Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Väckning från vila via nätverket

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-09-17 22:24

Jag vill kunna väcka min PM G4 via nätverket på något sätt. För att kunna nå fil och skrivardelningen från min PowerBook (via airport). Går det? Och i så fall hur?
Ethernet, D-link 713p, 10.2.6

Saxat från Peter’s Mac OS X-tips:

Här är ett Python-skript som gör detta (om din MAC-adress är 01-23-45-67-89-0a):

#!/usr/bin/env python
import socket
s=socket.socket(socket.AF_INET, socket.SOCK_DGRAM)
s.sendto('\xff'*6+'\x01\x23\x45\x67\x89\x0a'*16, ('192.168.1.255', 80))

Det finns också ett litet perl-program, wakeonlan, som gör samma sak. Det finns också ett program som heter WakeUp som gör detta.

Det fungerar inte åt motsatt håll eftersom det inte finns någon ström i antennen när datorn sover.

  • Oregistrerad
  • 2003-09-17 23:15

Kan inte "vakna för åtkomst av systemadministratör" i strömspararen lösa problemet?
Kan vara en ytterligare möjlighet...
(Vet inte om det kräver rendevous nät eller om det funkar för allt...)

  • Oregistrerad
  • 2003-09-17 23:27
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Kan inte "vakna för åtkomst av systemadministratör" i strömspararen lösa problemet?
Kan vara en ytterligare möjlighet...
(Vet inte om det kräver rendevous nät eller om det funkar för allt...)

Du är inne på rätt spår. Inte fullt så enkelt, men...
Det lilla programmet WakeUp grejade det!
Och rutan för "vakna för åtkomst av systemadministratör" måste vara ikryssad för att det ska fungera.
Tack för tipset Merovech!

  • Oregistrerad
  • 2003-09-17 23:39

För att utöka frågeställningen lite:
Går det att väcka datorn från utsidan av min router (D-linken-ADSLmodem-internet)?
Skulle ju vara smidigt att väcka datorn från jobbet när man vill kopiera filer till den...

Senast redigerat 2003-09-17 23:52
  • Medlem
  • 2003-09-18 00:37

Jag har tidigare frågat om någon vet hur/om man kan väcka sin dator från vila. Och det finns en hel del program för detta. Kan man skicka en broadcast till sin dator utifrån, alltså inte från det interna LAN:et? Det jag undrar är om det alltså går att skicka det "magiska paketet" via bara ett terminalfönster, så att man slipper vara beroende av ett program (och speciellt OS).

Jag inser att det innebär att man måste memorera sin MAC-adress, och kanske lite mer, men det ser jag inte som något större problem.

Alltså:
Är det någon som vet hur detta så kallade "magic packet" ser ut?

  • Oregistrerad
  • 2003-09-18 02:53
Citat:

Skrevs ursprungligen av samul
Är det någon som vet hur detta så kallade "magic packet" ser ut?

Nu är jag ju ingen UNIX guru, och därmed är inte terminalen riktigt min favorit. Men nätverk är ju alltid kul. Det "magiska paketet" är väldigt enkelt, det byggs upp av FF sex gånger i följd, följt av datorns MAC-adress 16 gånger i följd.

Som det snackades om i din trån Samuel så fixar du detta lättast med ett broadcast. När man väl har skickat i väg WOL-meddelandet(WakeOnLAN) så bör man vänta 10-15 sekunder innan man kopplar upp mot datorn, så den hinner vakna ordentligt. Detta funkar inte på Powerbook/iBook via AirPort, inte heller om dessa bara körs på batteri.

  • Medlem
  • London
  • 2003-09-18 03:21

Dessutom har jag för mig att ADSL-modem vanligtvis inte vidarebefordrar paket som inte ska till ditt specifika ip-nummer. När jag undersökte saken så skulle man nämligen skicka ett paket till en dator på samma subnät (alt broadcastadress) för att väcka datorn. Det gick iaf inte att väcka min dator från skolan, så jag gav upp.

Det fick jag iaf höra av en expert på datorsäkerhet som hade hjälpt BoStream sätta upp sitt system...

1
Bevaka tråden