Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Användandet av låsta offentliga API:er

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag är utvecklaren bakom några av Sveriges populäraste flygappar för iOS. Flygapparna fungerar med en server sida som parsar en webbsida med flyg informationen och hänvisar det tillbaka till appen i rätt format.

Nu hade jag lite tråkigt häromdagen och tänkte ge mig på det stora försöket att lista ut hur Swedavia's appar hämtar information från ett API och hur de kommer åt det.
Till min stora förvåning så tog mig det mindre än 5 min att lista ut och fick fram både användarnamn och lösenord till deras API.

Nu är min fråga: Får jag använda mig utav det. Om jag inte har förstått det fel så är Swedavia statligt ägd och (en vän berättade att) de får då alltså inte "äga" något. Därmed skall de vara transparenta och skall jag kunna använda deras API utan någon legal tvist som kan uppstå.

Nu är det så att om jag skulle välja att använda deras API så skulle jag varken modifiera eller spara information, därmed inte heller något brott mot upphovsrättslagen.

Huvudsaken är att jag inte vill göra något olagligt, heller inte vill hamna i någon tvist senare. I slutändan vill jag göra livet lättare för andra, vilket Swedavia hitintills inte vill verkar det som.
Det jag egentligen skulle behöva är en IT/Webb jurist, men vart hittar man såna?

Så, fråga är:
- Fast de skyddar med basic username/password, får jag använda deras API utan deras officiella medgivande. Om inte, vad skulle konsekvenserna vara.
- Vart hittar man en IT/Webb jurist, någon som har någon de kan rekommendera?

Mvh,
Paul Peelen

Tråden flyttad till rätt forumdel.

/Mod

Vad menar du med "offentliga"?

Sätter du likhetstecken mellan statligt ochtillgängligt för alla?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-11-28 17:51

Gå till juristutbildningen på närmsta universitet och be att få prata med någon om IT-rätt. Det borde vara en bra inkörsport.

  • Medlem
  • Kiruna
  • 2011-11-28 17:59
Ursprungligen av ppeelen:

Om jag inte har förstått det fel så är Swedavia statligt ägd och (en vän berättade att) de får då alltså inte "äga" något. Därmed skall de vara transparenta och skall jag kunna använda deras API utan någon legal tvist som kan uppstå.

Givetvis får staten äga saker, såväl materiella som immateriella. Staten äger en oerhörd mängd saker, bl a pengar, som alla vi medborgare inte har rätt att tillgå direkt.

Ursprungligen av ppeelen:

Nu är det så att om jag skulle välja att använda deras API så skulle jag varken modifiera eller spara information, därmed inte heller något brott mot upphovsrättslagen.

Det har inte med att spara eller modifiera att göra, utan att (åter)publicera, vilket är just det du avser göra.

Ursprungligen av ppeelen:

Fast de skyddar med basic username/password, får jag använda deras API utan deras officiella medgivande. Om inte, vad skulle konsekvenserna vara.

Det skulle definitivt falla inom reglerna för dataintrång. (4 kap. 9 c § brottsbalken)

Notera dock att jag ej har någon form av juridisk utbildning, varför givetvis det bästa är att kontakta en jurist, som du själv skriver.

Som många redan har svarat så är inte statligt det samma som offentligt. Rent generellt kan man säga att statliga bolag INTE faller inom ramen för t.ex. offentlighetsprincipen, rätt till partsinsyn etc. etc.

Enklast är faktiskt att betrakta dem som privata, vilket inte bara har nackdelar, bland annat så kan det vara lättare att få tillstånd att använda data från en privat aktör.

Kontakta dem och fråga till att börja med.

1
Bevaka tråden