Tull/moms på Bookbook för MBA från staterna?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2011-06-17 20:33

Hej alla.

Är det någon som vet på ett ungefär vad tullen ligger på om man importerar från staterna? Funderar på att köpa ett fodral till min MBA, momsen ligger ju på 25%, men vad ligger tullen på?

Tacksam för svar.

BookBook for Air - BookBook for Air - Twelve South

• Medlem
  • Jönköping
  • 2011-06-17 20:38

Prova den här länken,

Avgiftsguiden - Tullverket [NS4 version]

Hur mycket är tullsatsen?
Tullsatsen varierar från 0—20 % beroende på varuslag. Tullsatsen beräknas på varans inköpspris med tillägg av frakt och eventuell transportförsäkring. Om försändelsen innehåller varor med ett sammanlagt värde på högst 1400 kronor behöver du inte betala någon tull. Befrielsen gäller inte för tobaksvaror, parfym, luktvatten eller för varor som kräver införseltillstånd exempelvis alkoholhaltiga drycker.

• Medlem
  • International user
  • 2011-06-17 20:39

Köpte en sådan här: Sleeve for MacBook Pro, MacBook, MacBook Air, ModBook, Powerbook and iBook - Sleevz from RadTech

Gick aldrig igenom tullen så det kostade ingen moms eller tull, med småpaket kan man ofta ha tur

• Medlem
  • 2011-06-17 22:35

Tack Csoft.

• Medlem
  • 2011-06-18 12:31

Finns det någon som kan bekräfta att det är som Csoft säger? Om jag beställer ett case, blir det en massa pappersjobb för min del eller är det bara att hämta ut paketet på posten? Har aldrig importerat från usa tidigare.

Det kan hända två saker:
1. Ditt paket kommer och du behöver inte göra något mer.
2. Ditt paket kommer och du får en räkning på en del avgifter (tull/moms/whatever).

Inget av alternativen är krångligt, handla på.

Jag handlar mycket på nätet, framförallt från USA. Oftast är det smidigare och du har ofta ditt paket tidigare än om du köper från svenska webbshoppar.

1
Bevaka tråden