Jag behöver köpa installations-skivor till en Powerbook-dator. Finns möjligtvis någon som har sådana skivor över, exempelvis från en dator som har havererat?

Utifrån en annons på Blocket.se, köpte vi en dator av en filur i Bromma. På datorn är Leopard-systemet installerat, vilket inte är det system datorn en gång i tiden levererades med. Datorn går trögt, och jag vill återställa datorn till ursprungs-skicket.

Jag trodde att installations-skivorna skulle följa med datorn, med istället skickade säljaren med en hembränd skiva för installation av Leopard-systemet. Av någon anledning klarar datorn inte att läsa skivan, utan spottar bara ut den igen.

Jag vet att det var mitt misstag att fortsätta med köpet, trots att riktiga skivor saknades. Det var en miss som skedde bland alla andra saker att hålla i huvudet vid köp av dator. Misstaget tynger mig ännu mer av att datorn var avsedd till min vän, som var med vid inköps-tillfället. Jag kan datorer bättre än henne, och det var jag som rekommenderade henne att köpa Macintosh. Därför känner jag ett ansvar för detta missöde.

Datorn ifråga är en Powerbook G4, med 15 tums bildskärm, och en processor-hastighet på 1,5 gigahertz.