Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har du installerat Mac OSX 10.7 Lion?

Tråden skapades och har fått 167 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Linköping
  • 2011-07-20 22:02

Yes! Man kan ändra storlek på fönster på alla kanter - inte bara nere i högra hörnet

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2011-07-20 22:52

Installerat och klart.

+ Trim Enabler fungerar på min Intel SSD
+ Ny bakgrundsbild (ETT LEJON, hehe..)

- Trefingersmanöver för att komma längst upp i firefox slutade fungera, får Mission Control istället.
- XBench 1.3 fungerar inte längre.

Efter lite testade så har jag bara hittat en sak som inte funkar och det är BankId's e-leg!

Ursprungligen av k-e.svensson:

Efter lite testade så har jag bara hittat en sak som inte funkar och det är BankId's e-leg!

För mig fungerar inte Bank-ID tillsammans med Safari, men däremot fungerar det som det ska med Chrome. Mycket märkligt måste jag säga. Kan tillägga att jag bara att testat det på Försäkringskassans sida än så länge.

  • Medlem
  • 2011-07-21 18:07
Ursprungligen av strankan:

För mig fungerar inte Bank-ID tillsammans med Safari, men däremot fungerar det som det ska med Chrome. Mycket märkligt måste jag säga. Kan tillägga att jag bara att testat det på Försäkringskassans sida än så länge.

Provade för skojs skull med Safari nu mot CSN och det fungerar alldeles utmärkt med Personal. Inga problem här inte.

Ursprungligen av strankan:

För mig fungerar inte Bank-ID tillsammans med Safari, men däremot fungerar det som det ska med Chrome. Mycket märkligt måste jag säga. Kan tillägga att jag bara att testat det på Försäkringskassans sida än så länge.

Bank-ID fungerar inte för mig heller med Safari. Fungerar i Firefox dock.
Last Pass fungerar inte heller i Safari. Safari slutar helt att fungera när Last Pass försöker starta automatiskt. Något har hänt med uppdateringen i Safari.
Jag tror man får skilja på vad som inte fungerar i Lion respektive Safari, eftersom dom varit där och fingrat också. Behövs väl uppdaterade insticksfiler från flera program kanske.

  • Medlem
  • Säffle
  • 2011-07-20 23:51

Jag installerade på stubben! Man kan ju inte undvika att vara lite nyfiken... O:)

Ett problem som jag fick var att java-runtime inte gick att installera med trådlös anslutning. Jag fick bara felmeddelande att jag inte har någon nätverksanslutning och att det itne går att installera. Det löste sig dock genom att köra trådat nät under installationen av det. Annars har övergången gått som smort!!

Nej jag vill inte ha Lion. Är nöjd med snöodjuret.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-07-21 00:34

Mitt modem jobbar för fullt att få hem det.. Sen är det dags...

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2011-07-21 00:51

Eftersom jag är gravt beroende av en hel hög plug-ins till Photoshop mm,,,så blir det tyvärr att sitta lugnt i båten tills allt fungerar i Lion...

Då är lejonet på plats här med.

Jag har googlat fram en del grejer jag var fundersam över men en sak fixar jag inte.

Överallt i systemet finns en "sök på Google" överst i högerklickmenyn. Denna hade förut ett kortkommande som var Kommando Shift L. Man behövde bara markera något och trycka kortisen för att söka. Den kortisen funkar inte längre.

Har vi förresten någon tråd med frågor och svar om Lion?

Ursprungligen av Anders Täpp:

Har vi förresten någon tråd med frågor och svar om Lion?

Ingen officiell tråd, nej, även om jag misstänker att denna tråd kommer att bli en sådan... Finns många svar på frågor i den gamla stora Liontråden.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2011-07-21 02:11

Ja! Amazing <3!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-07-21 11:55

Innan uppgradering till Lion:

Gör backup först.
Kör alltid Apple skivverktyg för att reparera skivbehörigheter och kör skivkontroll.

Vill man gardera sig till 100 % ska man göra block scan av hårddisken. Man bootar en extern hårddisk och köra block scan.
Bad blocks är riktig elaka typer. Det kan ligga där utan man märker det, liksom ett virus. Hittar man bad block måste byta ut till en ny hårddisk.

Ursprungligen av REP:

Innan uppgradering till Lion:

Gör backup först.
Kör alltid Apple skivverktyg för att reparera skivbehörigheter och kör skivkontroll.

Vill man gardera sig till 100 % ska man göra block scan av hårddisken. Man bootar en extern hårddisk och köra block scan.
Bad blocks är riktig elaka typer. Det kan ligga där utan man märker det, liksom ett virus. Hittar man bad block måste byta ut till en ny hårddisk.

Jag håller med om att man ska göra backup, men det ska man alltid göra och är inget som är speciellt för att man installerar Lion. Hårddiskar är också ett rappel och förhistoriska filsystem som HFS+ gör inte saken bättre. Apple är i stort behov av ett nytt filsystem och ZFS hade passat perfekt; synd att deras port lades ner.

Att hålla på och oroa sig över skivbehörigheter ger dock bara placebo. Om det eller något annat vore nödvändigt så skulle installeraren göra det. Det finns ingen anledning att göra något speciellt annat än att ladda ner och köra installeraren.

Ursprungligen av REP:

Bad blocks är riktig elaka typer. Det kan ligga där utan man märker det, liksom ett virus. Hittar man bad block måste byta ut till en ny hårddisk.

Lite väl hysteriskt kanske. Disken har en uppsättning extra sektorer att använda i reserv.

Det löste sig med kortkommandot för Sök med Google. Jag har provkört ett komprimeringsprogram som heter Archives och det hade stulit samma kortis.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2011-07-21 14:31

Då är Lejonet på plats här med...

En idé med att vänta lite är dels att invänta div buggrapporter o dels invänta uppdateringar av div program. Löpande kommer nu uppdateringar av iTunes, Safari, iWork från Apple. Sedan har jag en hel drös andra program som gärna får funka efter en OS uppgradering så jag hoppas uppdateringar av dessa kommer snarast

  • Medlem
  • Gislaved
  • 2011-07-21 15:17

Startade nedladdningen när jag kom hem från jobbet idag på morgonen, startade installationen när jag vaknade och gick för att hämta posten, när jag kom hem va allt uppe o snurrade igen, bekymmersfri installation

Jag är rätt nervös över att uppdatera det första jag gör. Får nog nästan vänta några versioner så att vanliga buggfixar kommit på plats och jag läst på lite mer här på forumet. Dessutom leker jag med tanken att den perfekta tiden att uppdatera är i samband med ny iPhone (hihihi!) så att de kan gifta sig snällt på samma gång. Så. Kanske oktober?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-07-21 17:53

Någon annan som har problem med att få datorn att vakna ur sleep med trackpaden på er laptop?

I SL var det aldrig någon issue, det var bara att röra vid den så vaknade den direkt och man fick logga in, nu måste jag trycka på tangentbordet Jag tror att det är just detta faktum som gör att jag inte kan köra Teamviewer mot datorn från annan klient.

Idéer?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-07-21 21:25
Ursprungligen av zinned:

Någon annan som har problem med att få datorn att vakna ur sleep med trackpaden på er laptop?

I SL var det aldrig någon issue, det var bara att röra vid den så vaknade den direkt och man fick logga in, nu måste jag trycka på tangentbordet Jag tror att det är just detta faktum som gör att jag inte kan köra Teamviewer mot datorn från annan klient.

Idéer?

Skulle någon med t ex en MBP iaf för ett ögonblick kunna lämna bankdiskussionen och testa ovanstående? Jag har locket uppfällt och arbetar med den, lämnar sedan datorn och efter ett tag går skärmsläckaren igång för att sedan efter ytterligare en liten stund gå till sleep-mode. Väl där så lyser sleep-lampan, den pulserar inte som tidigare. Inte heller väcks datorn av att man rör touchpaden utan man måste antingen trycka på den, alternativt att man trycker på någon tangent.

Ingen som upplever samma sak eller någon som vet ifall förfarandet går att ställa in?

Glöm Teamviewer-delen, det verkar bara vara orsakat av en gammal version som inte gillar Lion. I senaste versionen är det inga problem.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2011-07-21 21:41
Ursprungligen av zinned:

Skulle någon med t ex en MBP iaf för ett ögonblick kunna lämna bankdiskussionen och testa ovanstående? Jag har locket uppfällt och arbetar med den, lämnar sedan datorn och efter ett tag går skärmsläckaren igång för att sedan efter ytterligare en liten stund gå till sleep-mode. Väl där så lyser sleep-lampan, den pulserar inte som tidigare. Inte heller väcks datorn av att man rör touchpaden utan man måste antingen trycka på den, alternativt att man trycker på någon tangent.

Ingen som upplever samma sak eller någon som vet ifall förfarandet går att ställa in?

Glöm Teamviewer-delen, det verkar bara vara orsakat av en gammal version som inte gillar Lion. I senaste versionen är det inga problem.

Samma sak här, fast sken på en liten lampa, inget pulserande ljus, och ett tryck på paden krävs för att väcka upp den.
Inte sett någon inställning för detta (ännu).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-07-21 23:51
Ursprungligen av zinned:

Skulle någon med t ex en MBP iaf för ett ögonblick kunna lämna bankdiskussionen och testa ovanstående? Jag har locket uppfällt och arbetar med den, lämnar sedan datorn och efter ett tag går skärmsläckaren igång för att sedan efter ytterligare en liten stund gå till sleep-mode. Väl där så lyser sleep-lampan, den pulserar inte som tidigare. Inte heller väcks datorn av att man rör touchpaden utan man måste antingen trycka på den, alternativt att man trycker på någon tangent.

MacBook Pro från hösten 2008, satte den i sleep-läge och det hände inget.
Jag var antagligen lite otålig, men tycker att den bör vakna snabbare än 10 sekunder.
Vevade loss på tangentbordet och styrplattan och då kom muspekarpilen upp, på en helt svart bakgrund.
Väntade 10 sekunder till och då gick den in i sleep-läge igen.
Tryckte på mellanslag och det tog "bara" max 5 sekunder.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-22 03:36
Ursprungligen av zinned:

Skulle någon med t ex en MBP iaf för ett ögonblick kunna lämna bankdiskussionen och testa ovanstående? Jag har locket uppfällt och arbetar med den, lämnar sedan datorn och efter ett tag går skärmsläckaren igång för att sedan efter ytterligare en liten stund gå till sleep-mode. Väl där så lyser sleep-lampan, den pulserar inte som tidigare. Inte heller väcks datorn av att man rör touchpaden utan man måste antingen trycka på den, alternativt att man trycker på någon tangent.

Ingen som upplever samma sak eller någon som vet ifall förfarandet går att ställa in?

Har också en MBP, för mig pulserar lampan när datorn är i vila. När jag tidigare (10.6) lätt datorn stå en stund och skärmen gick i vila men inte datorn så räckte det med att röra stryrplattan för att skärmen skulle vakna till, nu måste jag trycka på en tangent eller touchpaden för att skärmen ska vakna. Så det är en förändring som gjorts i Lion. Men om datorn gick i vila så har jag alltid behövt väcka den med att trycka på en tangent eller touchpaden.

Ursprungligen av zinned:

Någon annan som har problem med att få datorn att vakna ur sleep med trackpaden på er laptop?

I SL var det aldrig någon issue, det var bara att röra vid den så vaknade den direkt och man fick logga in, nu måste jag trycka på tangentbordet Jag tror att det är just detta faktum som gör att jag inte kan köra Teamviewer mot datorn från annan klient.

Idéer?

Det är samma för mig. Tror det är en feature snarare än bugg. Måste trycka ordentligt på trackpaden så den klickar.

Hur får ni det att fungera med BankId och Personal och Lion? Har ni dosa med sladd? Det har jag nämligen inte fått att fungera med min Handelsbankslösning och är nyfiken på hur ni gör?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-07-21 22:10
Ursprungligen av BlackSmp:

Hur får ni det att fungera med BankId och Personal och Lion? Har ni dosa med sladd? Det har jag nämligen inte fått att fungera med min Handelsbankslösning och är nyfiken på hur ni gör?

Fungerar inte med sladd och logga in med e-leg för Nordea och Firefox 5.0.1 i 32-bitarsläge med Lion heller.

Ringde till Nordea-support här om veckan när jag hade uppdaterat FF till 5.0.1 och fick det inte att fungera. Då visa det sig att Nordeas
support hade fått sig tillsagt att de endast hade support för FF 3.6!!!!! Det visade sig att senare att vid uppdateringe till 5.0.1 hade
FF gått över till 64-bitars. Vid ändring till 32-bitar fungerade det.

Nu är det väl inge idé att ringa till Nordeas support och påpeka att en uppdatering till Lion gör att man inte kan använda e-leg.

Synd att man inte kan komma in på Apoteket, Mina vårdsidor, Försäkringskassan mm.
Men vilket år som helst kanske Nordea får ändan ur landån och uppdaterar.

  • Medlem
  • 2011-07-21 22:12
Ursprungligen av stevie:

Fungerar inte med sladd och logga in med e-leg för Nordea och Firefox 5.0.1 i 32-bitarsläge med Lion heller.

Ringde till Nordea-support här om veckan när jag hade uppdaterat FF till 5.0.1 och fick det inte att fungera. Då visa det sig att Nordeas
support hade fått sig tillsagt att de endast hade support för FF 3.6!!!!! Det visade sig att senare att vid uppdateringe till 5.0.1 hade
FF gått över till 64-bitars. Vid ändring till 32-bitar fungerade det.

Nu är det väl inge idé att ringa till Nordeas support och påpeka att en uppdatering till Lion gör att man inte kan använda e-leg.

Synd att man inte kan komma in på Apoteket, Mina vårdsidor, Försäkringskassan mm.
Men vilket år som helst kanske Nordea får ändan ur landån och uppdaterar.

Byt bank! Vad jag kunnat summera efter att ha hjälpt olika människor med dessa problem är att Nordea har den sämsta lösningen när det gäller internet.

Bevaka tråden