Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Svårare att hitta nu

Tråden skapades och har fått 53 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-07-11 13:58

Jag har visserligen inte varit med så värst länge, men jag har nu upplevt de två senaste omgångarna av sammanslagningar av underforum.

Att man slår ihop delar för att öka aktiviteten per enskild forumdel är för mig ett stort frågetecken - är det kvantitet som är målet nu?
Sheriffen har själv sagt att ”slut på projekt kunskapsdatabas”, men jag själv använder 99.se till stor del som ett register över ditt och datt.

Den sista sammanslagningen må ha gått till snabbare servrar, men vad hjälper det när jag inte kan hitta det jag söker efter?

Jag antar att ni jobbar med sökfunktionen, för i dagsläget fungerar den dåligt. 'sökord site:99mac.se' på google hittar ofta bättre, ni kanske borde upplysa besökare om detta sätt att hitta på 99mac tills sökmotorn går som den ska?

Det är inte meningen att sparka på någon, utan det här är mina reaktioner på saken.

Ursprungligen av reboot81:

Jag har visserligen inte varit med så värst länge, men jag har nu upplevt de två senaste omgångarna av sammanslagningar av underforum.

Att man slår ihop delar för att öka aktiviteten per enskild forumdel är för mig ett stort frågetecken - är det kvantitet som är målet nu?

Det är inte kvantitet i sig som är målen utan aktivitet. För att ett underforum ska vara motiverat ska det finnas en viss aktivitet.

Att ha för många underforum förvirrar och försvårar överblicken. Vi har haft en tendens att låta det bli väldigt många och det kan göra det förvirrande för den som ska skapa en ny tråd, speciellt när vi hade överlappande forum (som "I praktiken"-forumen).

Ursprungligen av reboot81:

Jag antar att ni jobbar med sökfunktionen, för i dagsläget fungerar den dåligt. 'sökord site:99mac.se' på google hittar ofta bättre, ni kanske borde upplysa besökare om detta sätt att hitta på 99mac tills sökmotorn går som den ska?

Ända sedan 2010 har vi haft Google-sökning inbyggt i forumet, om man skriver i sökrutan uppe till höger i den bruna navigeringslisten så görs en omedelbar sökning via site:99.se på Google och visas direkt på sidan.

(Däremot borde vi göra om det så att sökningen är inställd på site:99mac.se istället.)

  • Medlem
  • 2012-07-11 15:02

Hah, det är klart att kvantitet regerar. Det är trafiken man drar in kulor på.
Men det är väl gott så. Med kvalitet kommer kvantitet, i den bästa av världar.

Sådär, nu söker Google-funktionen på 99mac.se och inte 99.se så resultatet blir korrekt (förut kom inte det senaste innehållet med efter bytet av domännamn).

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-07-12 15:54
Ursprungligen av Adrian B:

Sådär, nu söker Google-funktionen på 99mac.se och inte 99.se så resultatet blir korrekt (förut kom inte det senaste innehållet med efter bytet av domännamn).

Jag har ALDRIG kommit överens med den sökfunktionen, enligt mig fungerar den lika bra som att dricka två år gammalt kaffe. Däremot om man själv via google gör en sökning på "site:99mac.se jagvillhittahjälptillmittproblem" så får man vettiga svar.

Ursprungligen av zinned:

Jag har ALDRIG kommit överens med den sökfunktionen, enligt mig fungerar den lika bra som att dricka två år gammalt kaffe. Däremot om man själv via google gör en sökning på "site:99mac.se jagvillhittahjälptillmittproblem" så får man vettiga svar.

Well, då är ju dagens förbättringar inte till det sämre för dig i alla fall

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-07-12 16:10
Ursprungligen av Adrian B:

Well, då är ju dagens förbättringar inte till det sämre för dig i alla fall

Men inte ett endaste dugg bättre heller

Ursprungligen av Adrian B:

Sådär, nu söker Google-funktionen på 99mac.se och inte 99.se så resultatet blir korrekt (förut kom inte det senaste innehållet med efter bytet av domännamn).

Hur kommer det sig då att man får olika träffar på Google och här?

Söker jag exempelvis efter "ssd imac" i sökfältet så är första träffen hit: Taggar - 99mac

Medan en sökning efter "ssd imac site:99mac.se" på Google ger första träffen hit: http://www.99mac.se/imac-mac-mini-mac-pro/290516-kablar-till-installation-ssd-i-imac-2011-27-a.html

Jag vet vilken jag tycker är mest relevant. Faktum är att Googlelänken inte ens fanns med på första träffsidan i 99ans custom sökning. Den fanns inte med alls på någon av de tio (!) sidor träffar jag fick.

Ursprungligen av suddgummi:

Hur kommer det sig då att man får olika träffar på Google och här?

Söker jag exempelvis efter "ssd imac" i sökfältet så är första träffen hit: Taggar - 99mac

Medan en sökning efter "ssd imac site:99mac.se" på Google ger första träffen hit: http://www.99mac.se/imac-mac-mini-mac-pro/290516-kablar-till-installation-ssd-i-imac-2011-27-a.html

Om du testar att byta sorteringen från Datum till Relevans i menyn uppe till höger då?

Vi experimenterar lite med om vi ska ha datum eller relevans som förvalt läge.

Ursprungligen av Adrian B:

Om du testar att byta sorteringen från Datum till Relevans i menyn uppe till höger då?

Vi experimenterar lite med om vi ska ha datum eller relevans som förvalt läge.

Sedär ja, det var mycket bätte. Då hamnade den som nummer två helt plötsligt.

Min röst går till "relevans" som förval. Det är nog fler än jag som missat den där lilla menyn. Framför allt nya användare som inte har koll på sitens layout med alla forumdelar. Det är klart att om man söker men inte finner det man söker efter lätt skapar en ny tråd till ett gammalt problem.

Ursprungligen av suddgummi:

Min röst går till "relevans" som förval. Det är nog fler än jag som missat den där lilla menyn. Framför allt nya användare som inte har koll på sitens layout med alla forumdelar. Det är klart att om man söker men inte finner det man söker efter lätt skapar en ny tråd till ett gammalt problem.

Jo, det är sant. Det är lite olika hur man använder det. Jag vill gärna ha datum för jag vill snabbt se om det finns en tråd i ett dagsaktuellt ämne redan. Men vill man däremot bara ha bästa tråden så är relevans bättre. Jag lutar åt att byta till relevans, det gagnar nog fler personer totalt sett.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-07-12 17:17

My point exactly.

Sökfunktionen här på sajten är kass.

Det känns som om vissa delar av forumet försvunnit...

Klickar på "FORUM" för att hitta "Spel" men hittar inget längre.

Trådar om spel kan du lägga i underforumen för OS X med appar eller iOS med appar, beroende på plattform.

Ursprungligen av Capeman:

Trådar om spel kan du lägga i underforumen för OS X med appar eller iOS med appar, beroende på plattform.

Nja, den hänvisningen är väl bara till hälften rätt (rätt för iOS, fel för OS X).

Det finns ett speciellt underforum som heter "Spel", under "Mac OS X och tillhörande appar".

Dock finns inget motsvarande under iOS, vilket inte är så konsekvent.

Ursprungligen av Capeman:

Trådar om spel kan du lägga i underforumen för OS X med appar eller iOS med appar, beroende på plattform.

Det fanns en forumdel där man kan/kunde diskutera spel oavsett plattform...

1) "Spel" ligger som ett underforum till "OS X", men det finns inget motsvarande för iOS
= inte konsekvent

2) "Tillbehör" ligger som ett underforum till "iPhone och iPad", men det finns inget motsvarande till Mac
= inte konsekvent

Mitt förslag:
1)
- Flytta upp "Spel"-forumet så att det blir allmänt (både iOS och OS X)
- Eller skapa ett motsvarande underforum för iOS.

2)
Ta bort underforumet "Tillbehör" under "iPhone och iPad". De trådarna kan lika gärna ligga i "Kringutrustning och övriga komponeneter"

Var kan man diskutera spel på annan plattform än Mac OS X?

Eller får man inte det längre?!...

Senast redigerat 2012-07-20 09:36
Ursprungligen av Fritz the Cat:

Var kan man diskutera spel på annan plattform än Mac OS X?

Eller får man inte det längre?!...

Nu är du bara trotsig. Du har fått svar på detta (se inlägg #42).

Capeman svarade att:
- om det är spel på OS X så lägger du det i "Mjukvara - OS X".
- om det är spel på iOS så lägger du det i "Mjukvara - iOS".

Och då kan man väl rimligtvis dra slutsatsen att om det är andra plattformar än OS X och iOS så lägger du det i "Mjukvara - Övriga".

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nu är du bara trotsig. Du har fått svar på detta (se inlägg #42).

Capeman svarade att:
- om det är spel på OS X så lägger du det i "Mjukvara - OS X".
- om det är spel på iOS så lägger du det i "Mjukvara - iOS".

Och då kan man väl rimligtvis dra slutsatsen att om det är andra plattformar än OS X och iOS så lägger du det i "Mjukvara - Övriga".

Faktiskt inte trotsig. Förut fanns det en forums sektion som handlade om spel oavsett plattform, inte ens knutet till dator utan även konsoller som PS3 och Wii.

Ursprungligen av Fritz the Cat:

Faktiskt inte trotsig. Förut fanns det en forums sektion som handlade om spel oavsett plattform, inte ens knutet till dator utan även konsoller som PS3 och Wii.

Ja, det fanns en sådan forumdel.
Men nu finns den inte längre.
Och vi har fått reda på var sådana trådar ska läggas numera (se inlägg #42, och min kommentar om rimlig slutsats i inlägg #47).

Det rimliga i det läget är:
- antingen att acceptera och gilla läget,
- eller att komma med synpunkter på hur man tycker att forumet borde se ut (se inlägg #44).

Att då välja ett tredje alternativ, och ställa frågan "Får man inte diskutera det längre?", trots att det redan klart och tydligt har framgått var trådarna ska placeras - det tycker jag är trotsigt, eller kanske t.o.m provocerande.

PS. Men jag håller ju med dig i grunden, dvs att vi borde återinföra en allmän spel-del. Jag tycker bara att det finns bättre sätt att framföra den åsikten..

Senast redigerat 2012-07-20 08:53
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Att då välja ett tredje alternativ, och ställa frågan "Får man inte diskutera det längre?", trots att det redan klart och tydligt har framgått var trådarna ska placeras - det tycker jag är trotsigt, eller kanske t.o.m provocerande.

Jag tycker bara att det finns bättre sätt att framföra den åsikten..

Du har helt rätt. Jag ber om ursäkt för mitt sätt att lägga fram detta, inte min mening. Ibland läses saker annorlunda jämfört med om man pratat, en av internet forumens nackdelar.

Har man valt att ta bort ett antal forumavdelningar så har man gjort det av en anledning. Jag väljer att ta upp min diskussion på annat håll.

Tack för svar.

  • Medlem
  • 2012-08-12 15:39

Jag tycker det finns luckor i intuitiviteten, men det kanske är oundvikligt. Jag funderade länge på var den här tråden (som handlar om hur man bäddar in googlekartor) skulle ligga och tycker inte att det finns något forum vars beskrivning passar.
Det skulle kunna vara "Internet och nätverk" men beskrivningen passar inte riktigt: Airport, internetuppkopplingar, konfigurationer med mera.
Jag lade den i "Programmering och utveckling" eftersom jag tog fasta på "webbdesign" i beskrivningen "App-utveckling, webbdesign, projektplanering med mera", även om det är nästan lika knasigt.

Två inlägg raderade. Att ett svar uteblir motiverar inte så kallad "bumpning" av ett inlägg.

/ Mod

Bevaka tråden