Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Blir photoshop snabbare med hybriddisk

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har inte fått kläm på hur en hybrid disk fungerar. Verkar inte gå att välja vad man vill ha på den snabba delen av disken, eller? Skulle vilja ha Ps scratchfiler där för att snabba upp hanteringen av större filer. Är hybriddiskarna bara ett skämt eller fungerar de på något vettigt sätt. Har en äldre MacBook pro som jag tänkte kunde hänga med ett tag till med denna disk.

WEBHALLEN.com - Seagate Intern Hårddisk Momentus XT 7200.1 750GB SATA 2.5" (32MB Cache / 7200RPM) (Hybrid 8GB SSD) S

Senast redigerat 2012-08-23 19:48

Precis en sådan köpte jag och satte in i min MacMini från 2009. Hela datorn blir lite snabbare med hybriddisken. Jag valde en sådan framför en ren SSD för att jag dels behövde utrymme (hade 120GB innan) och en snabbare disk. 750GB hybrid var en bra kompromiss.

Man kan inte välja hur SSD-delen i disken ska användas. Om du inte redan satt i maximalt med RAM-minne i din Macbook kan jag rekommendera dig att göra det. Där har du troligtvis den största prestandaökningen, sedan kommer ny intern hårddisk.

Tack, ska kolla den länken. Men om man inte kan styra själv över SSD delen, fattar jag inte vitsen. Eller är den så klok att den fattar att lägga Ps scratchfiler där. Verkar vara lite lurigt.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-08-23 22:54
Ursprungligen av nyulrika:

Tack, ska kolla den länken. Men om man inte kan styra själv över SSD delen, fattar jag inte vitsen. Eller är den så klok att den fattar att lägga Ps scratchfiler där. Verkar vara lite lurigt.

Filer som du läser ofta kommer att läggas på ssd-delen automatiskt. Det är inbyggd logik som sköter det. Det finns ingen garanti för att dina ps-filer hamnar där, så om du vill ha garanterad prestandaökning av just den biten så får du skaffa en renodlad ssd.

Ursprungligen av Vassius:

Filer som du läser ofta kommer att läggas på ssd-delen automatiskt. Det är inbyggd logik som sköter det. Det finns ingen garanti för att dina ps-filer hamnar där, så om du vill ha garanterad prestandaökning av just den biten så får du skaffa en renodlad ssd.

Ok, dumt...
Någon som vet vad som händer med SSD utrymmet av disken om man partionerar den. Hur tänker den då.

Någon som använder en hybriddisk i praktiken och kan säga om den är vad den utlovar sig. Dvs snabbare än en vanlig disk och om den är tillförlitlig i sin mekanik.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-08-24 10:25
Ursprungligen av nyulrika:

Ok, dumt...
Någon som vet vad som händer med SSD utrymmet av disken om man partionerar den. Hur tänker den då.

Någon som använder en hybriddisk i praktiken och kan säga om den är vad den utlovar sig. Dvs snabbare än en vanlig disk och om den är tillförlitlig i sin mekanik.

Det du partitionerar är den mekaniska disken och det finns sällan någon anledning att partitionera disken bara för att det går.

Så som jag fått det förklarat för mig är det så att disken själv lägger data som frekvent används på SSD-delen. Du kan inte styra över vad som hamnar där.

1
Bevaka tråden