Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Föra över allt från gammal till ny hårddisk

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-07 19:33

har precis köpt 8 gb ram och en hybrid-disk till min macbook pro.
killen i affären satte i disken. pga av tidsnöd sade han att jag kunde göra själva mjukvaruinstallationen själv, genom att han satte den gamla disken i ett löst kabinette som har USB.

När jag nu startar upp Macen, och håller ner ALT, så dyker det upp ett val först; starta Macintosh HD eller Recovery Disk.
Då klickar jag på Recovery disk. Sedan får jag 4 val men hur jag än gör så verkar det inte bli rätt.

Min fråga alltså - är det någon där ute som vet hur jag skall kunna föra över allt på min gamla HD till min nya? OS, programmet, rubbet!

Tacksam för svar,

Peter

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-06-07 19:40

Liiiite mer info vore bra. Har du installerat os på den ny HD'n. Time Machine har du något sådant?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-07 19:43

jag har inte installerat någonting på HD. Min tanke var att de i butiken skulle göra allt; fysisk installation och överflytt av data. Men han i butiken trodde inte att de skulle hinna bli klara innan de skulle stänga, därför sade han att en lösning vore att installera den gamla HD:en i ett externt kabinette - vilket han gjorde. Sedan menade han på att det bara var att starta upp mot den externa disken, och välja Recovery och sedan skulle allt rulla.

jag har inge time machine kopia. jag trodde inte att det skulle behövas. det skulle de i butiken inte heller ha tillgång till.

så det måste finnas något annat sätt att migrera alla data till den nya disken.

Hej, Jag bytte min disk på samma sätt för en vecka sedan. efter att ha startat upp från usbdisken (min gamla systemdisk) så körde jag carbon copy cloner på usb disken till SSD:n så fick jag en exakt kopia av min gamla disk

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-07 20:03

ok, men det byggde på att du hade carbon copy cloner installerad på din gamla disk först?
eller hur gör man?

ladda ner det på disken efter boot och kör bara :), Kanske var lite otydlig där, men om du bootar från din gamla disk som ligger i usb chassi och laddar ner och installerar corbon copy cloner så ät du hemma sen!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-07 21:57

ok, har laddat hem carbon copy till den gamla disken. den innehåller två partitioner; bootcamp och vanlig mac. vid överföring av bootcamp säger carbon copy något om att kopieringen inte blir fullständig. ok, det kan jag leva med. men när jag skall till att kopiera den vanliga mac-partitionen säger programmet att den nya hårddisken inte har någon "recovery hd"-partition och frågar om jag vill skapa en. När jag klickar "ja" på den frågan så säger sedan programmet att den nya disken behöver repareras. Sedan hänger sig appen.

varför kommer den frågan? kan det vara så att programmet inte funkar på en hybrid-disk?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-07 22:10

hilfe - förstår inte hur jag skall göra. Ny HD installerad i min macbook pro

Nu verkar det funka. Den klagar inte på recovery hd i alla fall

Bootcamppartitionen kan du flytta med Winclone

1
Bevaka tråden