Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

VHS till Dator? Magix?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Är på jakt efter något smidigt sätt att överföra gamla VHS-band till datorn (Macbook Pro). Hittade "Magix Video Saver" på Teknikmagasinet men den har dock inte stöd för Mac. Såg däremot att de även har en Mac-version, dock har jag inte hittat den i någon butik utan jag måste beställa den och har därför lite frågor.

Vad tror ni skiljer mellan Mac och Win versionerna? Är det bara själva programvaran? Hårdvaran lär väl vara samma... Ser så ut på bilderna i alla fall

Länk: MAGIX Video Saver

Ponera att jag skulle köpa Win versionen, bör det gå att få den att funka ändå, med t.ex. Handbrake/iMovie eller nåt annat program som kan fånga upp bilden? Eller måste jag använda deras medföljande program?

Mycket frågor...

PS. Anledningen till att jag helst inte vill beställa är att det är till min mor och jag är bara hemma ett par dagar nu över påsk! DS.

HIttade denna på Kjell och CO nu:
Plexgear Moviesaver 500 > Videoredigering | Kjell.com

Ska ju funka för Mac också så får nog bli en sån.

Några erfarenheter av den?

Köp mac-versionen. Programvaror till sådana här prytlar är ofta specialanpassade. Att iMovie/Handbrake skulle kunna hitta den här usb-enheten (antar jag) och sen se den som en möjlig källa att strömma video ifrån verkar lotteribetonat om nu inspelning av videoströmmar ens stöds.. Men jag kan ju ha fel..

Generellt så gäller här:

1. Ha gott om tid- alla videoband (oavsett format) måste föras över i realtid.
2. Rejält med RAM/diskutrymme
3. Måttliga förväntningar på slutresultatet. VHS, Hi8, VHS-C etc är analoga format som inte är hd-tv-precis

Lycka till.

Jag använder Eyetv 250 från elgato. Funkar OK.

E de nån skillnad på de olika manickerna. Får man olika resultat?

Köpte Plexgear Moviesaver 500 från Kjell & Co. Har lite frågor nu ang hur jag ska spara filerna.

När jag "spelar in" på datorn så blir ju filerna ganska stora. Man kan ju välja lite olika format (h.264, Mpeg4, JPEG 2000, PNG osv...) men det gör inte så stor skillnad på filstorlekarna tycker jag. Det blir alla ca 100-200mb per minut.

- Är det bara att ta att filerna blir såhär stora och sen försöka komprimera dom via iMovie eller dylikt?

Alla filer ska sen sparas på en extern hårddisk så vill gärna få ner storleken på dom lite. En långfilm i HD på nätet kan ju ta typ 2-3GB rippade från Bluray t.ex. Det är ju helt OK kvalitet på dom så lite bör man ju kunna få ner storleken på mina videor.

Har ni några tips?

Kan tillägga att jag kommer spela in hela band, därefter dela upp dom i något program för att sedan spara de separata filerna.

Kanske kan köra in det som DV-PAL eller något annat och sedan klippa i iMovie eller liknande och encoda till lite mindre filer därigenom...?

Några tankar om detta?

Du verkar vara inne på rätt spår. Försök spara originalfilerna i typ DV-PAL eller MP4 åtminstone om du ska spara dom inför framtiden. VHS (analog video) har ofta så dålig kvalitet att du behöver ta till vara det lilla som finns. All videokomprimering är dessutom förstörande ( kastar bort pixlar/försöker lura ögat-så gott det går) i syfte att få ner filstorleken. Du får väga filstorleken mot kvalitetsförsämringen. Jag har jobbat en del med detta (arkivvärlden - då via PC-Adobe Premiere) och vi för över VHS och långtidssparar i DV-PAL- oredigerat. En annan sak som styr filstorleken är upplösningen (den tilltänkta visningsstorleken- eller vad man ska kalla det) om man ska peta i detaljerna. För en video av typ youtubeklipp som ska visas i ett fönster på 10x15 cm räcker ofta några mb. Samma video på en stor platttv ser hemsk ut osv. Detta är dock ett minerat område där många blir saliga på sin egen tro. Nån absolut perfekt lösning för alla finns nog inte. Man får prova sig fram. Just my2 p.

jag provade detta PINNACLE STUDIO MOVIEBOX HD 15 ULT COLL USB - Ditt liv på film, mästerligt ! | Dustinhome.se
sägs funka bra, men jag har nog för kass dator för det, hade iallafall problem med att det blev massa ränder i filmerna och det verkade vara pga för trög dator

edit: ah, såg nu att det var mac-versioner du var ute efter

off-topic: fartinaround, om man sparar filmer från vhs till dvd med inspelningsbar vhs/dvd-spelare och sedan rippar till datorn, ska man ta mp4 då också för bättre kvalite? själv har jag kört på mkv (h264) nu med handbrake då jag trodde det var bättre än mp4

Containern (mp4/mkv), har inget med kvalitén på resultatet att göra.

Se det som en skokartong (container), du kan ha euroshopper-skor (om det nu finns), eller Ecco i kartongen.

tack för liknelsen, det förklarade bra

nu ska jag inte hi-jacka tråden fullständigt men vad är då "skorna"? och vilka "skor" är bäst att köra på för bästa kvalite på t.ex VHS nu då.

keptang har självfallet rätt här att MP4/Avi etc är bara containers .Ingen kvalitetsnivå i sig.

Dock för att ge lite allmäna råd för ovana - utan att hamna i navelpetar/codec/framerate -teknikträsket etc så kan det ju vara värt att tänka på att välja kända etablerade std-format som AVI/MPG2/MPG4 - utan extra lulllull - om man avser långtidsförvara filmerna. På arkivet där jag jobbar som tekniker så kör vi med DVI-PAL för video och okomprimerad TIFF för bilder- och skiter i storleken. Lagringsutrymme har aldrig varit så billigt som nu..

Mest för att de 2 standarderna är etablerade och livskraftiga sen länge. Sen slutet av 80-talet så har det lanserats flera hundra olika video/bildformat. En 1/20-del hade ju räckt. De flesta av dessa har haft samma livskraft som bra många "popstjärnor" på topplistorna. Hen dansade en sommar... Just my2 p.

så mpg2 eller mpg4 är då bättre än h.264 för långtidslagring? (och mkv som container eller är det mp4 som gäller?)

finns inte så mycket fler alternativ i handbrake iallafall. (h.264, mpeg2, mpeg4 och vp3. samt mkv eller mp4 som container)

men sen kanske inte handbrake är bäst/rätt program att använda för att få filmerna från dvd till fil på datorn..

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-04-09 20:34
Ursprungligen av tqila:

så mpg2 eller mpg4 är då bättre än h.264 för långtidslagring? (och mkv som container eller är det mp4 som gäller?)

finns inte så mycket fler alternativ i handbrake iallafall. (h.264, mpeg2, mpeg4 och vp3. samt mkv eller mp4 som container)

men sen kanske inte handbrake är bäst/rätt program att använda för att få filmerna från dvd till fil på datorn..

Om det bara är för personligt bruk och du inte behöver ta hänsyn till kompabilitet med 20 år gamla system som nån du inte ens känner kanske använder - h.264 alla dagar i veckan.

Kör med Mpeg2. (Trad. Video-dvd- hyr-köpfilmsformatet). Det är i vart fall spelbart på de flesta tv-dvd-spelare- så länge dom finns kvar.. Att filerna blir stora är smällen man får ta :).

IAF så kan du ju om du vill alltid komprimera/minska/redigera originalfilen om du vill för att lägga upp på nätet etc.

Att göra tvärt om - öka storlek/upplösning/kvalitet på en liten bild/video är bara att glömma. Man kan inte lägga tillbaks det som inte finns/är sparat.

ok, det låter vettigt.
men hur är det med kvaliten? är det någon skillnad på mpeg2 och h.264 t.ex? vilken är isf bäst kvalitetsmässigt? vill få ut så bra kvalite som möjligt då det redan är kass kvalite eftersom det är ifrån VHS. så vill inte förlora ytterligare kvalite

körde en encode med både mpeg2 och en med h.264 nu men mpeg2 blir ju mindre än h.264 i filstorlek..

Senast redigerat 2012-04-09 19:01

ok, är mest fundersam över vad som gått fel då de flesta säger att mpeg2 blir mycket större filer än h.264, men i mitt fall var det tvärtom.

dock kör jag med standardinställningarna som t.ex var 12 på QP (constant quality) vid mpeg2.
och RF 20 (constant quality) vid h.264

så kanske något sådant som skall ändras?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-04-09 21:23
Ursprungligen av tqila:

ok, är mest fundersam över vad som gått fel då de flesta säger att mpeg2 blir mycket större filer än h.264, men i mitt fall var det tvärtom.

dock kör jag med standardinställningarna som t.ex var 12 på QP (constant quality) vid mpeg2.
och RF 20 (constant quality) vid h.264

Det är förmodligen det är som är skillnaden, att mpeg2-inställningarna ger sämre kvalitet. Vid lika kvalitet ger h.264 betydligt mindre filer.

ok, gör väl så att jag rippar av dvdn rakt av så att jag har originalet på datorn, sen kodar om till h.264. så om jag vill redigera eller pilla med något liknande senare (eller kommer på ett bättre format att koda till) så kan jag göra det från originalet sedan.

drygt bara att det tar så mycket längre tid med h.264 än mpeg2
(ca 5h för 50min video)

1
Bevaka tråden