Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Öka aktivt RAM

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Örebro
  • 2012-07-04 23:52

Hejsan! Jag är relativt ny inom Mac och datorer i huvudtaget och har sedan ett tag tillbaks lyckats fått min iMac betydligt slöare än tidigare. Jag vet inte om det beror på att jag installerade Windows 7 via BootCamp eller om det var för att jag helt enkelt inte har dem 4 GIG RAM som följer med i datorn, aktivt.

Hur som helst minns jag att när jag installerade Windows så pationerade (stavning?) jag en viss del RAM samt hårddiskutrymme. Nu är det dock så att jag inte längre är intresserad av att ha Windows på min Mac, då det gick helt åt helvete.

Min fråga lyder. Hur kan jag få dem 2 GIG RAM som jag installerade på min Windows-del till min OSX-del? Övriga lösningar hjälper självklart också.

Borde kanske även tillägga att jag har 2,78 GIG RAM aktivt enligt Aktivitetskontrollen.

Tack i förhand!

Partitionera betyder att du delar in din hårddisk i flera volymer. (enkelt uttryckt)

Mig veterligen kan man inte partitionera RAM. Du har troligen ställt in att om maskinen körs i Windowsläge skall den få använda 2GB RAM.
Om du inte har BootCamp-Windows igång (det har du inte när du bootat upp i OSX), så har du 4GB i burken tillgängligt för OSX.

Vad Aktivitetskontroll meddelar att det har som aktivt/tillgängligt/upptaget är en hel vetenskap i sig.

Du kan hålla på att fiddra länge och väl och aldrig komma någonstans.
Det finns inget som ersätter fysiskt minne. Åk ner på stan, köp 2 minneskretsar (2x4) för max 700:-, med de 2x2 du har får
du TOLV GB RAM i burken. Tillräckligt en bra stund framöver.

Om nu TS har en iMac som kan adressera så mycket RAM, eller ens har fyra minnesplatser.

Toscasi, vad har du för iMac?

1
Bevaka tråden