Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är du nöjd med storleken på iPhone?

Tråden skapades och har fått 103 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2012-02-21 08:41

Jag hade 3,7" i min gamla HTC Desire, nu har jag 3,5" i min 4S. Skulle inte ha något emot 4", men då ska upplösningen vara bibehållen. Upplösningen är viktigare än storleken.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-02-21 08:46

Jag vill inte ha en större iPhone. Vill de förstora skärmen får de använda sig av det utrymmet som finns. Jag är dock nöjd med storleken på skärmen idag.

Ursprungligen av _henrik_:

eller hur, har man inte lagt mist en kvarts miljon på ett hemmabiosystem spottar man i ansiktet på sean banans auteurskap.

+1

Jag har tyvärr ingen smartphone öht längre, men när jag hade iPhone tyckte jag storleken på telefonen var utmärkt. Gick precis ner i mina ganska små byxfickor på dom tajta jeansen. Angående skärmen så var min första tanke att dom gärna hade fått dra ut den ordäntligt til kanterna och även dra ut den på höjden. Efter lite funderande tror jag dock inte att man skulle nå ordäntligt när man använder den med enbart en hand. Jag ogillar starkt att behöva flytta över telefonen i vänsterhanden och peka med den högra. Föredrar att hålla min telefon i den högra handen och peka med tummen.

Angående film upplevelse så borde ju upplevelsen på filmen i första hand komma ifrån att filmen är välgord, inte p.g.a man sitter på en projektor. Upplevelsen är självklart annorlunda när jag sitter på min gamla 21" SDTV med mono ljud och ser än film än när jag är hos en kompis med 52" HDTV och surroundanläggning. Vill jag ha maximal film upplevelse går jag till en biograf. För att se en DVD film på kvällen med lite popcorn nedkrupen i sängen duger dock min lilla 21" SDTV alldeles utmärkt.

Angående musik måste det gå fullständigt utanför endel personers förstånd hur vissa kunde och fortfarande kan lyssna på stenkakor på en gammal trattgramofon. För mig handlar i första hand bra musik om hur ev melodier är komponerade, hur artisten sjunger, texten osv. Detta anser jag kommer fram oavsett om jag lyssnar på kassett, LP, CD, mp3 eller gramofon. I endel fall kommer ju dock vissa detaljer fram tydligare än andra, men är musiken bra kommer den ju vara bra oavsett om jag lyssnar på en välspelad kassett eller en LP på en stereo av högsta kvalité.

När/om vi sitter med glasögon som visar bilden åt oss i en storlek som förmodligen får 52" att uppfattas som liten finns nog risken att samma personer som inte förstår hur man kan sitta på en 21" SDTV inte kommer kunna förstå hur man kan sitta på en 52" HDTV. Upplevelsen av en film borde ju i första hand komma ifrån hur välgord den är, inte hur stor skärm eller hur bra ljudsystem man sitter på.

Senast redigerat 2012-02-21 09:27

Jag är nöjd med storleken på iPhonen. Tycker inte de ska göra den större. Möjligtvis kan de dra ut skärmen ända ut i kanten men storleken på telefonen är perfekt. Den går lätt ned i fickan och du kan göra allt med en hand. Så fort man måste använda två händer för att komma åt överallt på telefonen så tappar telefonen sin smidighet tycker jag.
Den samsungen på bilden, är det en riktig telefon eller är det någon förstoring eller liknande? Måste erkänna att den var fruktansvärt fin!
Men, om den är riktig - vem i all världen köper en telefon som du inte får ned i fickan? Sen när du väl ska använda den måste du använda bägge händerna för att använda den. Försök tryck uppe i något hörn på den telefonen utan att ta hjälp med din andra hand. Usch!

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2012-02-21 10:39
Ursprungligen av korthoga:

Jag är nöjd med storleken på iPhonen. Tycker inte de ska göra den större. Möjligtvis kan de dra ut skärmen ända ut i kanten men storleken på telefonen är perfekt. Den går lätt ned i fickan och du kan göra allt med en hand. Så fort man måste använda två händer för att komma åt överallt på telefonen så tappar telefonen sin smidighet tycker jag.
Den samsungen på bilden, är det en riktig telefon eller är det någon förstoring eller liknande? Måste erkänna att den var fruktansvärt fin!
Men, om den är riktig - vem i all världen köper en telefon som du inte får ned i fickan? Sen när du väl ska använda den måste du använda bägge händerna för att använda den. Försök tryck uppe i något hörn på den telefonen utan att ta hjälp med din andra hand. Usch!

Man använder ju stylus, så du måste ju ändå använda två händer.....

Som jag skrev i tråden

http://www.99.se/aktuella-rykten/290287-nasta-iphone-modell-hur-att-ut.html

Så tycker jag inte att skärmen skall bli större och telefonen skall behålla sin storlek ..

Jag tycker att telefonen skall bli mindre å skärmen skall behålla sin storlek

Ursprungligen av gotfredsen:

Som jag skrev i tråden

http://www.99.se/aktuella-rykten/290287-nasta-iphone-modell-hur-att-ut.html

Så tycker jag inte att skärmen skall bli större och telefonen skall behålla sin storlek ..

Jag tycker att telefonen skall bli mindre å skärmen skall behålla sin storlek

Den där bilden har man hunnit bli lagom trött på. Finns det bara en storlek på händer och i så fall, har alla så där små tummar? Jag har absolut inga "dassalock" till händer, men jag har inga problem att nå hela iPhoneshärmen och minst en tum utanför när jag håller den i en hand. Det roligaste är nästan att argumentationen är mer eller mindre den samma som man hörde från androidanvändare innan de fick multitouch. Vi vill inte ha multitouch för då kan man inte använda telefonen med en hand längre. Och hur pinch-to-zoomar du när du håller telefonen med en hand?

Som sagt, ipodar, datorer och skärmar har Apple erbjudit i olika storlekar, varför ska just iPhonen vara "One size fits all"? Jag förstår att produktionen säkert blir betydligt billigare, men det bryr jag mig väldigt lite om.

Ursprungligen av Johan Nilsson:

Som sagt, ipodar, datorer och skärmar har Apple erbjudit i olika storlekar, varför ska just iPhonen vara "One size fits all"? Jag förstår att produktionen säkert blir betydligt billigare, men det bryr jag mig väldigt lite om.

Om du är seriös i din fråga så kan jag ge ett seriöst svar .. eftersom jag är iOS utvecklare sedan flera år tillbaka

What to do with all those extra pixels?

Bjango beskriver det väldigt bra i sin artikel å allt handlar om Apples syn på kvalité ... till skillnad mot vad Google eller Microsoft syn på kvalité är

Citat:

Ahead-of-time resolution independence

The best quality results—and the method Apple chose for the iPhone 3GS to iPhone 4 transition—comes from prerendered images, built for specific devices at specific resolutions. Bespoke designs for each required size, if you will. It’s more work, but ensures everything always looks as good as possible.Apple chose to double the iPhone’s resolution exactly, making scaling even easier (quite different to Google and Microsoft’s messy approaches, proving yet again that controlling the entire stack has huge advantages).

Ursprungligen av gotfredsen:

Om du är seriös i din fråga så kan jag ge ett seriöst svar .. eftersom jag är iOS utvecklare sedan flera år tillbaka

What to do with all those extra pixels?

Bjango beskriver det väldigt bra i sin artikel å allt handlar om Apples syn på kvalité ... till skillnad mot vad Google eller Microsoft syn på kvalité är

Jo, men det där handlar om upplösningen, inte storleken på skärmen. Eller missar jag något problem som uppstår om man skulle förstora skärmen till 4" och behålla samma upplösning?

Fast man kanske går under vad Apple kallar retina display då.

Ursprungligen av PeeMaN:

Bara för att det är högupplöst betyder inte det att upplevelsen är bra och det är ju just det jag försöker säga.

Näe, men upplösningen gör en viktig skillnad till det bättre i detta fall. Att se film på iPhone 4 vs äldre modeller är *stor* skillnad och påverkar definitivt upplevelsen, speciellt när man gör det på nära håll. Med den gamla skärmen så stör jag mig påtagligt på att det inte är så detaljerat som jag skulle vilja, att jag ser pixlarna för tydligt etc. Med Retinaskärmen är det en annan femma. Det är ju just det jag försöker säga.

Ursprungligen av PeeMaN:

Det är ingen vidare bra upplevelse att sitta med en 3,5tums skärm och hålla upp framför ansiktet.

Bara ljudet är bra, videon är välkodad och skärmen är nära så är det en tillräckligt bra upplevelse, är min erfarenhet.

Ursprungligen av PeeMaN:

Du måste ju bara skojja med mig, du kan ju inte vara allvarlig?

Jag skojar inte. Jag har växlat mellan 46 tums LCD + hembioanläggning i vardagsrummet och iPhone + bra lurar i sängen när jag tagit mig igenom lite olika tv-serier och jag menar på fullt allvar att telefonen kan ge tillräckligt god upplevelse för att jag ska leva mig in i det jag ser på, på samma sätt som i soffan. Jag kan "försvinna in i" filmen så att säga, vilket är ett bra betyg.

Ursprungligen av PeeMaN:

Även hur folk kan göra det övergår mitt förstånd ja. Om jag får välja mellan att lyssna på musik i apples lurar och inte lyssna alls blir det helt klart det sistnämnda.

Anade det

Ursprungligen av PeeMaN:

Jag förstår hur du menar, och är beredd att hålla med till viss del. men det är inte alls samma upplevelse. En 50tums teve står still på sitt stativ/sitter fast på väggen hela tiden. Det gör inte en mobiltelefon. i 9/10 fall sitter man och håller i den, och då skakar handen, man måste byta position och så vidare.

Jo, jag föredrar tv-soffan om jag får välja (speciellt om man ska äta något samtidigt ) Men i mitt fall när jag ligger i sängen och håller stadigt i skärmen med båda händerna och låter den vila på täcket framför mig så går det hyfsat bra. Att sitta på en skakig buss eller liknande skulle jag däremot inte gilla lika mycket, främst för att jag nog skulle ha skärmen för långt ifrån ansiktet (däremot kan en bärbar dator + lurar ge en bra upplevelse i en sådan situation).

Men jag tror vi kan släppa det sidospåret nu, ville bara förklara att jag faktiskt på allvar fått ut en bra upplevelse av video på iPhone 4, vilket förvånade mig själv också till en början (hade ungefär samma inställning som du innan, men att ha barn får en att testa nya vägar... ).

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2012-02-21 12:37

Jag skulle gärna se en iPhone med typ 3,8"- 4.0" -skärm.

Jag gillar min iPhones storlek. Den är stor och liten samtidigt. Jag har dessutom halvsmå händer, så det blir mer lätthanterligt för min del. Brukade önska en större skärm, men retinaskärmen fyller mer än man tänker på så jag har ändrat min åsikt på den punkten.

För mig kan den bli större - typ 10%.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-02-21 13:27

4" känner jag är absolut max (för mig personligen) för en telefon. Har även en Sensation XL och den är fruktansvärt otymplig, framförallt tycker jag att man ska kunna sköta en telefon med enhandsfattning och där går jag till och med bet på en S2:a.

Jag bröt ut filmdiskussionen i en separat tråd: http://www.99.se/iphone/293227-hur-film-pa-liten-iphone-skarm.html

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2012-02-21 14:39

Jag har en Galaxy Nexus 4.65". När jag håller i andra telefoner känns det nu som att jag når runt hela mobilen och får ett väldigt obekvämt grepp. Det handlar väldigt mycket om vanesak, men även storlek på händer och behov. Inget är optimalt för alla..

3,7-3,8" skulle skärmen kunna få vara. Mitt beteende gällande mobilsurf ändrades markant när jag fick min iPhone 4. Klockren skärm och en snabb lur. Nu saknas det bara en större skärm så har jag en mobil webbrowser som passar mitt behov.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2012-02-21 15:05

Precis... när iPhone kom så var den enligt många kritiker alldeles för stor för att vara en mobiltelefon. (Å någon smartphone var det ju inte heller ). Det finns en anledning att man valde just 3.5". Nu helt plötsligt så ska man däremot ha så stor telefon som möjligt. Ju större desto bättre. Nej tack... 3.5" är den gyllene kompromissen på mobiltelefonsskärmar. Lagom att ha i fickan och inte för liten att surfa eller se på film på heller.

Samsungen däremot... perfekt storlek... som skärbräda om man ska ut i bushen och campa en vecka.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2012-02-21 16:47

Jag tycker det vore grymt om skärmen skulle gå hela vägen ut till kanten, men den får inte bli större.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-21 17:19

Jag tycker iPhone är perfekt som den är, går ner i fickan, passar i handen o.s.v, men visst skärmen skulle kunna gå längre ut mot kanterna utan att det stör. Om nu Apple skulle komma med en iPhone med större skärm så skulle jag väl anpassa mig rätt snabbt Det handlar så mycket om iOS för min del.

Samma som många andra, vill inte ha en större telefon, och det innebär att också skärmen är okej som den är. Vill jag ha något större finns ju iPad.

För mig handlar en iPhone om en nätansluten handdator med inbyggd kamera/videokamera - som man ALLTID har med sig. Jämt. En iPad är inte en sådan manick. Eftersom jag kör med bälteshölster (jo, det är ju löjligt men jag är en praktisk man som slutade bry mig om look/stil för många, många år sedan - jag är numera fri - och har man ändå ett hölster så kan iPhonen vara större - det är skit samma liksom. Jag ändrar mig till 20% större - då kan jag på alvar läsa böcker på den också. En sådan handdator skulle vara ultimat för mig.

(hölster gör också att man slipper ens fundera på att förstöra den vackra designen med bumpers - mina iPhones är i mint condition när jag ger bort dom efter två år

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-02-21 19:17

Lite roligt att debatten för något år sedan handlade om att Apple måste släppa en mindre iPhone, då originalet var för stor. Nu är det tvärtom, många som yrar om att iPhone måste släppa en större iPhone, då några konkurrenter som inte kan tävla med iPhone satsat på att sticka ut med storlek, 4G, 3D-skärmar och gud vet vad.

Storleken på iPhone är perfekt. Den passar inte alla, men de flesta. Apple har aldrig försökt tillgodose alla.

edit: ser nu att Spooky skrivit mer eller mindre samma sak, och hunnit före.

Ursprungligen av ibish:

Storleken på iPhone är perfekt. Den passar inte alla, men de flesta. Apple har aldrig försökt tillgodose alla.

Därför fick vi iPod, iPod mini, iPod shuffle, iPod nano och iPod touch.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-02-21 20:13

iPod fram till Touch var inte en plattform i sig. Det var musik via iTunes, som sköttes via datorn som var plattformen. Det vill säga iTunes i kombination med iPod dittan och iPod dattan.

Nu är det iOS som är plattformen. Hur mycket har skärmstorleken på iPod Touch ändrats sen den kom?

Ursprungligen av Johan Nilsson:

Därför fick vi iPod, iPod mini, iPod shuffle, iPod nano och iPod touch.

Ursprungligen av ibish:

iPod fram till Touch var inte en plattform i sig. Det var musik via iTunes, som sköttes via datorn som var plattformen. Det vill säga iTunes i kombination med iPod dittan och iPod dattan.

Nu är det iOS som är plattformen. Hur mycket har skärmstorleken på iPod Touch ändrats sen den kom?

Vet inte om jag riktigt greppar vad du menar, men jag syftade på att Apple inte alls "aldrig försökt tillgodose alla". Om det nu inte var iPodarna som var plattformen utan musiken via iTunes så finns det till och med för Windows.
Men om det bara handlar om skärmstorlekar och plattformar så finns det en hel del olika skärmstorlekar att välja mellan när det handlar om OsX.

One size fits all-tänket kom med iPhonen och hängde med till iPaden.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-02-21 20:19

Större skärm? Nej tack

Nöjd med din iphone? Ja

Större iPhone?
Nej

Större skärm?
Ja

Skulle vara coolt om dom släppte en iPhone Big - typ 70x130 mm (vanlig är 58x115 mm) - för oss som använder iPhone tungt som arbetsverktyg och skiter i att grejer inte går in i jeansfickan - som inte ens har jeans (utan snarare militärbyxor med många fickor, benfickor och hölster) :-D. Den kunde också gärna vara mil-specad :-).

Bevaka tråden