Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Seg som bara den efter Lion-installation

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2011-10-03 10:10

Hej
Jag har aldrig haft problem med MAC - har älskat min iMac sen jag bytte från PC. Första gången jag är riktigt less på det är nu efter Lions installationen. Den är så seg så det finns inte! Min maskin har 3.06 processor (Intel Core 2 Duo) med 4GB minne.

Safari hänger sig, finder likaså osv...

Finns det någonstans där man kan total-tömma minnet eller på något sätt fixa detta problem.
Kan man ner-gradera maskinen helt annars?
Mycket tacksam för hjälp

Ursprungligen av Mrnicoo:

Finns det någonstans där man kan total-tömma minnet eller på något sätt fixa detta problem.

Vad menar du med "total-tömma minnet"? Menar du att radera hårddisken?

Ursprungligen av Mrnicoo:

Kan man ner-gradera maskinen helt annars?

Det ämnet diskuteras redan här...
http://www.99.se/mac-os-x/289848-hur-nedgraderar-fran-lion-till-snow-leopard.html
...så den diskussionen behöver vi inte ta en gång till.

  • Medlem
  • 2011-10-03 10:49
Ursprungligen av Mrnicoo:

Hej
Jag har aldrig haft problem med MAC - har älskat min iMac sen jag bytte från PC. Första gången jag är riktigt less på det är nu efter Lions installationen. Den är så seg så det finns inte! Min maskin har 3.06 processor (Intel Core 2 Duo) med 4GB minne.

Safari hänger sig, finder likaså osv...

Finns det någonstans där man kan total-tömma minnet eller på något sätt fixa detta problem.
Kan man ner-gradera maskinen helt annars?
Mycket tacksam för hjälp

Ta back-up på allt du vill spara, starta Lion medelst USB-minne, radera hårddisken och gör en helt ny installation. Glöm inte att även nollställa PRAM!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-10-03 13:00
Ursprungligen av Korsriddaren:

Ta back-up på allt du vill spara, starta Lion medelst USB-minne, radera hårddisken och gör en helt ny installation. Glöm inte att även nollställa PRAM!

Men innan man tar till något så drastiskt kan det vara värt att testa att bara skapa ett nytt användarkonto. Fungerar programmen bättre hos den nya användaren så vet man att det förmodligen är någon inställning som blivit felaktig.

  • Medlem
  • 2011-10-03 14:19
Ursprungligen av jahve:

Men innan man tar till något så drastiskt kan det vara värt att testa att bara skapa ett nytt användarkonto. Fungerar programmen bättre hos den nya användaren så vet man att det förmodligen är någon inställning som blivit felaktig.

Ja, det kan också vara en god idé.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2011-10-03 11:08

Min iMac med Core 2 Duo är snabbare än någonsin med Lion. Men då hade jag 8 gb ram som jag nu uppgraderat till 16. 4 låter extremt lite. Om du får upp badbollen ofta och den bara snurrar och snurrar måste du ha mer ram. Om program "hänger" sig eller kraschar regelbundet så är en formatering och ominstallatio värt att testa.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2011-10-03 12:09
Ursprungligen av Mrnicoo:

Finns det någonstans där man kan total-tömma minnet

Memory sweeper pro i app store kostar 7kr och frigör mer minne

Fast.....Lion är segare, iallfall på maskiner med 4Gig minne eller mindre.. En av dom stora bovarna är : Safari, om du haft safari igång en tid med lite flikar så äter den upp minnet fortare än du hinner säga firefox. Har samma problem på min iMac..

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2011-10-03 15:29

Min iMac är också seg som sirap efter Lion ren installation. Fattar inte vad det kan vara. Bara att logga in tar 3-4 minuter innan datorn ens går att använda. Fler än två användare åt gången är bara att glömma. Skall jag byta användare tar det lätt två minuter innan det ens händer något. Har kört TechTool men HD'n verkar OK likaså mina 8 GB minne. Modell iMac i7 2,8 GHz.

En sak som förlänger omstart är ju att Lion by default gör resume på alla "states" på applikationer, tar ett tag att starta upp alla program som var igång tidigare ( innan omstart / avstängning )..

Stäng inte av datorn då? Vila....

Ursprungligen av wilhelmsson:

Stäng inte av datorn då? Vila....

Precis men glöm inte att starta om Safari då och då.....

  • Medlem
  • International user
  • 2011-10-04 11:06

Kan man återskapa den gamla versionen å bli av med denna skiten tills de löst alla buggar. Jag har en time capsule så jag borde ha alla gamla backuper. Någon som vet?

Ursprungligen av Mrnicoo:

Kan man återskapa den gamla versionen...

Om du tittar i inlägg #2, så finns där en länk till en tråd som handlar om att gå tillbaka till Snow Leopard. Det är bättre att fortsätta den diskussionen där, så slipper vi ha samma sak på två ställen.

/Mod

1
Bevaka tråden