Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Egna kategorier i typsnittsmenyn

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-20 15:50

Hej!

Jag undrar om det finns något sätt att göra egna kategorier i typsnittsmenyn. A-Ö passar väldigt dåligt för min del, jag skulle vilja dela in menyn i olika projekt/uppdrag istället. Finns det något program eller inställning som fixar en sådan sak?

Typsnittsmenyn i vilket program? Eller menar du generellt, i alla program?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-20 18:30
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Typsnittsmenyn i vilket program? Eller menar du generellt, i alla program?

De program det är viktigast i är Illustrator och Photoshop. Men det vore ju toppen om det gick i alla program. Just nu är menyn en riktigt sorglig röra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-20 22:33

Använd ett fothantersingsprogram och aktivera fonterna du behöver istället. Mycket bättre samt gör systemet bra mycket mer stabilt.

Gratisversionen av LinoType Fontexplorer X supportas visserligen inte längre, men gör det du önskar. Kan vara svårt att hitta nedladdningslänkar nuförtiden. Kanske denna? Download Linotype FontExplorer X 1.2.3 Build 833 Free - Linotype FontExplorer X - Font management software - Softpedia
Funkar fint under 10.6.

Här är hemsidan för pro-versionen: Current Versions

Ursprungligen av johan_tanying:

...gör det du önskar...

Nja, inte riktigt...

Man kan ju bygga upp grupper av typsnitt inne i FontExplorerer, och man kan aktivera eller avaktivera hela grupper. Men alla typsnitt som är aktiverade visas ju fortfarande i bokstavsordning inne i typsnittsmenyerna i respektive program. Där ser man inte samma gruppindelning.

Ursprungligen av johan_tanying:

...Funkar fint under 10.6...

Funkar fint under 10.7 också, trots att programmet inte supportas längre.

  • Medlem
  • 2011-09-24 21:59

Finns det något sätt att sköta detta i InDesign utan extraprogram eller pluggar?

sånt här var ju enkelt att göra i system 9....
Allt var inte sämre förr
/martin

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-12 18:40

Tack ska ni ha för alla svar. Kanske en idé för en duktig programmakare. Behovet verkar finnas!

1
Bevaka tråden