Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Slumpmässiga korta hängningar

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2011-04-26 00:34

När jag arbetar med datorn, oavsett program, men oftast använder jag Internet, så hänger sig allting utom musen i 1-2 sekunder, sen lossnar det och fortsätter som vanligt. Text jag skrev när den hängde sig kommer fram när den lossnar.

Detta händer väldigt ofta, skulle säga var 20-30 sekund ibland. Och ibland upp till en minut. Det kan vara både när jag skriver, och om jag klickar på en länk.

Hur kan jag göra för att felsöka detta? Är det nåt skräp som ligger igång? I aktivitetskontroll har jag inte hittat något som tar cpu, så det verkar mer dolt.

Det verkar försvinna när man startar om datorn, men återkommer sedan efter några dagar den varit igång. Jag brukar bara stänga locket när jag inte ska använda den. Har ett annat problem också att batteriet tar slut, som kan vara relaterat till detta men jag startar en ny tråd för det.

Datorn är en MacBook Pro 2.4 Ghz C2D, med OS X 10.6.6 som är köpt i oktober 2010.

Tacksam för hjälp!

Flyttade tråden till korrekt underforum. Tänk på var ni lägger trådarna!

/Mod

Låter som samma problem i mina öron: nämligen Flash.

Du säger förvisso att inget ser konstigt ut i aktivitetshanteraren. Är du säker på det?

Det du beskriver är exakt vad Flash brukar vara bra på att åstadkomma. Har du testat "Click to Flash"?

Det är peakar med 100% CPU som gör att datorn fryser till, och det är även detta som suger musten ur batteriet.

Finns det någon speciell anledning till att du kör kvar i 10.6.6? Varför inte uppdatera till 10.6.7?

Se även till att Flash, och webbläsare, och andra flitigt använda program, är uppdaterade till senaste versionen.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2011-04-26 09:44

Sorry att det kom i fel forum, var nog lite trött

Jag ska testa 10.6.7 och Click to flash och se om det hjälper. Nu har jag precis startat om datorn, så nu känns den normal.
Tack för dessa tipsen, så får vi se om det hjälper!

Det är möjligt att problemet ligger i Firefox. Jag kör 3.6.16, men kanske ska testa Firefox 4.
Men just att det påverkar andra program också irriterar mig.

PS: Andree, du verkar precis som flera andra ha varit PC-användare tidigare eftersom du säger Aktivitetshanteraren, när den egentligen heter Aktivitetskontroll..

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-04-26 14:36

Hur mycket RAM har du? Om hårddisken får swappa mycket, och du säger att det kommer efter att du har använt datorn en tid, så kanske det kan vara relevant.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2011-04-26 18:23

Jag har 4 GB, och brukar inte köra några tyngre program. Har mest igång Firefox och mail. Har dock haft Xcode igång i bakgrunden emellanåt. Det kanske kan ligga och suga resurser.

Kan man se nånstans om swapfilen är fragmenterad eller något? Tack för hjälpen!

Enklast är väl att kolla Sidor Ut i Aktivitetskontrollen. Om siffran är 0 blir ju växelfilen också 0 = nemas problemas.

Defragmentering sköter f.ö. OSX om själv vid behov.

Jag hade ett likartat problem (http://www.99.se/mac-os-x/280063-muspekaren-hackar-1-gang-per-sekund-omstart-hjalper-varfor.html) och jag tror att det var Office 2008 som ställde till det för mig. Efter att jag kastat ut den där databasdemonen försvann problemet.

1
Bevaka tråden