Döda nätadapters - är det möjligt?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Borlänge
  • 2011-05-23 09:01

Tjena!

Kom till kontoret nu på måndag morgon och vad det verkar så har både min och min kollegas nätadepter till våra MBP dött, eller de ger ingen laddning.

Det har inte varit åska här i helgen eller något annat konstigt och inget är skadat av de andra grejerna som sitter på sladdosan.

Det hela kändes som ett stort skämt, men vi har provat i andra vägguttag och med andra datorer och våra nätadapters fungerar helt enkelt inte...

Om det har någon betydelse är det de med vinklad kontakt till datorn, 60W Magsafe Power Adapter. De är inköpta tillsammans med datorerna i mellandagarna 2010, så mindre än ett halvår gamla.

Har någon annan varit med om detta? Gäller garantin?

Flyttade tråden till korrekt underforum.

/Mod

• Medlem
  • Göteborg
  • 2011-05-23 09:15
Ursprungligen av Skantz:

Tjena!

Kom till kontoret nu på måndag morgon och vad det verkar så har både min och min kollegas nätadepter till våra MBP dött, eller de ger ingen laddning.

Det har inte varit åska här i helgen eller något annat konstigt och inget är skadat av de andra grejerna som sitter på sladdosan.

Det hela kändes som ett stort skämt, men vi har provat i andra vägguttag och med andra datorer och våra nätadapters fungerar helt enkelt inte...

Om det har någon betydelse är det de med vinklad kontakt till datorn, 60W Magsafe Power Adapter. De är inköpta tillsammans med datorerna i mellandagarna 2010, så mindre än ett halvår gamla.

Har någon annan varit med om detta? Gäller garantin?

'

Nej kanske inte två trasiga på samma gång, men dom är känsliga om man rullar ihop kabeln, tråden kan lätt brytas troligtvis koppar i den.

Ett framtida råd kan vara att inte rulla ihop den tunna sladden mellan stora laddkontakten och yttre laddstiftet som går in i datorn.

Svårt att hävda något garanti anspråk i detta fall, men försök gärna du har väl inget att förlora.

• Medlem
  • Borlänge
  • 2011-05-23 09:19

Dessa har knappt varit ihop rullade en enda gång pga att dessa alltid sitter vid våra skrivbord, så att det skulle blivit ett kabelbrott låter mer troligt om det gällt de som ligger i våra dataväskor/handväskor.

Klart TS kan göra garantianspråk. Finns inget som säger att hon rullat ihop dem så tight att de skulle gått sönder. Jag ser faktiskt ingen anledning till att det, baserat på första inlägget, inte skulle gå på garanti.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2011-05-23 09:31
Ursprungligen av Capeman:

Klart TS kan göra garantianspråk. Finns inget som säger att hon rullat ihop dem så tight att de skulle gått sönder. Jag ser faktiskt ingen anledning till att det, baserat på första inlägget, inte skulle gå på garanti.

Jag har aldrig påstått att hon inte ska göra det sa bara det kan bli svårt efter 6 månader, beroende förstås på vilken relation man har till sin återförsäljare, dvs.. stora inköpa genom sitt företag då är det nog inte något problem, privat inköp genom postorder firma ex. macoteket kan vara svårare osv...

Hör gärna av dig hur det gått om du fick dina 2 nätadapters utbytta på garantin .

Är nätadaptrarna hyfsat fräscha så kanske det är lättare man har ju sett en del smågrisiga nätadaptrar oavsett ålder under sina dar.

Lycka till.

pss.. capeman har du fått 2 nätadapters utbytt på garantin samtidigt tidigare när du verkar så tvärsäker ?

Klart saker kan gå sönder. Speciellt nätadaptrar. De är väll bara att kolla med stället dom köptes på så kan ni få nya kanske? En tråd här känns ganska meningslös faktiskt...

Det åskade rejält i hela södra sverige igår, men om det inte åskat där du bor så...

Men jag fattar inte varför det skulle vara svårt att få de utbytta, hon har ju garanti kvar? Det kommer inte att vara något problem alls så länge de inte är fysiskt skadade. Även om en strömspik/åska/whatever skulle slagit ut dem så är det inget som syns - därmed blir de utbytta.

CUBEIS, nej, men jag är ACMT och har hyfsad koll på vad som lagas/byts ut på garanti eller inte.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2011-05-27 09:32
Ursprungligen av Capeman:

Men jag fattar inte varför det skulle vara svårt att få de utbytta, hon har ju garanti kvar? Det kommer inte att vara något problem alls så länge de inte är fysiskt skadade. Även om en strömspik/åska/whatever skulle slagit ut dem så är det inget som syns - därmed blir de utbytta.

CUBEIS, nej, men jag är ACMT och har hyfsad koll på vad som lagas/byts ut på garanti eller inte.

Okey du har säkert rätt glömde din ACMT

Skantz hör säkert av sig och berättar hur det gick

Senast redigerat 2011-05-27 14:52

Vi har i samband med åska fått 3 st D-Link nätadaptrar stekta samma natt. Det behöver inte vara åska som ligger bakom. Det förekommer störningar på elnätet av samma karaktär som kan bero på annan utrustning på elnätet, omkopplingar av transformatorstationer etc. Moderna strömkällor kan vara lite känsliga för sånt där. Annat var det när man hade en transformatorklump på 1 kg sittande i vägguttaget.

• Medlem
  • Vimmerby
  • 2011-05-23 10:18

Det behöver inte åska för att det ska komma en strömspik i nätet. Men det måste inte vara det som inträffat här men det låter mest troligt. Strömspikar förekommer i alla nät. Om utrustningen inte pallar dem så är den för dåligt konstruerad och bör således gå på garantin.

Förstår inte varför det INTE skulle gå på garantin. 1 år är det väl som sämst? Under den perioden ligger bevisbördan hos tillverkaren, de måste bevisa att du hanterat den felaktigt för att du inte ska få garanti. Efter 12 månader upp till 24 månader ligger bevisbördan hos dig istället. Du måste då bevisa att du inte använt utrustningen på fel sätt. Det är betydligt svårare, så det är nog därför man säger att man alltid har 1 års garanti i det här landet.

Känner på mig att det finns ett hundratal trådar som diskuterar exakt samma sak redan. Så det här spåret behöver vi nog inte fortsätta på.

• Medlem
  • Umeå
  • 2011-05-26 01:48
Ursprungligen av Spooky:

Förstår inte varför det INTE skulle gå på garantin. 1 år är det väl som sämst? Under den perioden ligger bevisbördan hos tillverkaren, de måste bevisa att du hanterat den felaktigt för att du inte ska få garanti. Efter 12 månader upp till 24 månader ligger bevisbördan hos dig istället. Du måste då bevisa att du inte använt utrustningen på fel sätt. Det är betydligt svårare, så det är nog därför man säger att man alltid har 1 års garanti i det här landet.på.

Med risk för att ha fel, och att det redan finns trådar som diskuterar detta, men det här är som jag förstått det:
- 1 års tillverkargaranti oftast (ingen lagstadgad)
- de första 6 månaderna anses fel i princip alltid gå under garanti om inte tillverkaren kan bevisa att produkten misskötts.
- efter det första årets tillverkargaranti har du ytterligare två år lagstadgad reklamationsrätt (tre år totalt) men där är bevisbördan på dig.

• Medlem
  • Kristianstad
  • 2011-05-29 02:10
Ursprungligen av JonesH:

- efter det första årets tillverkargaranti har du ytterligare två år lagstadgad reklamationsrätt (tre år totalt) men där är bevisbördan på dig.

Ett enkelt välmenat påpekande, ovan reklamationsrätt gäller enbart dig som konsument/privatperson.

Nätdelen kan dö om den blir överhettad, för att sedan komma till liv igen, låt dem ligga en stund och testa sedan igen

• Medlem
  • Göteborg
  • 2011-05-23 12:45

Min grannes pojk fick en vit MacBook i höstas i skolan, flera i klassen har råkat ut för plötslig död på nätadaptrarna.
Det verkar som om Apple har klantat sig med dem under förra året.

Samma sak som med de undermåliga sladdarna till iPhonen för 2 år sedan, massor som hade problem med kvalitén utan att vara brutala mot utrustningen.

Jag fattar inte varför Apple är dumsnåla / har värdelös kvalitetskontroll när huvudprodukten är perfekt.

Kul att köpa en ny BMW för 400000:- och få regummerade däck från östeuropa ...

Ursprungligen av obibobi:

Min grannes pojk fick en vit MacBook i höstas i skolan, flera i klassen har råkat ut för plötslig död på nätadaptrarna.
Det verkar som om Apple har klantat sig med dem under förra året.

Samma sak som med de undermåliga sladdarna till iPhonen för 2 år sedan, massor som hade problem med kvalitén utan att vara brutala mot utrustningen.

Jag fattar inte varför Apple är dumsnåla / har värdelös kvalitetskontroll när huvudprodukten är perfekt.

Kul att köpa en ny BMW för 400000:- och få regummerade däck från östeuropa ...

Kanske de regummerade däcken från östeuropa är en förutsättning för att den ska kunna säljas för 400 000:-

Ursprungligen av obibobi:

Billigare att skeppa en ny från Kina än att göra rätt från början.

Skantz, klart garantin gäller, det är det den är till för.

1
Bevaka tråden