Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Litar ni fortfarande på "gammelmedia"?

Tråden skapades och har fått 436 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2012-08-29 22:43

Det där är ett problem som det har tagit svenska medier ett tag att bearbeta. Visst är det illa, men det finns ändå förmildrande omständigheter i vissa av fallen ovan. Tex vill man undvika att ge alla partier extra draghjälp nära ett val, men det framkommer förstås inte i en bok om hur SD behandlas.
Och det Pontus Mattson säger är mest att det är ett jobbigt ämne (för att det är lätt att trampa fel, gissar jag). Han har ju annars varit mycket bra i sin bevakning av SD, tycker jag nog.

  • Medlem
  • 2012-08-29 22:46

Kom igen nu Richard, slå mig blodig med nåt välformulerat nu då…

  • Medlem
  • International user
  • 2012-08-29 22:51

Blir ju lite motsatt effekt när man gör på det viset dock.

Dessutom så ger man ju andra partier draghjälp oavsett.

Jag vet inte riktigt vad jag ska säga om den här. Jag har en känsla av att det hela antingen är något sjukt jippo, eller så är hela grejen påhittad från början till slut. Det enda jag är säker på är att vi inte får hela bilden serverad. Tror jag. Proteststorm mot Hitler-butik i Indien - DN.SE

  • Medlem
  • 2012-08-29 22:57
Ursprungligen av zappee:

Blir ju lite motsatt effekt när man gör på det viset dock.

Dessutom så ger man ju andra partier draghjälp oavsett.

Absolut, men det är väl det man börjar komma fram till.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-08-29 23:01
Ursprungligen av Baron:

Absolut, men det är väl det man börjar komma fram till.

Vi får väl se vid nästa val.

Jag har filmat och klippten hel del för TV - nyheter och dokumentärer - mest på 90-talet. Jag kan klippa ihop samma reportage två gånger och få två helt olika budskap eller teser bekräftade - oavsett ämne. Anytime.
Vi som jobbar eller har jobbat med TV ställer oss aldrig någonsin framför en kamera och uttalar oss om någonting. Nada. Inte under några som helst omständigheter. Vi vet hur det går till och vi vet att det inte spelar någons som helst roll vad vi säger, hur vi rör oss och ser ut; vad som kommer ut på andra sina redigeringen är en skruvad produkt :-D. Jag varnar alla som frågar mig om dom ska ställa upp för det och det - TV och radio. Senast var det en vän som sket i min varning och det blev ju en ångestresa så klart för henne när hon senare hörde programmet i P1 och allt hon sagt styckats upp och pusslats ihop för att stärka en tes som redaktionen/journalisten hade - en intressant tes, men det var inte min väns tes och det var inte det hon hade sagt :-D.
Dom som ställer upp på något annat än direktsänt får skylla sig själv - det är ett lotteri med heder och ära som insats. Detta är anledningen till att politiker idag bara klämmer ur sig korta, snabba ensatsare och plattityder - det är svårt att klippa sönder. Dom är tvungen att gå mediaträning där TV/radio-journalistikens trick förklaras och avslöjas - om dom ska överleva som politiker. En del politiker är dock inte tillräckligt intelligenta för att förstå det avancerade syftningskollage som kan göras av vilken intervju som helst - och dom gör bort sig om och om igen :-D.

  • Medlem
  • 2012-08-29 23:25

Men det är en del av journalistens jobb att avgöra vad som är relevant i en lång intervju. Bara för att någon känner sig sönderklippt betyder det inte att det blir "fel" i slutresultatet. Sedan kan redigeringen förstås göras bra och dåligt, men det säger ju inget om tekniken.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-08-30 06:46

De flesta dagstidningar, och andra kommersiella medier har ju en uttalat politisk färg och därmed automatiskt vinkel på (vissa) nyheter.

Sen är jag lite nyfiken på vad det är för typ av nyheter som man anser är vinklade på ett sätt som gör dem ej trovärdiga? Jag menar, bilolyckor, tågstopp och andra faktiska händelser är ju som de är, även om man ibland kan hitta faktafel av en eller annan anledning, men det tycker jag man kan acceptera om man vill ha en allsidig rapportering. Man kan ju knappast begära att journalister skall vara hur allmänbildade som helst, deras 2-åriga utbildning är betydligt mer inriktad på teknik än allmänbildning kan jag hälsa (jag har jobbat åt en journalistutbildning). Om man förväntar sig en oberoende granskning av politiska uttalanden av en tidning med klart uttalade politiska sympatier så är man ju synnerligen fel ute.

Det som jag blir lite nyfiken på är hur alla här som totalt dissar gammelmedia får reda på vad som händer i världen? Jag menar, om man nu vore lite intresserad av republikanernas konvent i USA, hur skulle ni gå till väga för att få en reda på vad det viktigaste från det konventet är?

  • Medlem
  • 2012-08-30 07:45
Ursprungligen av bollman:

De flesta dagstidningar, och andra kommersiella medier har ju en uttalat politisk färg och därmed automatiskt vinkel på (vissa) nyheter.

Sen är jag lite nyfiken på vad det är för typ av nyheter som man anser är vinklade på ett sätt som gör dem ej trovärdiga? Jag menar, bilolyckor, tågstopp och andra faktiska händelser är ju som de är, även om man ibland kan hitta faktafel av en eller annan anledning, men det tycker jag man kan acceptera om man vill ha en allsidig rapportering. Man kan ju knappast begära att journalister skall vara hur allmänbildade som helst, deras 2-åriga utbildning är betydligt mer inriktad på teknik än allmänbildning kan jag hälsa (jag har jobbat åt en journalistutbildning). Om man förväntar sig en oberoende granskning av politiska uttalanden av en tidning med klart uttalade politiska sympatier så är man ju synnerligen fel ute.

Det som jag blir lite nyfiken på är hur alla här som totalt dissar gammelmedia får reda på vad som händer i världen? Jag menar, om man nu vore lite intresserad av republikanernas konvent i USA, hur skulle ni gå till väga för att få en reda på vad det viktigaste från det konventet är?

På nyhetsplats är det ovanligt med politiska direktiv. Det finns nästan aldrig någon uttalad politisk prägel utanför ledar- och kultursidorna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-30 10:52
Ursprungligen av bollman:

De flesta dagstidningar, och andra kommersiella medier har ju en uttalat politisk färg och därmed automatiskt vinkel på (vissa) nyheter.

Sen är jag lite nyfiken på vad det är för typ av nyheter som man anser är vinklade på ett sätt som gör dem ej trovärdiga? Jag menar, bilolyckor, tågstopp och andra faktiska händelser är ju som de är, även om man ibland kan hitta faktafel av en eller annan anledning, men det tycker jag man kan acceptera om man vill ha en allsidig rapportering. Man kan ju knappast begära att journalister skall vara hur allmänbildade som helst, deras 2-åriga utbildning är betydligt mer inriktad på teknik än allmänbildning kan jag hälsa (jag har jobbat åt en journalistutbildning). Om man förväntar sig en oberoende granskning av politiska uttalanden av en tidning med klart uttalade politiska sympatier så är man ju synnerligen fel ute.

Det som jag blir lite nyfiken på är hur alla här som totalt dissar gammelmedia får reda på vad som händer i världen? Jag menar, om man nu vore lite intresserad av republikanernas konvent i USA, hur skulle ni gå till väga för att få en reda på vad det viktigaste från det konventet är?

Då jag själv är ganska intresserad av MC-olyckor i landet och vad som är orsaken så är det ganska slående vad media kan göra med lite ordvridningar... inte sällan man läser t.ex. "Motorcyklisten körde in i bilen som kom från vänster"... jaha, hade inte bilen någon förare eller?
Man benämner ofta motorcyklister medans det är bilar och lastbilar och inte bilförare eller lastbilschaufförer.
Visst, det kanske inte ses som en så stor grej men ser man på vad det gör med vad folk tycker och tror om motorcyklister så är det ganska slående att det har effekt, speciellt när ca 3/4 av alla olyckor där mc och bil är inblandade så är det bilisten som orsakar olyckan och inte motorcyklisten.

  • Medlem
  • 2012-08-30 11:00

Ja, Richard, du har rätt att det finns en rad exempel.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-08-30 12:36
Ursprungligen av Trineo:

… speciellt när ca 3/4 av alla olyckor där mc och bil är inblandade så är det bilisten som orsakar olyckan och inte motorcyklisten.

Nio av tio MC olyckor beror på bilen
IF

40 % av MC-olyckorna är singelolyckor
Trafikverket

Något av påståendena ovan förefaller felaktigt. Här vore det intressant om en opartisk journalist kunde göra en insats för att reda ut begreppen.

(För ordningens skull: jag diskuterar mitt önskemål gällande intressant och ofärgad journalistik, inte trafikolyckor).

  • Medlem
  • International user
  • 2012-08-30 21:05
Ursprungligen av Baron:

Som jag skrev tidigare har medierna haft problem med hur man ska hantera SD. Jag försvarar inget av det.
Märk också att jag pratar om morgonpressen.

Jag tycker förstås inte att dina exempel från DN går att försvara om det du säger stämmer. Men för den skull tycker jag inet att man kan döma ut gammelmedia som helhet. Det är skillnad på Thomas Ramberg, Hannes Råstam eller Niklas Orrenius på ena sidan och Johan T Lindwall på den andra även om alla kommer från gammelmedia. Aftonbladet gör inte samma sorts journalistik som Sydsvenskan.

Vänta nu, tog du upp Orrenius som exempel på en seriös journalist?
Mannen som t.o.m erkänt att han vinklar sina verk...

Ursprungligen av bollman:

De flesta dagstidningar, och andra kommersiella medier har ju en uttalat politisk färg och därmed automatiskt vinkel på (vissa) nyheter.

Sen är jag lite nyfiken på vad det är för typ av nyheter som man anser är vinklade på ett sätt som gör dem ej trovärdiga? Jag menar, bilolyckor, tågstopp och andra faktiska händelser är ju som de är, även om man ibland kan hitta faktafel av en eller annan anledning, men det tycker jag man kan acceptera om man vill ha en allsidig rapportering. Man kan ju knappast begära att journalister skall vara hur allmänbildade som helst, deras 2-åriga utbildning är betydligt mer inriktad på teknik än allmänbildning kan jag hälsa (jag har jobbat åt en journalistutbildning). Om man förväntar sig en oberoende granskning av politiska uttalanden av en tidning med klart uttalade politiska sympatier så är man ju synnerligen fel ute.

Det som jag blir lite nyfiken på är hur alla här som totalt dissar gammelmedia får reda på vad som händer i världen? Jag menar, om man nu vore lite intresserad av republikanernas konvent i USA, hur skulle ni gå till väga för att få en reda på vad det viktigaste från det konventet är?

Att dissa gammelmedia betyder inte att man inte läser det. Man läser det och är det något som verkar konstigt så kollar man vidare på det, eller läser fler tidningar/bloggar för att se vad som skrivs om ämnet.

Faktiska händelser är inte allt som de är, det går att utelämna saker för att få dem till något annat.

Det är ju inte bara i Sverige som förfallet finns, var ju inte så längesedan som NBC klippte fritt i Zimmerman vs Martin-gate...
Trayvon Martin call was mistake, not deliberate: NBC | Reuters

Givetvis var det ju ett misstag.....

  • Medlem
  • 2012-08-30 21:28
Ursprungligen av zappee:

Vänta nu, tog du upp Orrenius som exempel på en seriös journalist?
Mannen som t.o.m erkänt att han vinklar sina verk...

Vänta nu … Jag börjar förstå att det finns större luckor i vad normal journalistik är. Som Bollman skrev tidigare går journalistik ut på att tydliggöra, förklara, ibland förenkla, ibland komplicera ett ämne. Vinkling är inget negativt. Det handlar om perpektiv. Det är ofta helt nödvändigt om man ska kunna förkorta tillräckligt och ändå få det begripligt.
Men det beror förstås helt på ämnet och situationen.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-08-30 21:47
Ursprungligen av Baron:

Vänta nu … Jag börjar förstå att det finns större luckor i vad normal journalistik är. Som Bollman skrev tidigare går journalistik ut på att tydliggöra, förklara, ibland förenkla, ibland komplicera ett ämne. Vinkling är inget negativt. Det handlar om perpektiv. Det är ofta helt nödvändigt om man ska kunna förkorta tillräckligt och ändå få det begripligt.
Men det beror förstås helt på ämnet och situationen.

Fast nu erkände han själv att det var "journalistiskt felaktig och missvisande"...

Lite mer i USA, Pathetic: MSNBC Cuts Speeches Given by Minorities at RNC From Coverage - Katie Pavlich

  • Medlem
  • 2012-08-30 22:00
Ursprungligen av zappee:

Fast nu erkände han själv att det var "journalistiskt felaktig och missvisande"...

Niklas är en av Sveriges mest respekterade journalister, bland annat för hans bevakning av Sverigedemokraterna och hur felaktigt deras sympatisörer blir behandlade bara för att de är sverigedemokrater.
Läs gärna hans böcker med reportage publicerade i Sydsvenskan. (Nu har han gått till Expressen.)

  • Medlem
  • International user
  • 2012-08-31 08:39
Ursprungligen av Baron:

Niklas är en av Sveriges mest respekterade journalister, bland annat för hans bevakning av Sverigedemokraterna och hur felaktigt deras sympatisörer blir behandlade bara för att de är sverigedemokrater.
Läs gärna hans böcker med reportage publicerade i Sydsvenskan. (Nu har han gått till Expressen.)

Det är just i bevakningen av SD som han erkänt att givit en felaktig bild, men jag förstår att ni på SDS håller om varandra

Att gå till Expressen är ju också ett .... intressant karriärval!

  • Medlem
  • 2012-08-31 09:32
Ursprungligen av zappee:

Det är just i bevakningen av SD som han erkänt att givit en felaktig bild, men jag förstår att ni på SDS håller om varandra

Att gå till Expressen är ju också ett .... intressant karriärval!

Vad är det han har sagt om sin rapportering kring SD?

Det är ju ingen som hävdar att gammelmedia inte behövs eller att det också görs mycket som är bra, men om doktorn ska avgöra om patienten är sjuk eller frisk räcker det inte med att konstatera att hjärtat slår för att ställa diagnos. (om det inte gäller att konstatera att patienten har avlidit)

Ursprungligen av Baron:

Men det är en del av journalistens jobb att avgöra vad som är relevant i en lång intervju. Bara för att någon känner sig sönderklippt betyder det inte att det blir "fel" i slutresultatet. Sedan kan redigeringen förstås göras bra och dåligt, men det säger ju inget om tekniken.

Relevant i förhållande till vad? Den tes journalisten vill driva? Jag har på senare år blivit allt mer förfärad över hur många journalister som inte, t.ex, förmår förhålla sig konsekvensneutrala, eller som t.om. ser det som sin uppgift att undervisa läsarna/tittarna/lyssnarna i de rätta åsikterna. Det kan vara ok, om man är öppen med att det är syftet man har. Däremot anser jag det aldrig någonsin vara ok att t.ex. behandla de man intervjuar som ett material man fritt disponerar för vilket syfte som helst. Jag anser nämligen att varje människa bör behandlas som ett mål i sig, inte som ett medel för andras syften.

Det är med genuin sorg jag ser hur totalt tagna på sängen gammelmedia är av den tekniska utvecklingen och demokratiseringen av uttrycksmedel. De tål inte att oönskade åsikter kommer till uttryck, och det gäller inte alls bara i "känsliga" frågor (vilket fö är en befängd förmynderimentalitet) utan i helt "normala" politiska frågor också. Nyligen skrev t.ex. DN en panegyrisk artikel om statsministern, när läsarna påpekade rena faktafel, och den löjliga hyllningstonen går DN in och redigerar bort alla kritiska inlägg. Detta är inte en enskild medarbetares misstag, utan uttryck för en föråldrad mentalitet där man inte ser läsarna som myndiga kapabla människor med rätt till åsiktsskillnader, utan som barn som skall formas efter en mall

  • Medlem
  • 2012-08-30 09:24
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Relevant i förhållande till vad? Den tes journalisten vill driva? Jag har på senare år blivit allt mer förfärad över hur många journalister som inte, t.ex, förmår förhålla sig konsekvensneutrala, eller som t.om. ser det som sin uppgift att undervisa läsarna/tittarna/lyssnarna i de rätta åsikterna. Det kan vara ok, om man är öppen med att det är syftet man har. Däremot anser jag det aldrig någonsin vara ok att t.ex. behandla de man intervjuar som ett material man fritt disponerar för vilket syfte som helst. Jag anser nämligen att varje människa bör behandlas som ett mål i sig, inte som ett medel för andras syften.

Det är med genuin sorg jag ser hur totalt tagna på sängen gammelmedia är av den tekniska utvecklingen och demokratiseringen av uttrycksmedel. De tål inte att oönskade åsikter kommer till uttryck, och det gäller inte alls bara i "känsliga" frågor (vilket fö är en befängd förmynderimentalitet) utan i helt "normala" politiska frågor också. Nyligen skrev t.ex. DN en panegyrisk artikel om statsministern, när läsarna påpekade rena faktafel, och den löjliga hyllningstonen går DN in och redigerar bort alla kritiska inlägg. Detta är inte en enskild medarbetares misstag, utan uttryck för en föråldrad mentalitet där man inte ser läsarna som myndiga kapabla människor med rätt till åsiktsskillnader, utan som barn som skall formas efter en mall

Det handlar givetvis inte alltid, eller ens ofta, om att en tes ska drivas som kräver att man intervjuar folk som inte är experter i ämnet. Men folk säger ganska mycket under en intervju, och om man får med sig en massa talminus från någon som har lagt ut orden om något som den uppfattar som viktigt har inga medier någon som helst skyldighet att redogöra för alla åsikter som kommer fram. Det fattar väl vem som helst? Skriver vi om Peter Mangs och intervjuar folk om ifall man är rädd för att bli skjuten på öppen gata och man får svaret att man är rädd för att bli nedslagen av en svartskalle och att de borde kastas ut kanske den åsikten inte kommer med i artikeln (om den inte tar upp Mangs eller besvarar frågan). Men den som har svarat kanske känner sig sönderredigerad.
Om vårt mål är att beskriva ett skeende och vi får in talminus som vi inte upplever passar in i den berättelsen - och då menar jag inte att åsikterna är fel, utan att det är åsikter om en annan berättelse - så är det väl inget konstigt att det inte kommer med? Försök att göra ett kort referat av valfri längre tråd på 99mac.se utan att sålla bort det som inte hör till ämnet, som en liten övning.

Ursäkta Baron, men du tror väl ändå inte på det du skriver nu? Ta till exempel Expressens rapportering om Mona Sahlin i senaste valet, där man ser att en förkrossande majoritet av artiklarna var påtagligt negativt vinklade, i storleksordningen 90%. Eller ta för den delen hur media inte sällan skriver "det främlingsfientliga partiet Sverigedemokraterna" utan att sätta liknande epitet på andra partier, man skriver ju t.ex. Inte "det mansschauvinistiska partiet moderaterna" eller "det jämställdhetsfientliga partiet kristdemokraterna". Inte politiskt utanför ledarsidorna, jo kyss mig.

  • Medlem
  • 2012-08-30 09:15

Den som tror att ett medium ska ge en komplett bild av något har alltid varit naiv. Den (van)föreställningen har inte ens statsmakterna. Det är därför vi har presstöd, och det är inget nytt påfund.

Det är gammelmedia som plötsligt gemensamt börjat ta avstånd från Assange och fokuserar på mannens personlighet och attityd istället för det potentiella jättescoopet som ligger framför näsan - en juridisk/politisk skandal i mammutformat. Gammelmedia gillar inte Wikileaks därför att deras jobb, status och monopol helt enkelt är hotat (vilket jag inte själv tror).

  • Medlem
  • 2012-08-30 09:28
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Ta till exempel Expressens rapportering om Mona Sahlin i senaste valet, där man ser att en förkrossande majoritet av artiklarna var påtagligt negativt vinklade, i storleksordningen 90%.

Nej, jag håller med, det var slående hur färgat det var.

Men gammelmedia som helhet kan inte representeras av Expressen lika lite som att alla it-konsulter kan representeras av Tieto Enator.

Jag tillhör dom som tycker att jornalistik SKA ha patos/subjektivism. Det går ändå inte att undgå så varför inte ge järnet och sluta låtsas som om att objektivism är möjligt :-D. Många av dom bästa jornalisterna i världen tar definitivt ställning i många sakfrågor/händelser dom skriver om - många av historiens tyngsta och bästa reportage var absolut inte objektiva.
Vad jag menar är att alla bör känna till tekniken - alla som ställer upp på en intervju borde få en "Miranda" uppläst; allt du säger kan förvanskas och få en annan mening i slutresultatet än vad du menade - endast korta citat helt tagna ur sin kontext kan användas - ingen garanti för att din mening alls syns/hörs i slutresultatet eller att tyngden/lättheten i dina utsagor kvarstår. Etc. :-D.

  • Medlem
  • 2012-08-30 09:14

Som jag skrev tidigare har medierna haft problem med hur man ska hantera SD. Jag försvarar inget av det.
Märk också att jag pratar om morgonpressen.

Jag tycker förstås inte att dina exempel från DN går att försvara om det du säger stämmer. Men för den skull tycker jag inet att man kan döma ut gammelmedia som helhet. Det är skillnad på Thomas Ramberg, Hannes Råstam eller Niklas Orrenius på ena sidan och Johan T Lindwall på den andra även om alla kommer från gammelmedia. Aftonbladet gör inte samma sorts journalistik som Sydsvenskan.

Jovisst, men jag anser inte att strävan efter sanningsenlighet eller "ärlighet" eller vad man nu vill kalla det behöver stå i motsats till patos.

Det som stör mig mest är namn seglar under falsk flagg, dvs och när man bedriver sin journalistik på ett ohederligt sätt, t.ex. genom att inte redovisa sina källor (naturligtvis finns det situationer där journalister måste skydda sina källor, men det gäller inte för 99% av underlaget) eller när man medvetet suddar ut skillnaden mellan (egna) värderingar och fakta.

När det gäller det här med (frånvaron av) konsekvensneutralitet finns det ju hur många exempel som helst, men ett jag minns så här på rak arm var när frågan om kvinnomisshandel var extra mycket på dagordningen, då gjorde Aftonbladet en webbenkät, med svarsalternativen "har du blivit slagen av din parter" och "är du man eller kvinna". I takt med att svaren började komma in tonade det (oväntade) resultatet fram att det var betydligt vanligare att kvinnor slog än män (av de som svarade iaf) men då väljer Aftonbladet att plocka bort det, och istället ersätta enkäten med en tendentiös fråga.

Sånt där slår mig som ohederligt, och inte minst ointelligent, för det är ju just det oväntade som gör saker intressanta. Observera nu att jag inte hävdar någon viss uppfattning i just den här frågan, utan det är bara ett exempel på hur man medvetet filtrerar bort sådant som motsäger den test man vill driva, och om man gör det så kan man inte hävda att man strävar efter att rapportera fakta/sanning, utan då är det istället något annat man ägnar sig åt, vare sig man vill kalla det propaganda eller stannar vid snällare epitet.

  • Medlem
  • 2012-08-30 09:40

Men det är jo ofta så att man inte driver en tes, utan man har ett "faktum" tex en rapport från BRÅ som säger X. Då kanske man vill illustrera detta med något man hämtar från "verkligheten". Men om man med sin lilla håv bara råkar få upp ett fragment som är helt missvisande för det som ska illustreras blir det inte riktigt lyckat att visa detta lilla fragment, får då ger man en felaktig bild av det man skriver om.
AB:s misstag här var ju att använda webbenkätgreppet från början eftersom den nästan aldrig ger några vettiga svar. Den ser bara bra ut på webben och är en interaktivitetscheckbox att kryssa i när man ska uppfylla några yrvaket formulerade redaktionella riktlinjer, kanske.
Nu vet jag inte hur AB gör, men DN skriver ut att enkätsvaren inte ska ses som representativa. Man undrar då varför de visas alls.

Bevaka tråden