Tele2 vill inte tjäna pengar(?)

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Avstängd
  • Göteborg
  • 2011-07-10 22:02

På midsommar råkade jag trilla i vattnet och min iPhone4 var med. Tyvärr och ganska givet dog telefonen helt. På Måndagen ringde jag mitt försäkringsbolag som sa att eftersom det finns garanti var jag tvungen att lämna in den och sen få ett kostnadsförslag från Tele2.

Hör och häpna, när jag får tillbaka ett kostnadsförslag där det givetvis står att garantin inte täcker skadan, men att jag kan få köpa en "ny enhet" (innebär väl swap/refurbished antar jag?) för 2500:- från verkstaden.

Frågan jag ställer mig är varför Tele2/Brightpoint(servicestället) sitter inne på den här generositeten. Alltså i princip borde de väl rycka på axlarna och säga "Sorry, garantin täcker inte. Du får köpa en ny för 5990 spänn"?
Vill de inte tjäna pengar eller vad är det frågan om?

Du får en "likvärdig" Hiphone 4 istället.

• Avstängd
  • Göteborg
  • 2011-07-10 23:03
Ursprungligen av pmarriott:

Du får en "likvärdig" Hiphone 4 istället.

Det är ju nästan så att man kan tro att det är så! Men icke!

• Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2011-07-11 18:47

Utbytesenheter brukar vara lagade enheter. Det är nog därför de är så billiga.

• Avstängd
  • Göteborg
  • 2011-07-12 01:48
Ursprungligen av AndyK:

Utbytesenheter brukar vara lagade enheter. Det är nog därför de är så billiga.

Det kan det ju iofs vara, men det spelar ju ingen roll. Jag får ju ett års förnyad garanti liksom. Samma "regler" som får vanliga.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-07-12 11:00
Ursprungligen av PeeMaN:

Det kan det ju iofs vara, men det spelar ju ingen roll. Jag får ju ett års förnyad garanti liksom. Samma "regler" som får vanliga.

Ny garanti brukar man aldrig få, utan datumet på det ursprungliga köpet brukar fortfarande gälla. Får du ett år från det du fick din refurbished, är det bara att gratulera.

• Avstängd
  • Göteborg
  • 2011-07-12 11:47
Ursprungligen av kenjon:

Ny garanti brukar man aldrig få, utan datumet på det ursprungliga köpet brukar fortfarande gälla. Får du ett år från det du fick din refurbished, är det bara att gratulera.

Det står "ny enhet" på papperna, vilket BORDE innebära förnyad garanti. Men det spelar väl egentligen ingen roll, jag har ju min vanliga konsumenträtt på "lagningen" så att säga.

Citat:

Vill de inte tjäna pengar eller vad är det frågan om?

svaret på gåtan torde vara att Tele2 tror sig tjäna mer pengar på dig i långa loppet med den föreslagna affären.
kanske tänker dom att det är risk att du byter leverantör om du måste köpa en ny lur?

Ärligt talat så trodde jag först att du var irriterad över att du inte fick erbjudandet att köpa en "färsk" ny telefon utan var tvungen att ta en "refurbished";)

Bra erbjudande, vi var tvunga att ta en ny telefon från Telia. Det spelade inte så stor roll eftersom min försäkring gick in och tog kostnaden (utöver självrisken)

Varför skulle garantin på ditt ursprungliga telefonköp förlängas?

Ursprungligen av hummel:

Varför skulle garantin på ditt ursprungliga telefonköp förlängas?

Om han köper en ny enhet gäller samma garanti på den som om han skulle köpa en ny telefon rakt upp och ned, vilket faktiskt är exakt vad han gör. Enda grejen här är att Tele2 byter in hans defekta telefon.

Det låter som förslaget har med att han redan har en telefon. Eller kan även Jag kontakta verkstaden och köpa en telefon för det priset?

Senast redigerat 2011-07-12 13:44

Nope, det tror jag verkligen inte. Det brukar vara begränsat till utbytestelefoner.

• Avstängd
  • Göteborg
  • 2011-07-12 20:00

Förmodligen är det här någon form av "goodwill" från Tele2. Tror inte samma deal hade gällt utanför garanti-tiden. De vill väl helt enkelt vara "sjyssta"... Synd att det inte är jag, utan försäkringsbolaget som tjänar på dealen!

Har ingen koll själv, spekulerar bara, men vet vi att de faktiskt tjänar mindre på att sälja en refurbished för 2500:- istället för en ny för 6000:-?

• Avstängd
  • Göteborg
  • 2011-07-13 11:22
Ursprungligen av Hagelin:

Har ingen koll själv, spekulerar bara, men vet vi att de faktiskt tjänar mindre på att sälja en refurbished för 2500:- istället för en ny för 6000:-?

Det kan vi ju iofs inte säga med 100% säkerhet. Men det känns ju som att de borde göra det. Jag får en ny enhet (skitsamma i om det är swap, refurbished eller whatever, det är fortfarande ny garanti och samma villkor) för 2500:-. Jag lämnar alltså 3500:- mindre.... Känns som de borde tjäna mindre pengar på något sätt. De blir ju av med en mobil i bägge fallen.

Ursprungligen av PeeMaN:

Det kan vi ju iofs inte säga med 100% säkerhet. Men det känns ju som att de borde göra det. ...

Det känns som att butiker borde tjäna mer på att sälja en TV än en HDMI-kabel, men det betyder ju inte att så är fallet...

• Avstängd
  • Göteborg
  • 2011-07-13 15:20
Ursprungligen av Hagelin:

Det känns som att butiker borde tjäna mer på att sälja en TV än en HDMI-kabel, men det betyder ju inte att så är fallet...

Och i det här fallet är det ju snål-apple. Vi _vet_ ju faktiskt att det inte är mycket marginal på deras grejjor.... iaf hos ÅF.

Marginalerna för butikerna på Iphones är inte speciellt stor, den är mindre än vad man i allmänhet tror. Jag har inte det exakta beloppet men har hört detta med låga marginaler från en butik (som givetvis kan överdriva men jag litar på killen ifråga).

1
Bevaka tråden