig telefon, facetime, skype eller skicka ett ljud-meddelande via tjänst X, Y, Z… Allt styrs av hur man ställt in saker per kontakt i sin lur och luren pratar "smart" med datorn.

Ovan skulle vara verklig innovation på området.

Bumpar gammal tråd.

Jag har tidigare med Android kunnat läsa samtliga SMS och skicka nya direkt via datorn. Min enda fråga är; varför har inte även Apple löst det? Vill bara förstå varför, då det känns som naturligt det borde gå för alla SMS och inte bara imessages när de har integrerat de bägge så sömlöst i iOS. Borde knappast vara tekniskt allt för komplicerat.

Ursprungligen av rittfeldt:

Bumpar gammal tråd.

Jag har tidigare med Android kunnat läsa samtliga SMS och skicka nya direkt via datorn. Min enda fråga är; varför har inte även Apple löst det? Vill bara förstå varför, då det känns som naturligt det borde gå för alla SMS och inte bara imessages när de har integrerat de bägge så sömlöst i iOS. Borde knappast vara tekniskt allt för komplicerat.

Jag vet inte hur det är löst på android - antar att det är någon form av fjärrstyrning av telefonen och att man använder telefonens tjänster för att skicka respektive läsa SMS. Om du inte har kontakt med telefonen så kan du inte skicka eller läsa SMS från din dator.

Nog skulle det gå att lösa för Apple också men de har valt att inte göra det. Det har för och nackdelar. För mig överväger fördelarna.

Eftersom Apple till skillnad från på många andra plattformar har möjlighet att bestämma exakt vad användare kan och får göra så är användarna beroende av Apples godtycke innan något sådant går att göra. Tredje part har ingen möjlighet att göra något som som Apple inte valt art tillåta. De har ännu inte valt att tillåta att man gör sådant.

Ursprungligen av BlackSmp:

Nog skulle det gå att lösa för Apple också men de har valt att inte göra det. Det har för och nackdelar. För mig överväger fördelarna.

Det känns bra att du ser fördelar när det drabbar andra. Man ska vara positiv!

Bevaka tråden