Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook - Nya trackpad, användningsproblem

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har min första MacBook med den nya trackpaden. Jag har länge suttit med den gamla typen med en separat knapp och vilar därför tummen på nederkanten så jag kan trycka till när jag vill, men med denna trackpad utan knapp så uppfattar den tummen samtidigt som jag skrollar och gör annat med pek- och långfingret vilket gör det hela ganska irriterande.

Först gick jag in för att (som jag alltid gör på en nyinstallerad maskin) bocka bort "Ignore unintentional..." men det finns inte ens på den här.

Funderingar? Tips?

Jag tror att det enda du kan göra är att vänja dig vid att arbeta på ett annat sätt med trackpad.

Har också noterat att man har tagit bort alternativet om att ignorera oavsiktlig beröring av trackpad.

Edit: Jag testade att hålla tummen på nedre delen av trackpad, och för mig verkar den inte känna av att min tumme vilar där. Allt fungerar ändå som det ska. Knepigt.

Jag märker en hel del konstiga rörelser av cursorn som jag är övertygad är för att den känner av tummen på ett visst sätt. Då tummen ligger utmed touchpaden i jämförelse med pek/långfingret så blir det säkert en annan effekt också.

Jag tycker att noggrannheten minskat också, det blir en hel del oprecis fladder och att ibland så reagerar inte cursorn på rörelser med pekfingret om tummen redan ligger mot som den alltid gjort på den touchpad/knapp setup hos min svarta MacBook.

Många saker som Apple utvecklar är riktigt häftiga, men när man utesluter ett visst sätt att arbeta med datorn så känns det lite fel. Känns lite allt eller inget.

Sitter och funderar på om det finns något bra material som man skulle kunna klistra på längst ner (mot användaren) så att det blir en knapp där tummens närvaro inte registreras. Att hela trackpadden rör på sej gör ingenting.

Vilka material isolerar kapacitansen? Ska prova, men la ut frågan i alla fall...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-04-19 19:44

Någon plast, osäker på tjockleken dock. Testa kartplast.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-04-19 20:00

Själv har jag inte den vanan att ha tummen på plattan men har ibland märkt att jag råkar ha den där och problemet som uppstår för mig då är att jag gör storleken på texten i safari större eller mindre beroende på vilket håll man drar fingret.

Så jag förstår ditt problem och den lättaste lösningen är nog någon form av plast nertill eller vänja dig av med det

Ursprungligen av Kajan:

Själv har jag inte den vanan att ha tummen på plattan men har ibland märkt att jag råkar ha den där och problemet som uppstår för mig då är att jag gör storleken på texten i safari större eller mindre beroende på vilket håll man drar fingret.

Jo, det har hänt också...

Hmmz, könstigt. Jag har min tumme lätt vilande på plattan därnere och den regerar inte på det.... Undra om jag ställt in det där någonstans.

  • Avstängd
  • 2011-04-19 21:12

När vi nu ändå pratar trackpads... på både den inbyggda och den lösa så gillar jag inte att högerklicka ligger i nedre högra/vänstra hörnet, skulle mycket hellre vilja ha det i övre högra hörnet typ som på Magic Mouse.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-04-19 21:16
Ursprungligen av LaHe:

När vi nu ändå pratar trackpads... på både den inbyggda och den lösa så gillar jag inte att högerklicka ligger i nedre högra/vänstra hörnet, skulle mycket hellre vilja ha det i övre högra hörnet typ som på Magic Mouse.

Klicka med två fingrar var som helst....

  • Avstängd
  • 2011-04-19 21:33
Ursprungligen av kenjon:

Klicka med två fingrar var som helst....

Jo, vet
Mitt problem är att jag högerklickar av misstag liksom

Ursprungligen av LCR:

JFunderingar? Tips?

Du vänjer dig. Jag var riktigt irriterad på den nya styrplattan när jag bytte till min första dator med sådan i vintras. Nu älskar jag den.

Ursprungligen av Christian Å:

Du vänjer dig. Jag var riktigt irriterad på den nya styrplattan när jag bytte till min första dator med sådan i vintras. Nu älskar jag den.

Fast jag är lite emot vissa ändringar med den motiveringen, att alla ska ändra rutiner och sätt att jobba bara för att...

Alltså nu har jag suttit hela kvällen och funderat på om det är jag som har lätta fingrar eller vad det är frågan om. Ska ta ett kort på hur jag har min tumme imorgon med iphonen när jag orkar....

Ett konkret problem som jag märkt där den nya fungerar mycket sämre än den gamla:

Jag har en lista med kryssrutor, klickar första och drar cursorn nedåt, nästa osv. men med denna nya trackpad blir det en paus i nedåt-rörelsen som inte blir på den med knapp. Effekten blir lite som när man hade "Ignorera oavsiktliga..." fast vid varje ruta.

1
Bevaka tråden