Mitt problem orsakades förmodligen av eller i samband med 10.7.1 uppdateringen och fortgår även under 10.7.2

Det yttrar sig i att vissa program - endast signerade Apple verkar det som, inte svarar.

Safari, Textredigerare, Förhandsvisning, Skivverktyg etc. fortsätter hoppa i dockan när man klickar på dem. Safari öppnas visserligen men vägrar ladda några sidor. I andra webbläsare som Chrome eller firefox fungerar det dock. Utan dessa kärnfunktioner blir datorn väldigt svårarbetad. En del program öppnas efter ca 45 minuter men är väldigt benägna att dänga upp badbollen för varje moment man utför.

Min första tanke var att detta har med skrivbehörigheter att göra och eftersom skivverktyg vägrar starta fick jag använda recovery mode för att få igång det. Till min lycka radades mängder med skrivbehörighetsfel upp och dessa reparerades utan några problem. När jag kom in i systemet igen kvarstår problemet med att program inte vill starta. Jag slängde plist-filer till individuella program i biblioteksmappen, men inte heller då förändrades något.
Jag inväntade 10.7.2 för att se om detta skulle avhjälpa, men samma sak bortsett från att programuppdateraren numera lider av samma sjukdom.

Lion har morrat på hur bra som helst innan 10.7.1 och jag ska inte svära på att det var just denna uppdatering som gjorde det, men visst känns det troligt.

Jag har närmare 1.7TB data på datorn och vill väldigt gärna lösa detta utan ominstallation då det med all säkerhet kommer att ta en helg att återskapa allt ink. program etc.

Datorn det gäller är en 2.8Ghz Intel Core i7, 27" iMac, 8GB 1067Mhz Ram.

Finns det någon där ute som varit med om samma sak, eller kan tipsa om en eventuell lösning så är jag oerhört tacksam för tiden du vill lägga ner på att hjälpa mig.