Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stannar vid äpplet - hårddisken trasig?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-02-15 20:03

Hej!
Jag vet att det redan finns liknande trådar, men eftersom vissa saker skiljer sig vill jag inte blanda mig i någon annans tråd med mitt problem.

För några dagar sedan blev datorn väldigt långsam och tänkte mycket på enkla kommandon, till slut stod den bara och tänkte utan att något hände. Jag blev tvungen att stänga av på knappen. När jag startar stannar den direkt på grå skärm med äpple och snurrande hjul (som om den tänker), sedan händer inget mer (har låtit den stå över natten).

Detta har jag testat/gjort:

* Safe mode. Har testat att hålla ner shift vid start. Då kommer en stapel under äpplet, men den försvinner innan den blir full. Funkar alltså inte.

* Har testat att hålla nere alt vid start och välja Macintosh HD. Ingen skillnad.

* Har startat från installationsskivan. Första gången hittade den inte min hårddisk, men efter att ha reparerat den så kan jag nu välja den som installationsenhet. Jag kan dessutom bläddra bland mina filer i "skivverktyg".

* Hårdvarutest. Har kört det utökade testet och den hittar inga fel.

* cmd+s: fsck -yf
Ger disk0s2: I/0 på rad 10.

Har ni tips på något annat jag kan göra? Jag misstänker att disken är trasig (trots hårdvarutestet) men vill inte så gärna köpa ny i onödan (datorn är bara 15 månader och jag har redan fått köpa ny el-adapter). Dessutom vill jag inte förlora vissa filer. Det känns frustrerande eftersom jag kan se filerna i "skivverktyg" men hittar ingen funktion för att rädda dem. Vad tycker ni att jag ska göra? Jag har inte tillgång till någon annan mac (dock en iphone, men räknar inte med att denna skall lösa mina problem).

Jag är tacksam för alla typer av råd och tips.

Om du har TimeMachine med extern hårddisk (vilket jag varmt rekommenderar ALLA att ha) så kan du prova att sätta formatera hårddisken och återskapa Macen via TimeMachine. Om inte hårddisken är paj så är det nog sytemet som blivit korrupt på nåt vis. Den hittar ju hårddisken och en systemmapp eftersom äpplet visas och sedan "snurrsymbolen".

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-02-15 22:05

Antar att jag inte har TimeMachine eftersom jag inte vet vad det är. Jag är ganska okunnig på det här (det är min första mac). Jag vet egentligen inget, allt jag testat är sånt jag läst på olika forum.

Finns det verkligen inget sätt att spara filerna i min användarmapp trots att jag kan se dem i "skivverktyg"?

Ursprungligen av jool08:

Antar att jag inte har TimeMachine eftersom jag inte vet vad det är. Jag är ganska okunnig på det här (det är min första mac). Jag vet egentligen inget, allt jag testat är sånt jag läst på olika forum.

Finns det verkligen inget sätt att spara filerna i min användarmapp trots att jag kan se dem i "skivverktyg"?

TimeMachine är det inbyggda backup-programmet. Det ska du absolut börja använda. Alla hårddiskar ger upp förr eller senare.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-02-17 18:17

Jättebra med tips för framtiden men finns det någon som har tips om vad jag kan göra nu?

Om den är 15 månader så kan du ta det på garantin väl?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-02-19 23:30

Är inte standardgarantin ett år på dessa apparater?

Om du har köpte den som privatperson (inte företag) så har jag för mig att det ska vara tre år enligt konsumentköplagen. Men du måste kunna visa på att felet varit ursprungligt, dvs. att du inte varit inne och skruvat i datorn, eller typ hällt vatten på den eller tappat den i golvet...

Hittade nåt här:
Elektronikbranschen | Konsumentbestämmelser

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2012-02-20 22:14

Dock så gäller inte konsumentköpslagen för förbrukningsartiklar, vilka batteri och hårddiskar faller in under.
Endast AppleCare som ger garantitäckning på dessa delar efter 12 månader.

Ursprungligen av Stefan Swales:

Om du har köpte den som privatperson (inte företag) så har jag för mig att det ska vara tre år enligt konsumentköplagen. Men du måste kunna visa på att felet varit ursprungligt, dvs. att du inte varit inne och skruvat i datorn, eller typ hällt vatten på den eller tappat den i golvet...

Hittade nåt här:
Elektronikbranschen | Konsumentbestämmelser

Ursprungligen av smurf:

Dock så gäller inte konsumentköpslagen för förbrukningsartiklar, vilka batteri och hårddiskar faller in under.
Endast AppleCare som ger garantitäckning på dessa delar efter 12 månader.

Jag tror nog inte att hårddiskar faller under förbrukningsvaror. Det är rimligt att förvänta sig att en hårddisk håller åtminstone några år.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2012-02-20 08:06

Om du kan starta med startskivan så kan du ju välja att installera ett nytt system på den, utan att radera något. Då "borde" inga av dina vanliga filer försvinna från datorn.
Bästa hade ju varit om du hade haft en extern HD som du kunde installerat ett system på och startat från det, eller haft en annan Mac.
Om detta inte går får du lämna in den till reparation.

Men om den är 15 månader skulle jag ändå försöka tjata till mig en reparation.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-03-25 19:05

Nu gör jag ett sista försök att rädda den här maskinen innan jag går tillbaka till PC.

Jag köpte till slut en ny hårddisk och skruvade in den. Startar mha installationsskivan och väljer skivverktyg->partitionera.
Väljer: 1 partition och Mac OS Extended (journalförd).
Svaret blir: "Partitionering misslyckades. POSIX reports: The operation couldn't be completed. Cannot allocate memory".

Läste runt lite på internet. Användaren earteaga31 i denna tråd verkar ha exakt samma problem:
Replaced failed hard drive with Seagate ST9750420AS - Page 3 - Mac-Forums.com

Han pratar om att byta ut hela moderkortet. Jag har inte råd att lägga massor av mer pengar på den här maskinen. Den var i överkant av min budget redan från början och nu har jag redan köpt ny strömsladd och en ny hårddisk.
Har ingen aning om vad jag ska göra nu. Blir det soptunnan eller vet ni något som jag kan testa?

Ursprungligen av jool08:

Nu gör jag ett sista försök att rädda den här maskinen innan jag går tillbaka till PC.

Jag köpte till slut en ny hårddisk och skruvade in den. Startar mha installationsskivan och väljer skivverktyg->partitionera.
Väljer: 1 partition och Mac OS Extended (journalförd).
Svaret blir: "Partitionering misslyckades. POSIX reports: The operation couldn't be completed. Cannot allocate memory".

Läste runt lite på internet. Användaren earteaga31 i denna tråd verkar ha exakt samma problem:
Replaced failed hard drive with Seagate ST9750420AS - Page 3 - Mac-Forums.com

Han pratar om att byta ut hela moderkortet. Jag har inte råd att lägga massor av mer pengar på den här maskinen. Den var i överkant av min budget redan från början och nu har jag redan köpt ny strömsladd och en ny hårddisk.
Har ingen aning om vad jag ska göra nu. Blir det soptunnan eller vet ni något som jag kan testa?

Så jäkla newbie verkar du ju inte vara, du gör ju det mesta helt rätt.

Jag hade lämnat in den för koll hos ngn verkstad.

Vad är det för burk, ngt du kan byta Hårddisk i själv? iFixit har bra handledningar i ämnet.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-03-25 21:07
Ursprungligen av Goflorp:

Så jäkla newbie verkar du ju inte vara, du gör ju det mesta helt rätt.

Jag hade lämnat in den för koll hos ngn verkstad.

Vad är det för burk, ngt du kan byta Hårddisk i själv? iFixit har bra handledningar i ämnet.

Jag är newbie när det gäller mac men ganska van att lösa problem mha internet, men nu har jag kört fast.
Det är en macbook pro 13" från 2010. Jag bytte disken tidigare idag vilket alltså inte hjälpte eftersom jag inte kan partitionera den. Lagom surt att sitta med en extra disk nu.
Jag är rädd att det drar iväg kostnadsmässigt om jag lämnar in den. Men tycker du att jag skall gå till "Macoteket" eller lämna till någon random dator-snubbe som förmodligen är billigare?

Ursprungligen av jool08:

Jag är newbie när det gäller mac men ganska van att lösa problem mha internet, men nu har jag kört fast.
Det är en macbook pro 13" från 2010. Jag bytte disken tidigare idag vilket alltså inte hjälpte eftersom jag inte kan partitionera den. Lagom surt att sitta med en extra disk nu.
Jag är rädd att det drar iväg kostnadsmässigt om jag lämnar in den. Men tycker du att jag skall gå till "Macoteket" eller lämna till någon random dator-snubbe som förmodligen är billigare?

Lämna in den till någon som vet vad de gör. Billigt är inte alltid bra, sa horan som hade könssjukdom.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2012-03-26 13:19

Jag tycker det är lättare att formatera mha en hd-docka (finns hos Kjell & Co) och sedan sätta in den i datorn för installation av OS. Ibland har jag lyckats också genom att formatera som FAT och sedan formatera om till OSX...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-03-26 19:50
Ursprungligen av peanjo:

Jag tycker det är lättare att formatera mha en hd-docka (finns hos Kjell & Co) och sedan sätta in den i datorn för installation av OS. Ibland har jag lyckats också genom att formatera som FAT och sedan formatera om till OSX...

Jag testade att ta ur disken och stoppa den i en "USB-docka". Då gick det bra att partitionera disken och installera OSX. Sen fungerade allt som det ska. Alltså inget fel på disken.
Men när jag sätter tillbaka disken i datorn och startar så blir det precis som med gamla disken. Stannar på äpplet och snurran.
Har ni någon idé om vilken komponent i maskinen det är som felar?

Jag har tidigare gjort en tråd, som kanske kan vara till hjälp.

http://www.99.se/harddiskar-lagringsmedia/277735-sa-har-formatterar-nykopta-harddisk.html

minneskretsarna? klassiker att de felar.
Nu har du kanske inte rakt av möjlighet att prova med andra så det är ju ingen direkt hjälp.
/m

1
Bevaka tråden