Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem efter skärmskydd på iPhone 4

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2011-03-04 23:04

Hej,

Jag har nyligen tagit av en screen protector från min iPhone 4. Den har suttit på sedan jag köpte telefonen på releasedagen. Jag har märkt ett irriterande fenomen - den del av skärmen där det tidigare varit utskuret i screenprotectorn (runt kameran och högtalaren) är mycket mer känslig för fingeravtryck. Resultatet är en "rand" som gör att det ständigt ser ut som att det fortsatt är utskuret kring högtalaren och kameran.

Det går att putsa bort, men bara tillfälligt - fenomenet kommer tillbaka vid minsta beröring.

Har putsat mig galen på skärmen och är utan ideér för hur jag ska kunna lösa denna skönhetsfläck. Några tips?

Jag har sökt men inte hittat ngt - finns det en tråd om samma fenomen får ni gärna göra mig uppmärksam på det.

  • Medlem
  • 2011-03-04 23:22

Kan det vara oleophobic coating som släppt på den yta som alltså inte varit skyddad av screen protectorn?

Använd inte "skärmskydd", lite sent nu, då du redan gjort det, som FrrH säger så har nog ytan förstörts av den film du haft på.
Jag har en film på baksidan på min iPhone 4, eftersom den ligger mot bord osv, skulle aldrig sätta på en film på skärmen på en telefon (eller någon annan display heller), det förstör känslan tycker jag.

Har fortfarande inga repor på framsidan på min iPhone 4a efter 8 månaders användande.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-03-05 09:58
Ursprungligen av keptang:

... som FrrH säger så har nog ytan förstörts av den film du haft på..

FrrH säger tvärtom och är ganska överens med trådskaparen

Ursprungligen av FrrH:

Kan det vara oleophobic coating som släppt på den yta som alltså inte varit skyddad av screen protectorn?

Jag antar att den fett-fobiska ytan på glaset kan slitas av så att det bara återstår "rent glas", men en snabb googling ger inget klart svar på om det är något som folk upplever.

Annars håller jag med Keptang, ser ingen anledning att använda skärmskydd. Inte en repa på min iPhone4 efter daglig användning i vänsterfickan (där den inte har sällskap av nycklar och annat)

Men ditt inlägg fick mig att fundera på om jag får mer fingeravtryck nu än tidigare. Svårt att säga, förändringen har i så fall skett gradvis. Och det är fortfarande så att en snabb avtorkning med närmaste tyg gör skärmen helt blank och fin. Jag kanske äter mer chips numera. Om det är så att den fett-avstötande ytan slits av med tiden så kan man ju den dagen det blir ett problem köpa och sätta på en oleophobic screenprotector.

  • Medlem
  • 2011-03-05 10:04

IngoX,

Det är enda tänkbara förklaringen jag kommer på - eftersom det går att putsa bort (skärmen blir likna blank och fin överallt), men kommer tillbaka med irriterande synlighet vid berörig. Utan skärmskydd borde skärmen slitas mer jämt.

Fnns det något man kan testa tro? Putsa upp skärmen på ngt vis?

  • Administratör
  • Lund
  • 2011-03-05 08:46

Använder du något fettlösande medel när du putsar?

  • Medlem
  • 2011-03-05 09:56

Keptang,

Nej, det var sista gången jag använder skärmskydd - utan tvekan.

Thor, nej, det gör jag inte. Det konstiga är att man kan putsa bort det till osynlighet - men vid minsta lilla beröring blir hela ytan där det tidigare varit utskuret i skårmskyddet alltså som ett stort fingeravtryck. Sinnessjukt irriterande.

@IngoX, såg inte att det var samma person då jag använde mobil-interfacet och tittade inte så noga.

Jag har inga problem med coatingen på min iPhone 4, och den använder jag väldigt mkt (5-6h/dag och har alltid med mig i fickan), sen 8 månader tillbaka.

Håll er borta från skärmskydd.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-03-05 10:15

Ok, så här står det på sid 56 i iPhone Användarhandbok

Citat:

Framsidan på iPhone 3GS och fram- och baksidan på iPhone 4 är gjorda av glas med en fettavvisande ytbehandling. De här ytorna behöver du bara torka av med en mjuk, luddfri trasa. Fettavvisningsförmågan minskar med tiden på grund av normalt slitage. Tänk på att aldrig torka av skärmen med något som kan repa den, eftersom förmågan att avvisa fett då minskar snabbare.

  • Medlem
  • 2011-03-05 14:28

Ingo,

Som jag trodde. Effekten blir nog extra tydlig då det är en liten yta som inte suttit under skårmskyddet. Det "jämnar" säkert ut sig framöver.

1
Bevaka tråden