Spillde vin över datorn

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Motala
  • 2011-09-10 23:13

Hej,

Ytterligare en spilltråd. Min flickvän råkade spilla ett halvt glas vin över min dryga månaden gamla MacBook Pro, den står just nu och torkar (stängde av direkt och var snabb med att torka upp med papper). Körde lite med hårtork/fläkt igår och lade slutligen på lite ris för att suga ut vätan.

Men nu till den egentliga frågan: Min garanti är alltså helt körd nu eller? Inget snack om saken? Min tanke var att köpa till Applecare när det första året var slut nämligen, men det kanske inte är något att överväga ens?

Kan det vara så att man har tur och spillet inte "syns"? De har ju någon typ av papper under tangentbordet som reagerar på vätska, går det lämna in och kolla om detta har blivit "triggat"? Förhoppningsvis klarar sig datorn då vinet kom i övre högra hörnet (där superdriven sitter), men ändock så har väl förmodligen vätskeskyddet triggats..

Om jag byter tangentbord, nollställs detta och garantin fortsätter gälla?

Hur funkar det med allrisksförsäkring om datorn faktiskt funkar efter att den torkat? Kan man få ut en ny dator ändå?

Det lär garanterat hamnat vin där det inte ska finnas vin.

Funkar den som den ska, skulle jag inte gjort något mer.
Funkar den inte, eller något strular (tangentbordet segt t.ex. eller nåt), kör det på hemförsäkringen (drulle/allrisk).

Mitt råd iaf.

Att ta den till ett servicecenter kommer att kosta, garantin är ju körd så du kommer iaf att åka på en undersökningskostnad.

Ursprungligen av qom:

Hej,
Ytterligare en spilltråd. Min flickvän råkade spilla ett halvt glas vin över min dryga månaden gamla MacBook Pro, den står just nu och torkar (stängde av direkt och var snabb med att torka upp med papper). Körde lite med hårtork/fläkt igår och lade slutligen på lite ris för att suga ut vätan.
Men nu till den egentliga frågan: Min garanti är alltså helt körd nu eller? Inget snack om saken? Min tanke var att köpa till Applecare när det första året var slut nämligen, men det kanske inte är något att överväga ens?
Kan det vara så att man har tur och spillet inte "syns"? De har ju någon typ av papper under tangentbordet som reagerar på vätska, går det lämna in och kolla om detta har blivit "triggat"? Förhoppningsvis klarar sig datorn då vinet kom i övre högra hörnet (där superdriven sitter), men ändock så har väl förmodligen vätskeskyddet triggats..
Om jag byter tangentbord, nollställs detta och garantin fortsätter gälla?
Hur funkar det med allrisksförsäkring om datorn faktiskt funkar efter att den torkat? Kan man få ut en ny dator ändå?

Ta kontakt med ditt försäkringsbolag, om du har en allriskförsäkring på din hemförsäkring. De kommer mest troligt att anse att den är så pass ny att du får ersättning för att köpa en ny Macbook Pro (minus självrisk på 1 500kr så klart). Det är bättre än att chansa på att den ska fortsätta att fungera. Garantin kan du glömma, om det vid ett serviceärende visar sig att du har spillt något i den.

Garantin ersätter fabrikationsfel inte "klantighet". Har du en hemförsäkring av något slag kan du försöka med den eller så får den som orsakade skadan ersätta dig.

• Medlem
  • Motala
  • 2011-09-10 23:52
Ursprungligen av hummel:

Garantin ersätter fabrikationsfel inte "klantighet". Har du en hemförsäkring av något slag kan du försöka med den eller så får den som orsakade skadan ersätta dig.

Känns lite sådär att tvinga min flickvän att lägga ut 20k dock..
Ångest med en så dyr pryl som garantin är helt väck på..

Ursprungligen av qom:

Känns lite sådär att tvinga min flickvän att lägga ut 20k dock..
Ångest med en så dyr pryl som garantin är helt väck på..

Har du alltså ingen allrisk på din hemförsäkring?

• Medlem
  • Motala
  • 2011-09-11 00:03

Korrekt, jag kollade precis och vi har inte tecknat det än, har slagit mig många gånger men aldrig gjort.
Otroligt oskönt så här i efterhand såklart, suck..

Ursprungligen av qom:

Korrekt, jag kollade precis och vi har inte tecknat det än, har slagit mig många gånger men aldrig gjort.
Otroligt oskönt så här i efterhand såklart, suck..

Då får du nog bita i det sura äpplet och dra lärdomen att inte ha dator och vin i närheten av varandra.

Förhoppningsvis har den inte tagit mer skada än att den fungerar smärtfritt trots lite vätska. Då kanske du klarar dig länge. Annars återstår väl lagning på egen bekostnad eller köpa en ny dator.

1. Tråden flyttad till rätt forumdel. Tänk på var ni lägger era trådar.

2. Första inlägget inleds med "Ytterligare en spilltråd...". Och eftersom du uppenbarligen känner till att det redan finns många trådar i ämnet, så undrar jag: Vad är det som gör det här spill-tillfället så unikt att det behövdes en ny tråd? Varför inte fortsätta här, eller här, eller här, eller här, eller här, osv osv osv...
Jag är nyfiken - svara gärna via PM.

3. Tråden är så pass lång nu, så jag vill inte börja slå ihop trådar nu. Men det hade funkat precis lika bra att fortsätta i en befintlig tråd.

/Mod

Senast redigerat 2011-09-11 10:37

Bara för att man inte har allrisk betyder det inte att inte hemförsäkringen ersätter skadan. Om jag inte har fel för mig ersätter allrisken skador utanför hemmet som du orsakar. Jag hade gjort en skadeanmälan till försäkringsbolaget.

• Avstängd
  • Göteborg
  • 2011-09-11 10:56

Alltså jag fattar inte vad problemet är.
Fungerar datorn så är det väl inget att gnälla om?

Ursprungligen av PeeMaN:

Alltså jag fattar inte vad problemet är.
Fungerar datorn så är det väl inget att gnälla om?

Förvisso rätt och riktigt. Var det ett dyrt vin har kanske värdet på datorn rent av stigit. Skämt åsido, vin är surt och kan orsaka ett och annat, men när det torkar återstår egentligen bara lite sockersörja. Så länge det inte klibbar i tangentbordet och datorn i övrigt verkar frisk finns det väl ingen anledning till panik. Jag hade varit extra noga med backup, dock.

1
Bevaka tråden