Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur kopiera flera kopior med samma filnamn till extern HD?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-08-28 19:11

Jag har en proppfull HD på min MacBook.
Köpte en extern USB-HD för att ta kopior på ffa alla bilder innan jag börjar radera på macen.
Det gick inte att göra det bra med Time Machine pga att jag har File Vault.
Då hårddisken är så full går det inte att ta bort File Vault. Moment 22 alltså...
Jag försökte då att först lista "alla bilder" från et Finderfönster till externa hårddisken, emn får felmedd att det inte går att ha flera filer på samma namn på den externa HD.
Problemet från början är ju att jag har upp till sju kopior av samma bild av ngn anledning på MacBookens HD. Jag vet inte hur de har blivit så många och vilka mappar de ligger i, men det är ohållbart att manuellt föra över alla.
Tänkte senare använda Sponge för att ta bort kopior.
Tips på andra bra appar för att rensa upp på macen?

Gäller det File vault 1 eller 2?

Med File vault (1) måste du logga ut din användare för att Time machine ska backa upp din hemmapp.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-08-28 23:17

Jag har ingen aning om det är Fire Vault 1 el 2. Dock Mac OS 10.6.8, om det är ngn ledtråd.
Den verkar inte protestera mot att jag ska köra igång FV, men varnar för att FV-skyddade filer ej kan läsas igen om jag försöker återställa systemet mha Time Machine.
Tyvärr kan jag inte ta bort FV då det krävs mer utrymme på min HD. Kan jag använda min externa HD så att datorn använder det extrautrymmet när den tar bort Fire Vault?

Grundfrågan är ju hur jag ska rensa bort alla fotokopior som jag på något sätt samlat på mig och tar en massa utrymme på HD i onödan. Dessa verkar vara utspridda på många ställen på HD, och det blir osäkert å tidsödande att försöka leta rätt på alla separat för att föra över t USB-hårddisken. Jag vill gärna föra över alla i säkerhet innan jag rensar på för fullt på datorns HD.
Troligen har jag inte alla foton i iPhoto, utan en del kanske enbart på andra ställen på datorn. Har bl a använt Eye-Fi för trådlös överföring av bilder fr kameran.
Gjorde ett försök med automator, men är helt rudis på det å fick inte till nåt där.

När jag väl rensat alla bilder fr datorn, kan jag bara dra bilderna jag vill ha på datorn från USB-HD t iPhotoikonen längst ned på Macens skärm??

Fattar inte hur jag kunnat fylla en 500 GB HD på datorn. Några tips på bra appar för att få ordning på mitt HD-kaos?
Hur ska man göra med "Hämtade filer"? Om man sparat på annat ställe bör man väl dra filen fr "HF" t pappperskorgen för att inte ha en extra kopia i onödan?
Som sidospår tycker jag det är svårt att hitta den senaste filen jag hämtat om jag inte öppnar "HF" i finder å ordnar i datum. Några tips?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-08-29 18:06

FileVault 2 kom med Lion (10.7 alltså).

1
Bevaka tråden