Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac Mini 2011 - vilken version för Lightroom?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Österåker
  • 2011-07-23 09:30

Funderar på att köpa en ny Mac Mini men vet inte riktigt vilken version jag ska välja. Har kollat en del andra forum och det är många gissningar men få verkar veta.

Min fråga: Om jag ska använda Lightroom (+ lite PhotoShop CS5), är det bättre med i7 Quad-core med Intel 3000HD eller i7 Dual-core med AMD Radeon 6630?

Min ovetenskapliga och spontana åsikt är att; man får vad man betalar för i processorväg. Quad-core gör så stor skillnad i sammanhanget att Mac Mini Severn kommer prestera bättre trots grafiken. Det viktigaste är nog dock en SSD-hårddisk och +4GB ram. Jag bytte från en 2.4GHz 2009-MBP till 2010-MBA 1.86GHz. Den senare presterar bättre i både Lightroom och Photoshop.

Optimalt är en Quad i7 med 8GB ram och SSD, men det blir dyrt även om man köper och installerar uppgraderingarna själv. Så en DualCore i5/i7 med SSD ger nog mest för pengarna.

  • Medlem
  • Österåker
  • 2011-07-23 22:02

Tack för svaret Alexander! Har en SSD som jag tänker stoppa i oavsett vilken version jag köper.

Det jag undrar över är om Lightroom använder GPU eller om den förlitar sig på CPU?

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2011-09-03 21:44

Lightroom är ett helt vanligt 2D-program och det enda som GPU'n används till är att rita upp pixlar på skärmen. All annan beräkning i Lightroom görs av processorn. i7 Quad is the shit!

1
Bevaka tråden