Leasa eller köpa på avbetalning.

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vilket alternativ är att föredra?
Att leasa eller köpa nya Mac:ar?
Planerar att köpa en stationär och två bärbara till företaget, efter enhälligt beslut från mig att bara köra Mac.

Det beror på...

Om ditt företag har god likviditet och onödigt stor vinst (företagsskatt är kul), och om du likt mig gör direktavskrivningar på inköpta datorer så är ett kontantköp ju att föredra.

Att leasa är ju dyrare än att köpa (leasingbolag skall också leva), men med dagens låga räntor inte så mycket dyrare... Man kan se det som att köpa likviditet, och som de flesta småföretagare ju vet bara alltför väl är dålig likviditet ofta både dyrt och besvärligt.

Således beror det på ditt företags situation när det är dags att skaffa maskinparken vilket som är bäst för dig.

Någon som har några rekommendationer på bra företag som leasar resp. säljer Mac:ar, så att jag kan få en offert.

Citat:

Skrevs ursprungligen av sbjihp
...efter enhälligt beslut från mig...

Kontakta AppleStore och/eller Macoteket.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-20 12:43

Köp!!
Det är väl dumt att leasa nått som du kan direktavskriva?? oavsätt om det svider lite i plånboken.. Och leasing bolagen är bra på att lägga på avgifter på allt,, fakturerings avgifter mm, så det blir alltid dyrare än vad men först trott,, okej räntan är låg nu men vem vet vart den står om 6 mån.. Cash!! is king,,,,,..men det är bara min erfarenhet....
Sen finns det iof lite leasing varianter där man kan uppgradera till en ny dator efter en tid...
men jag säger igen
Cash is king.

1
Bevaka tråden