Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

När kommer Firewire -> Thunderbolt adapter?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-09-16 19:09

Hej,

Funderar på en MacBook Air, för att ha en lätt o smidig dator att ta med sig.

Ibland vill jag nog också redigera film på den, från en "gammal" DV-kamera som har firewire-utgång. Någon firewireanslutning har ju inte nya MacBook Air, dock en s k Thunderbolt-anslutning.

Sonnet har en firewire till Thunderbolt adapter på sin hemsida, men inget pris o den verkar inte finnas att köpa någonstans vad jag kan hitta. Någon som vet om denna kommer att bli verklighet eller bara en snygg bild på en websida ?

  • Medlem
  • 2011-09-16 19:18

Du menar givetvis Thunderbolt -> FIrewire, eftersom konvertering åt andra hållet inte är möjligt. Här finns uppgifter om att Belkin har en liknande hubb på gång, men det finns dock inget pris eller datum.

Belkin Shows Off Upcoming Thunderbolt Express Dock - Mac Rumors

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-09-16 19:41

Ok, får hoppas det händer snart.

Såg nu att Sonnet redan säljer en Expresscard/34 adapter för Thunderbolt, där man kan välja olika expresscards för olika typer av anslutningar. En ganska klumpig o dyr lösning, ca 210 dollars för firewire 400 varianten, drygt 1300 i svenska kronor...

  • Medlem
  • 2011-09-16 19:58
Ursprungligen av ThomasW:

Ok, får hoppas det händer snart.

Såg nu att Sonnet redan säljer en Expresscard/34 adapter för Thunderbolt, där man kan välja olika expresscards för olika typer av anslutningar. En ganska klumpig o dyr lösning, ca 210 dollars för firewire 400 varianten, drygt 1300 i svenska kronor...

Detta kort passar dock bara i MBP 17" förmodar jag då det är den enda (mig veterligen) datorn med Exressscard.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-09-16 19:26

Vad jag är ute efter är att kunna överföra DV video från min firewire videokamera till MacBookens hårddisk, via Thunderbolt. Är detta möjligt ?

Ursprungligen av ThomasW:

Vad jag är ute efter är att kunna överföra DV video från min firewire videokamera till MacBookens hårddisk, via Thunderbolt. Är detta möjligt ?

Det är möjligt med adaptrar från Sonet och ex. den hub från Belkin som Dalle länkade till.

Bara vänta på att de skall släppas.

TomasW menar att det finns en Thunderbolt till Expresscard-adapter. Se Sonnet - Echo ExpressCard/34 Thunderbolt Adapter

1
Bevaka tråden