Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sälja telefon med bindningstid kvar

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan

Sitter på en iPhone 4 med 24 månaders bindningstid till Telia/Halebop.
Är det möjligt att sälja telefonen och köpa iphone 5 eller en annan telefon när jag fortfarande är i bindningstiden? Kommer jag att fortsätta betala grundavgiften på 150 kr/månad fast jag har sålt telefonen?
Är helt förvirrad och vet inte hur det fungerar!
Hoppas ni förstår min fråga.

/Crash:)

Tråden flyttad till rätt forumdel.

Jag har också ändrat trådens rubrik, så att den bättre motsvarar trådens frågeställning.

/Mod

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2011-08-16 20:30

Du får göra vad du vill med telefonen, dock är den säkert låst till Telia.
Allt går att sälja, det hänger på priset.

För övrigt anser jag att 24mån bindningstid är på gräns till lurendrejeri. Mina lurar blir antingen omoderna (för mig) eller så slits de ut (av asfalt/betong) innan bindningstiden löper ut.

Visst kan du göra det, men du får ju betala för ditt abonnemang du har.

Kontakta Telia för att se om du kan lösa ditt befintliga abonnemang/förlänga det.

Du kan be Telia skicka ut ett överlåtelse-avtal som den nya ägaren (köparen) skriver på om du vill ge bort abonnemanget med mobilen.. Då tar köparen över hela abonnemanget inklusive den förhöjda avgiften för mobilen..

Ursprungligen av Crash-Symphony:

Hejsan

Sitter på en iPhone 4 med 24 månaders bindningstid till Telia/Halebop.
Är det möjligt att sälja telefonen och köpa iphone 5 eller en annan telefon när jag fortfarande är i bindningstiden? Kommer jag att fortsätta betala grundavgiften på 150 kr/månad fast jag har sålt telefonen?
Är helt förvirrad och vet inte hur det fungerar!
Hoppas ni förstår min fråga.

/Crash:)

Hej!

En telefon som har ett avtal med bindningstid går alltid att sälja till en annan person. Däremot kommer du fortfarande att betala de fasta kostnader som du har tagit på dig när du tecknade abbonemanget. Det finns dock ett par sätt att bli av med det:

1. Du kan ta kontakt med Telias kundservices (om det är Telia du har) och be om slutfaktura. Då får du betala resterande månadsbelopp plus en administrativ avgift på 250kr. Därefter är du av med ditt abbonemang - eller åtminstone bindningstiden.

2. Du kan överlåta abbonemanget till en tredje part. Då lär du dock inte kunna ta betalt för telefonen i sig eftersom den som köper kommer att få betala dina månadsavgifter, men i sitt eget namn.

Varje person kan ha två mobila abbonemang med bindningstid, förutsatt att Telias butik anser att du är kreditvärdig.

1
Bevaka tråden