Vilken tablet, egentligen?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag försöker bestämma mig för vilken tablet, eller surfplatta, jag ska köpa. De två givna alternativen är ju förstås Transformer Prime (eller Transformer Infinity, när den nu kommer) och iPad 3 (skriver iPad 3 för förståelsens skull). Andra alternativ är diverse sjutumstablets, så som Huaweis Mediapad, men ännu mer Googles Nexus-tablet eller ASUS sjutummare.

Egentligen vill jag ju köra Android. Men det känns verkligen som att de flesta företag som tillverkar Android-enheter i allmänhet har problem med sina produkter, och i ännu högre grad problem med sin kundservice. Rätta mig gärna om jag har fel, skulle verkligen vilja att detta var fallet. Men överallt ser jag folk som har problem med sina enheter, vare sig de är tillverkade av ASUS eller Samsung, eller om de släpps under Googles egna Nexus-brand. Ett annat problem jag ser är framtidssäkerheten. Titt som tätt hör man att tillverkarna slutar erbjuda uppdateringar för enheternas programvara.

Detta problem finns ju så klart hos Apple också, men det verkar inte alls vara i lika stor utsträckning. Hos Apple känns det som att allting på något vis är mycket säkrare. Detta är ju då antagligen på grund av det faktum att det endast finns tre olika varianter av deras tablets (med undantag för olika konfigurationer vad gäller lagringsutrymme och 3G/LTE:s varande eller icke-varande), medan det finns säker hundratals olika Android-tablets.

Hur ställer ni till det hela? Är det i allmänhet större problem med Android-enheter och deras support? Eller är det något jag inbillar mig.

Är det värt att köpa en Android-tablet i dagsläget? Eller är det bättre att vänta på någon möjlig framtida förändring i relationen mellan Googles Android och tillverkarna av enheterna?

Får be om ursäkt om detta är ett opassande ämne, eller om jag placerade tråden fel.

Jag köper inget som funkar med mindre än 100% ihop med min Mac.
Som synkar med iCloud, AppStore, iTunes och allt annat sync som min mac redan gör.

Även om det kommer ut en platta som är 100ggr snabbare än en iPad är den ändå inte
intressant; den kör inte iOS, den lirar inte ihop med min Mac och den har inte AppStore.

Jag nöjer mig så.

Håller med Goflorp, köper heller inget som inte lirar till 100% med mina mac's, testade android i 2 månader sen gav jag upp!

• Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2012-03-20 20:49

Håller med Goflorp. Platta, telefon, mediacenter mm måste fungera sömlöst mot min Mac och idag finns inget annan än Apples egna produkter som fixar detta.

Din tråd är varken felaktigt placerad eller utgör ett känsligt ämne i forumet.

I mitt synsätt så är det allra största problemet med android att det är så oerhört fragmenterat. Olika tillverkare använder systemet på olika sätt med diverse egna tillägg osv. Det är lite som en PC - man vet aldrig riktigt vad man får. Detta skapar i sin tur problem med kompatibilitet eftersom utvecklare behöver säkerställa funktionalitet på alla plattformar. Bara för att en applikation fungerar på HTCs senaste tablet så behöver den inte nödvändigt fungera lika bra på Samsungs senaste. Detta har jag fått erfara på det fåtalet android-telefoner som jag har använt, och jag betvivlar starkt att det är annorlunda på tablets.

Dessutom så måste jag instämma med tidigare deltagare och säga att det är oerhört viktigt att en tablet fungerar fullt ut med min Macbook Pro och att en tablet passar in i mitt befintliga ekosystem. Jag vill kunna ha en fullt fungerande synkronisering där materialet når all min teknik direkt. Där är iCloud, iTunes osv en enormt stor hjälp. Vad jag vet så finns det inte liknande lösningar för android, även om man väljer att köra Windows eller en valfri distribution av linux på en vanlig PC. Åtminstone inte lösningar som fungerar lika smidigt.

Det enda som jag kan sakna med iOS är tillgången till ett rejält office-paket.

Jag tror att det bästa du kan göra i dagsläget är att satsa på en iPad. Det känns som att det är det system som för tillfället är mest framtidssäkert. Däremot ska det bli kul att se vad Microsoft har komma med i samband med deras release av tablets som kör Windows 8. Först då kanske iPad och iOS får en rejäl och stabil konkurrent på marknaden för tablets.

Jag skulle satsa på en iPad!

Att köpa en Androidbaserad platta känns verkligen som grisen i säcken. Vem vet om Asus tillverkar plattor om 1 år, eller ens finns kvar på marknaden? Vem ser då till att ditt OS får uppdateringar? Apple är ett säkert kort.

Jag är mer åt Android hållet, eftersom det finns lite mer du kan göra med en android platta. Om du orkar vänta, då tycker jag du ska vänta på den nya prime, dvs tf700t, den kommer vara otroligt bra, men jag orkar dock inte vänta på denna, så jag kommer köpa ipad 64gb nu på fredag, trots att detta är min första Apple produkt.

Nuvarande primen är inte värd att köpa så som det ser ut just nu, eftersom risken är stor att du måste lämna tillbaka den. Finns rykten som säger att Asus har dragit tillbaka alla plattor eftersom de har beställt nya delar som skulle lösa de gps/wifi felen som plattorna hade (Finns mer information på XDA), det är därför också alla Svenska återförsäljare har tagit bort plattan från listan väntan på svar från Asus.

Om du inte har bråttom så vänta åtminstone till April, och se om de kommer komma bättre Prime, om inte, så väntar du på tf700t som släpps i sommar eller, så köper du den nya iPad.

• Medlem
  • Huddinge
  • 2012-03-21 11:04

"The new iPad".

När jag tittar på utbudet så kan man dela in det i två delar.
I den ena delen har du iPad som kan liknas vid en Mercedes i prestigeklassen.
I den andra delen har du alla andra plattor vilka kan liknas vid en uppsjö av bilar som alla säljs mer eller mindre i delar, i vissa fall i formen av en VW Passat men med en 12-cylindrig motor på 1700 hk, eller en Ferrari med traktormotor och så vidare.

Skit i hårdvaruspecar. Fokusera på upplevelse, funktion etc. Kan du göra det du vill på den? Kommer du att kunna ta del av framtida mjukvaruuppgraderingar? Finns det någon form av kompromisser i operativsystemet?

Utan iCloud är det kört för mig (har snart alldeles för många Apple-enheter hemma och på jobb och synkar kalendrar med andra Apple-användare) - så även om t.ex. Samsung släppte en skitsnygg platta som var tekniskt identisk med nya iPad - och en tusing eller två billigare - eller gratis för den delen - så blir det utan att blinka en iPad. Samsungen som är gratis tar jag också - som spelburk till lilltösen.
Apple har mig som en nickedocka :-D.

Tja. Det är svårt att vara objektiv men några saker tycker jag...

7" tror jag inte på. Det blir vare sig hackat eller malet.

Dellbom sa att det finns vissa saker som går att göra på en Androidplatta men inte på Ipad. Jag är inte lika säker och det är mest pga att alla Androidplattor är så olika så man måste vara mer specifik. Då måste du fundera på vad du absolut vill göra som inte går på en Ipad och hitta en platta som kan det. Jag var exvis sugen på en flashkapabel platta eftersom jag ville kunna spela pokerklienten på svenskaspel. Men inte hjälpte det att plattorna kunde flash, det gick i alla fall inte att spela poker på Svenska Spel

Nya Samsungplattan med samma stylus som Noten är intressant men dels så är stylusen svårhållen (för tunn) och dels så kan jag köpa en Targus stylus för 99:- som ger mig bra handskrivningsmöjligheter med en Ipad.

Ipaden fungerar, den finns här och jag ser ingen anledning att välja något annat.

Och inte vet jag hur apples support är, har aldrig behövt använda den:)

(Men det betyder inte att Ipaden är utan problem för det finns skönhetsfläckar här och där)

• Medlem
  • Täby
  • 2012-03-21 12:19

Måste tillägga i och med Flash att Adobe har lagt ner flash utveckligen på mobila plattformar och flash kommer försvinna ifrån Android plattor så småningom också samt att den version som finns ute nu inte kommer att bli vidareutveckat eller få några säkerhetspatchar.

1
Bevaka tråden