Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Förslag på RSS-lösning till OS X 10.8

Tråden skapades och har fått 71 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Avstängd
  • 2012-08-01 23:00
Ursprungligen av Capeman:

Har liksom kenjon för mig att RSS i Mail försvann i och med Lion...

Knöla ett tag, men sen fungerade det igen, iaf på mailenf ör mig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-03 10:14

Lite mer RSS.... Jag saknar skärmsläckaren med RSS-läsare...
Om någon finner en sådan för Mountain Lion skulle jag uppskatta tips.
/Lars

Går utmärkt att lägga in egna RSS-feeds i Flipboard.

Ursprungligen av keptang:

Går utmärkt att lägga in egna RSS-feeds i Flipboard.

Ok, menar du via Google Reader eller någon annan metod?

Ursprungligen av Anders Täpp:

Ok, menar du via Google Reader eller någon annan metod?

Nej, direkt i appen. Ange RSS-adressen i Search-fältet bara.

Ursprungligen av keptang:

Nej, direkt i appen. Ange RSS-adressen i Search-fältet bara.

Aha!!

Ursprungligen av keptang:

Nej, direkt i appen. Ange RSS-adressen i Search-fältet bara.

Men om jag vill hålla koll på läst/oläst mellan enheter så förmodar jag att man måste gå via Reader...

Ursprungligen av Anders Täpp:

Men om jag vill hålla koll på läst/oläst mellan enheter så förmodar jag att man måste gå via Reader...

Så ligger det nog till, eller det kanske funkar på en iPhone och en iPad t.ex. om man är inloggad med sitt Flipboard-konto i apparna.
Jag har inte testat det.

Jag svarar på min egen fråga. Det går tydligen att läsa in Google Reader i Flipboard.
Everything You Want to Know About Google Reader on Flipboard | Inside Flipboard

Mitt motstånd mot GReader fick sig en rejäl törn nu. Det här ser helt enkelt för smidigt ut för att inte använda.

Va???? Fi faen , alla mina RSS prenumerationer är borta...varför får man ingen varningstext om detta, som i mitt liv är typ en av de mest primära och viktigaste funktionerna på min mac...vad händerApple ?

Ursprungligen av Firechild:

Va???? Fi faen , alla mina RSS prenumerationer är borta...varför får man ingen varningstext om detta, som i mitt liv är typ en av de mest primära och viktigaste funktionerna på min mac...vad händerApple ?

Jag glömde svara på det här igår då det hände några andra grejer.

1. Safari har kvar dina RSS-länkar. När du hittat ett RSS-program du vill använda så öppnar du fönstret med bokmärken i Safari och klicka på länkarna en i taget så öppnas de i det nya programmet.

2. RSS-länkar som fanns i Mail kan man få fram via kommandot nedan i Terminal. De dyker upp i textform. Kopiera länkarna till nya programmet:
pubsub --client com.apple.mail list

Senast redigerat 2012-08-07 10:57
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-06 06:17

Jag använder också Reeder, tycker den är suverän eftersom den synkar på datorn, iPhone och iPad.

Ang "kriget" mot RSS så känns det trist, RSS är ett smidigt sätt att hålla sig uppdaterad. Det blir värdelöst om fler webbplatser gör som t.ex MacWorld där man bara ser rubrik, bild och en textrad, sen måste man gå vidare till deras webbsida för att läsa hela nyheten. Sen även om jag inte gillar detta så kan jag förstå att webbplatser gör så, de behöver intäkter. Några har löst det genom att ha annonser i RSS:en, men jag vet inte om det är en hållbar lösning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-06 14:29
Ursprungligen av stile:

Jag använder också Reeder, tycker den är suverän eftersom den synkar på datorn, iPhone och iPad.

Ang "kriget" mot RSS så känns det trist, RSS är ett smidigt sätt att hålla sig uppdaterad. Det blir värdelöst om fler webbplatser gör som t.ex MacWorld där man bara ser rubrik, bild och en textrad, sen måste man gå vidare till deras webbsida för att läsa hela nyheten. Sen även om jag inte gillar detta så kan jag förstå att webbplatser gör så, de behöver intäkter. Några har löst det genom att ha annonser i RSS:en, men jag vet inte om det är en hållbar lösning.

Ytterligare en anledning till att jag föredrar Reeder är att man bara behöver trycka enter så visas webbsidan i Reeder. När en RSS som i MW:s fall bara visar rubrik, bild och en textrad så behöver man inte öppna upp den i Safari, det räcker med enter. Det är i alla fall betydligt enklare/bättre än att behöva gå till webbsidan via Safari.

Ursprungligen av stile:

Några har löst det genom att ha annonser i RSS:en, men jag vet inte om det är en hållbar lösning.

Ja, hoppas snart på en adblock till reeder.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-08-13 12:02

Själv skulle jag vilja ha en smidig och användarvänligt RRS-läsare som inte man behöver något konto hos Google. Tips någon?

Senast redigerat 2012-08-13 13:49
Ursprungligen av liganen:

Själv skulle jag vilja ha en smidig och användarvänligt RRS-läsare som inte man behöver något konto hos Google. Tips någon?

Lösningen du söker kan vara Fever. Jag använder det själv vilket ger mig full kontroll över mina flöden och allt som hör därtill. Nackdelen för många är nog att du måste ha en webbserver (php och MySQL krävs) där du själv hostar Fever. Med hjälp av cron kan du dessutom få dina flöden uppdaterade automatiskt på önskad tid (det går att köra cron från annan dator än servern). Det går givetvis att uppdatera manuellt om du hellre önskar det. Har du många flöden du följer och ont om tid har Fever en funktion som skannar av dina flöden och ser vad som är hetast just nu och du får det presenterat för dig i en snygg lista.

Dessutom går det att synkronisera med Reeder (endast till iPhone än så länge) men själv använder jag en app som heter Sunstroke i min iPhone för ändamålet. På datorn och iPaden använder jag gränssnittet som Fever erbjuder via webbläsaren för där fungerar det bra. På iPhonen blir det en ganska långsam webbapp som inte känns hundra tyvärr.

Kostnaden för Fever är $30 vilket gör det relativt billigt för tillfället eftersom dollarn inte är så stark mot kronan. Jag använde Google Reader och Reeder i kombination under flera år men använder nu istället Fever fullt ut och ångrar det inte en sekund. Jag rekommenderar det!

Fever° Red hot. Well read.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2012-08-15 07:39

Sällan har jag blivit så irriterad, och trott det varit något fel på min dator eller Safari, som när jag insåg att inte bara feedarna slutade uppdatera utan även skickade mig direkt till Mail... Hoppas verkligen det kommer någon vettig lösning omgående till det här.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-26 17:21

Ytterligare en variant... NewsBar RSS Reader i App Store.
Ser smutt ut... någon som provat?

Poängen är att jag inte vill öppna ett program för att se mitt RSS-flöde.
Jag vill kunna snegla på den... och reagera först när jag ser något intressant flöda förbi.
Det var väldigt smidigt när RSS flödet presenterades i skärmsläckaren. Men ack icke längre...

/L

Ursprungligen av Lsthlm:

Ytterligare en variant... NewsBar RSS Reader i App Store...

/L

Den ser oneklig cool ut. De har en Lite-version här:
NewsBar - RSS News Reader for Mac OS X - Download

Jag har inte tid att testa ikväll men om du provar så får du gärna kommentera här.

Jag köpte NewsBar och har inte ångrat mig. Snyggt, enkelt och smutt på alla sätt och vis. Det rullar in nya grejer lite diskret i kanten på skärmen och ett litet klick så kan man läsa och lyssna och titta direkt i appen.

Jag aktiverade en uttoning av plattorna in mot skrivbordet samt funktionen som automatiskt gömmer lästa poster. För stunden så struntar jag i RSS i jobbdatorn. Det här är ändå bara privatsurfning så jag nöjer mig med detta just nu.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-08-26 22:01

Kör också Reeder. Har det på mac, iphone och ipad. Smidigt att det är synkroniserat mellan enheterna.

En extra bra funktion är att mac-versionen kan skicka en artikel direkt till läslistan i Safari, om man råkar stöta på något långt som man inte hinner läsa. Skulle vilja ha samma funktion i iOS-versionerna. Där får jag i nuläget köra omvägen genom att öppna i Safari, och sen spara till läslistan (Det går att skicka till Instapaper direkt i alla versionerna, men jag använder Instapaper mest som arkiv än något jag ska återkomma till inom en snar framtid).

  • Medlem
  • Storvreta
  • 2012-09-20 20:46

Någon som har erfarenhet av News Notifications som finns i App Store? Den ska enligt beskrivningen skicka flödena direkt till notiscentret, något som jag tilltalas av. Skönt att inte aktivt behöva använda ett externt program för att få fram nyheterna..

/ Jonas

Ursprungligen av kajonas:

Någon som har erfarenhet av News Notifications som finns i App Store? Den ska enligt beskrivningen skicka flödena direkt till notiscentret, något som jag tilltalas av. Skönt att inte aktivt behöva använda ett externt program för att få fram nyheterna..

/ Jonas

Kan du länka? Hittar inget som heter News Notifications i App Store.

  • Medlem
  • Storvreta
  • 2012-09-20 20:55
Ursprungligen av Capeman:

Kan du länka? Hittar inget som heter News Notifications i App Store.

Självfallet: id548965649

Ursprungligen av kajonas:

Självfallet: id548965649

Ursäkta, det är jag som är trög. Fattade inte att det gällde Mac App Store. Huvudet har varit så fullt av iOS 6 det senaste dygnet. Har inte testat denna app tyvärr.

  • Medlem
  • Storvreta
  • 2012-09-20 20:57

Jag laddade nämligen hem den tidigare i kväll men när jag öppnar RSS-feeds i Safari säger Safari att jag inte har någon RSS-läsare installerad på datorn...

Ursprungligen av kajonas:

Jag laddade nämligen hem den tidigare i kväll men när jag öppnar RSS-feeds i Safari säger Safari att jag inte har någon RSS-läsare installerad på datorn...

Det kanske är något problem med den där appen som gör att OS X inte förstår att det är en RSS-läsare. Eller behöver Safari göra en omstart tro?

Annars finns två sätt du kan testa med.
1. Dra ner någon app som har med val av RSS-app i sina inställningar. T ex den här Gruml | Google Reader for Mac OS
2. Installera Default Apps som ger samma möjlighet i systeminställningarna.

  • Medlem
  • Storvreta
  • 2012-09-20 21:03

Samma här. Apple måste rimligtvis vetat om att jag skulle jobba hemifrån idag eftersom de valde att släppa både iOS6 och uppdatering till ML igår kväll...

Angående Notiscenter så kom det igår en uppdatering till NewsBar-appen som nämns tidigare i tråden. De har byggt in stöd för Notiscenter där med nu.

Jag tänkte igår att mitt RRS-flöde i Notiscenter vore rena mardrömmen. Det skulle ge ett pling i minuten dagarna i ända. I NewsBar har de byggt in en rätt smart grej nu. Man kan ange en serie nyckelord i inställningarna och det är bara när det är träff på ett nyckelord som de skickar inlägget till Notiscenter.

Bevaka tråden