Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Käka!

Tråden skapades och har fått 66 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Gjorde en efterrätt åt svärfar igår, han fyllde år. Blev en Sachertårta-bas i form av en kub, sedan choklad-doppade hallon och till allt detta en hallonsås! Det enda som jag lämnade utanför Sachertårtan var marmeladen, så egentligen en nötkaka med chokladglasyr var det som jag gjorde.

Ursprungligen av poseidon84:

Gjorde en efterrätt åt svärfar igår, han fyllde år. Blev en Sachertårta-bas i form av en kub, sedan choklad-doppade hallon och till allt detta en hallonsås! Det enda som jag lämnade utanför Sachertårtan var marmeladen, så egentligen en nötkaka med chokladglasyr var det som jag gjorde.

aningen OT kanske men jag har ätit Sachertårta på Hotell Sachers uteservering i Wien

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

aningen OT kanske men jag har ätit Sachertårta på Hotell Sachers uteservering i Wien

Samma här. Överskattat och överprisat tyckte jag.

Ursprungligen av pmarriott:

Samma här. Överskattat och överprisat tyckte jag.

Det var ett tag sedan så jag minns inte riktigt hur jag tyckte det var men det var en sån där grej som man SKA göra i Wien, liksom att äta schnitzel på Fieglmüller o dricka Mozartkaffe på Café Landtmann

  • Medlem
  • 2012-02-17 12:23

Chorizo och stuvade makaroner till lunch, exotiskt!

Tacosrester från gårdagen och en släng överbliven korv stroganoff. Ramsays inälvor hade exploderat om han hade sett det.

Idag blev det överbliven oxsvanssoppa till lunch. Fantastiskt gott och mättande! Och billig om man snålar med konjaken.

Här snackar vi slow food. Fräste ihop den i går morse och lät den stå och småputtra hela dagen. Den var färdig efter åtta timmar när jag kom hem från jobbet. Bara smaka av och servera med ett gott bröd.

Planen är att det ska bli Laxgryta ikväll...

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-02-17 13:50

Då var det dags att äta igen!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-02-17 19:06
Ursprungligen av joakimo:

Då var det dags att äta igen!
[ATTACH="CONFIG"]32053[/ATTACH]

Ser smaskens ut Vad kan det månne vara

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-02-17 21:56
Ursprungligen av CUBEIS:

Ser smaskens ut Vad kan det månne vara

Gammal hederlig köttfärssås spetsad med rotselleri.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-02-17 22:17
Ursprungligen av joakimo:

Gammal hederlig köttfärssås spetsad med rotselleri.

Alltid gott och mättande, jag river gärna morötter och svampar gärna ner min köttfärssås med champinioner, gör man en laddning har man mat ett par dagar i olika uppsättningar, garanterat

Rotselleri är också gott.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-02-17 22:32
Ursprungligen av CUBEIS:

Alltid gott och mättande, jag river gärna morötter och svampar gärna ner min köttfärssås med champinioner, gör man en laddning har man mat ett par dagar i olika uppsättningar, garanterat

Rotselleri är också gott.

Denna omgång genererade 1 stor portion + 5 matlådor som ligger i frysen. Gott enkelt och billigt.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2012-02-18 09:33

Ikväll blir det en sen alla hjärtans middag när ungarna lagt sig.

Tänkte oss svenska kräftor och västerbottenpaj ala Per Morberg och sedan blåmusslor med trippelfriterad potatis. Jag tyckte att det saknades en huvudrätt men vi blir nog mätta. Till efterrätt får vi se vad det blir.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-02-18 11:14
Ursprungligen av andas:

Ikväll blir det en sen alla hjärtans middag när ungarna lagt sig.

Tänkte oss svenska kräftor och västerbottenpaj ala Per Morberg och sedan blåmusslor med trippelfriterad potatis. Jag tyckte att det saknades en huvudrätt men vi blir nog mätta. Till efterrätt får vi se vad det blir.

<- Avundssjuk.

Själv har jag just gjort mig en omelett och en kanna kaffe.

Nu är det snart dags för omeletter med Mozzarella!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-18 12:48

Precis ätit en pizza till lunch, Quattro Stagioni. Nu dricker jag kaffe och njuter av helgen

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2012-02-18 14:21

Ärtsoppa och punch!

Ursprungligen av lasselu:

Ärtsoppa och punch!

Har aldrig förstått mig på den kombon

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-02-23 23:28
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Har aldrig förstått mig på den kombon

Do Yoy know what a punch is?

Ursprungligen av filuren:

Do Yoy know what a punch is?

jodå, alkohol, massa socker o viss ton av arrak. Simmigt o sötsliskigt, ok för sig eller till kaffe men m ärtsoppa!?

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-02-23 23:26

Idag blev det dragondoftande kycklingfilé med varmrökt skinka på cheddarostdoftande potatispuré och kall sås på crème fraichê med örter.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-02-24 02:46

Flæskesteg. Första gången jag gör det i gasugn. Blev riktigt krispig.

Jävulskt oinspirerad lunch i dag. Ett paket fake-ballerinakex av märket ICA.
Mår lite halvkass nu. Mitt tips är att inte käka det till lunch - köp de äkta från Göteborgskex istället.
Mår mycket bättre då

Ursprungligen av martinator:

Jävulskt oinspirerad lunch i dag. Ett paket fake-ballerinakex av märket ICA.
Mår lite halvkass nu. Mitt tips är att inte käka det till lunch - köp de äkta från Göteborgskex istället.
Mår mycket bättre då

Apropå det, drick aldrig mer än två Youngs Double Chocolate Stout om du ska flytande lunch.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-02-25 18:52

Fläskfilé i rosmarinsås. Ugnsgrillade rotfrukter.

Har just satt i mig en biff så blodig att när jag stack gaffeln i den sa den Muuuu!

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-03-24 22:28

Idag plockades grillen fram.

Det blev fläskfilé och ugnsgriljerad potatis med rödbetor och sval sås på crème fraîche och senap.

Igår kväll, lördag, hade jag några vänner över på middag. Jag bjöd på en Indisk curry m basmatiris o hembakt naan, yogurt m lime samt mango chutney. Till efterrätt åt vi glass, goda jordgubbar från spanien o ananas

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-03-25 15:59

Själv lagade jag min favorit igår till mig och fjällan - Fläskfilé med ädelostsås. Löjligt gott!

Recept

- En fläskfilé
- En ädelost (en sådan där tårtbitsformad Kvibille ädelost)
- Vitlök
- Rödvin
- 5 dl grädde
- Jasmineris

Skär upp fläskfilén i 1-1,5 cm tjocka skivor och stek upp den. Samtidigt så värmer du upp grädden i en kastrull och smular i ädelosten, se bara till att det inte blir så varmt att det börjar koka, samt att du pressar ner önskad mängd vitlök. När köttet är stekt så håller du i lite vin i den varma pannan i några sekunder och häller sedan ner detta i kastrullen med såsen, så får du med stekspad också. Lägg upp köttet i en ugnsform och när osten har fördelat sig bra i kastrullen så häller du såsen över köttet i ugnsformen för att sedan sätta den i ugnen på 225 grader i ca 20 minuter. Under tiden den smaskar till sig där så kokar du riset och sedan är det klart!

Voilá, smaskens!

Bevaka tråden