Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

nätverksdiagnos om och om igen

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sitter hemma hos en bekant och försöker hjälpa till men kör fast. Han har en macbook med ett och samma problem. Varje gång han använder datorn och ska ut på internet så funkar det ibland och ibland inte (oftast inte). Då får han förfrågan om nätverksdiagnos och måste gå igenom den för att kunna ansluta igen. Han har trådlöst internet via telejacket + telia och det är alltså kopplat mot hans wifi i datorn. Det spelar ingen roll om han använder chrome, f.f eller safari - samma problem.. Är det nån där ute som kan vara hygglig nog att försöka komma upp med en lösning och enkelt förklarat steg för steg. Tack på förhand.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-03-07 18:05

Vad säger Nätverksdiagnosen?
Vilken version av MacOS, vilken router, vad får du för IPadress, grannar med samma kanal på WiFi...?

Ursprungligen av kenjon:

Vad säger Nätverksdiagnosen?
Vilken version av MacOS, vilken router, vad får du för IPadress, grannar med samma kanal på WiFi...?

Är inte kvar hos min kompis så svarar kommer bit för bit. Version på osx är iaf 10.6.3 tror jag. Internetet är endast kopplat till honom. Inga grannar. Var ser jag ip? Ska ringa honom ang. nätverksdiagnosen och får komplettera då. Vad menar du med vilken router? Märke???

Bästa vore om du var på plats och inloggad här.

Vi skulle i princip kunna hjälpa dig i realtid.

Jag ser som kenjon säger; kanalkrock på nätverket.
Man skulle ju kunna testa med en kabel till modemet om han kör trådlöst idag och försöka provocera fram felet.
Man får då gå in i nätverksinställningar och se till att det är rätt ipluttat för kabel - men det brukar vara en baggis.

1
Bevaka tråden